דובר צה"ל מתייחס הבוקר (חמישי) לפרשת רכישת הצוללות שנחשפה במעריב. "דובר צה״ל מבקש להבהיר כי בעניין הצוללות מדובר על רכש עתידי, בעוד יותר מעשור, של שלוש צוללות שיחליפו צוללות שיתיישנו", כך נמסר. עוד נכתב כי "הצורך הוצג על ידי צה״ל בדיון קבינט שנערך לאחרונה, בהמשך לשיח השוטף המתקיים בדרגים השונים (ראש הממשלה, שר הביטחון, דיוני קבינט וועדות חוץ וביטחון) בנושאים מעין אלה".



ההודעה נמסרה הבוקר בניגוד להצהרות של גורם בכיר בצה"ל שניתנו בתחילת דצמבר 2015, לפיהן אמר הגורם כי צה"ל מתכוון להתייצב על שש צוללות עד 2019, ולא הוזכר רכש של שלוש צוללות נוספות.



ראש הממשלה נתניהו בהשקת צוללת אח"י רהב. צילום:קובי גדעון, לע"מ



המל"ל: "שיקולים מבצעיים ומדיניים"


גם תגובת המל"ל אתמול, שנועדה כביכול להכחיש את הפרסומים, מאשרת כי הליך רכישת הצוללות לא לווה בשיח מול משרד הביטחון וצה"ל. "במסגרת תהליכי בניין הכוח של צה"ל ותכנון רב-שנתי לרענון וחידוש סד"כ הצוללות, הוחלט על רכש של שלוש צוללות. בשל שיתוף הפעולה בין ישראל לגרמניה בתחום הצוללות, הנמשך משנות ה-90' לשביעות רצונם המלאה של צה"ל ומערכת הביטחון, הוחלט להמשיך את הרכש מגרמניה. בשום שלב לא העלו הגורמים המקצועיים אפשרות לרכש צוללות מגורם אחר, וזאת משיקולים מקצועיים, מבצעיים ומדיניים - ובראשם היחסים הקרובים בין ישראל לגרמניה. גם שיקולים כלכליים לאומיים תמכו בהחלטה, שכן ישראל זכתה למענק גבוה מטעם ממשלת גרמניה בשווי של מאות מיליוני יורו", נמסר מהמל"ל.



לדבריהם, ראש הממשלה העלה את הבקשה לרכש הצוללות ולקבלת מענק מגרמניה בפני הקנצלרית, ולאחר מכן נוהלה עבודת מטה בין-משרדית של כל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים שהביאה לסיכומים.



רכש הספינות נעשה בתהליך מקצועי וסדור, ללא שום השפעה חיצונית, כך טוענים במל"ל: "במסגרת ההיערכות להגנה על שדות ומתקני הגז החליטה הממשלה על רכישת ארבע ספינות שטח. ההחלטה התקבלה בעקבות המלצת מערכת הביטחון, המל"ל ומשרד החוץ. בתהליך הבדיקה נבחנו מספר אפשרויות לרכש הספינות לאור הצרכים המבצעיים שהעלו צה"ל ומערכת הביטחון. בסופה של הבחינה המקצועית הוחלט, על בסיס שיקולים מדיניים, מבצעיים, טכנולוגיים ותקציביים, לממש את הרכש בהסכם בין ממשלות ישראל וגרמניה".



עוד נמסר אמש כי "ההחלטה נתמכה על-ידי שרי החוץ דאז (ליברמן) והאוצר וגורמי המקצוע במשרדיהם, וכן על-ידי שר הביטחון דאז משה יעלון ובהתאם לעמדת צה"ל. במסגרת העסקה הוענק לישראל – מתוקף היחסים המיוחדים בין המדינות – מענק משמעותי מטעם ממשלת גרמניה להפחתת עלות הפרויקט ביחס לכל אופציות הרכישה האחרות".