סכר שקרס במכרה ברזל בדרום-מזרח ברזיל שלשום, הביא ככל הנראה למותם של לפחות 15 בני אדם, כך מדווח הלילה (שבת) הגרדיאן, ולהחרבה של עיר סמוכה עקב מפולות בוץ אימתניות. אנשי חילוץ והצלה שביקשו לעזור ללכודים נותרו מאחורי החסימה שהותירה מפולת הבוץ. 45 בני אדם עדיין נעדרים לאחר האסון שהתרחש בסכר ג'רמנו ליד העיר מריאנה, במחוז מינאס ז'רה.
הסכר מנוהל על ידי סמרקו, שיתוף פעולה בין ענק הכרייה האנגלו-אוסטרלי BHP Billiton והחברה הברזילאית Vale. אנדרו מקנזי, יו"ר BHP, אמר לתקשורת שבמלבורן: "מה שקרה שם היה תחת מעטה החשכה. כשיעלה היום, אנחנו נגביר את המאמצים ונעניק עדכונים לתקשורת". מקנזי הוסיף כי החברה תנקוט בכל הצעדים הדרושים כדי להבטיח את ביטחון העובדים והקהילות המקומיות שנפגעו מהאסון.
צילום וידאו באתר G1 הראה בתים שנהרסו על ידי מפולת בוץ וחימר-בוצי אדום שמילאו אזורי עמק שלמים במחוז ההררי של ברזיל. רכבים גדולים נראו שוכבים על צדיהם. צילומי וידאו אחרים הראו עשרות בתים שנהרסו על ידי מפולת הבוץ. מכונית נראתה שכובה על בית שגגו נקרע ממנו לחלוטין.

איש חילוץ והצלה מסייע לסוס שכמעט טבע. צילום: רויטרס
 
עדיין לא ניתן אישור רשמי למספר המתים והנעדרים. גורם בעירייה מריאנה אישר מוות של אדם אחד וכ-16 פצועים, כשהוסיף שעשרות עדיין נעדרים. 
גורמי הגנה אזרחית במריאנה אמרו כי הם עוסקים כעת בפינוי של כ-600 איש לקרקעות גבוהות יותר מהכפר בנטו רודריגז, השוכן בערך שבעה קילומטר מתחת לסכר שקרס, שהוצף עקב התאונה. הגורמים אמרו כי מפולת הבוץ הגיעה לכפר נוסף הנמצא למטה יותר במדרון, פרקאטו דה באיסו, וכי תושביו פונו. יחידות מהצבא הברזילאי המוצבות במקום ממתינות לעזור לחיפוש של צוותי ההצלה.

הסיבה לקריסה עדיין לא נקבעה

בסמרקו אמרו כי סיבת נפילת הסכר עדיין לא נקבעה, וכך גם ממדי גודל האסון. BHP אמרו בהצהרה לתקשורת שהחברה "דואגת לשלומם של העובדים והקהילה המקומית. אנחנו בתהליך של השגת יותר מידע מסמרקו מינראקאו".
רשויות אמרו כי הסכר נועד לעצור מים מלחלחל לפעולות כרייה, שילוב שלעתים קרובות הוא בעייתי. הסכר סוכך מאחוריו תוצרי פסולת כרייה ובהם מתכת, מים וכימיקלים שונים. הוא היה ממוקם ליד נהר גואלקסו דו נורט, מה שמייצר גם חשש רב לזיהום מים.

במריאנה, שגודלה 300 ק"מ צפונית לריו דה ז'נרו ומספר תושביה כ-40 אלף בני אדם, אמרו כי הסכר התרסק בשעה 16:20 באזור שאינו רחוק יותר מ-20 ק"מ ממרכז העיר.
האסון התרחש בעת שבה Vale וBHP נאבקות בהתרסקות של מחירי עופרת-ברזל ובהיגררות איטית של התעשייה. מכרה ג'רמנו הוא מפעל משותף של החברה הגדולה בעולם לכריית ברזל והחברה הגדולה בעולם לכרייה.
עופרת-ברזל משונעת בדרך חתחתים בברזיל לאספיריטו סנטו בדרום-מזרח המדינה, ושם עוברת טרנספורמציה לכדורים. סמרקו מפיקה כ-30 מיליון טון של עופרת ברזל בשנה, על פי אתר החברה.