האם הנשיא האמריקאי יגיש החלטה למועצת הביטחון בנושא תהליך השלום? העיתון שנחשב לאחד החשובים בעולם בהחלט תומך בכך. הניו יורק טיימס, שנחשב לעיתון המקורב ביותר לנשיא ארצות הברית ברק אובמה, פרסם היום (שישי) מאמר מערכת שמאשים את ישראל בחבלה מכוונת בתהליך השלום וקורא לאובמה להגיש הצעה להחלטה במועצת הביטחון, בה הוא יפרט את חזונו לפתרון שתי המדינות, בדגש על נושאי הביטחון של ישראל, ירושלים, הפליטים והגבולות. אפשרות נוספת שהציע העיתון, שלטענתו היא פחות משמעותית היא להודיע על מתווה שלום באופן חד צדדי.

לטענת העיתון, התנחלות החדשה שישראל מתכננת להקים למען מפוני עמונה נענתה אמנם בגינוי מצד ארצות הברית, אך לנתניהו "לא אכפת מה חושבים בוושינגטון", ועל כן על אובמה לנקוט בצעדים אחרים אם ברצונו להשאיר את חזון שתי המדינות בחיים. בנוסף לכך טען העיתון כי אמנם החלטה במועצת הביטחון יכולה להראות כאקט בירוקרטי וחסר חשיבות, אך היא בדיוק סוג הלחץ הפוליטי שנתניהו נרתע ממנו וייבקש להימנע ממנו.



ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות ברק אובמה. צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות ברק אובמה. צילום: רויטרס



כזכור, ההודעה על בניית ההתנחלות החדשה התפרסמה בשבת שעברה, אז ארגון שלום עכשיו דיווח כי בכוונת המדינה לשכן את תושבי עמונה מחדש סמוך ליישוב שילה שביהודה ושומרון, ואף אישר בניית 98 יחידות דיור עבורן, שאליהן צפויות להצטרף עוד כ-200. משרד החוץ האמריקאי גינה את התוכנית החדשה באופן חריג וחריף במיוחד.



בהודעת הגינוי אמר מארק טונר, סגן דובר מחלקת המדינה, כי ההחלטה לבנות 300 יחידות דיור "מרחיקה עוד יותר את פתרון שתי המדינות" ושהיא "סותרת התבטאויות פומביות של ממשלת ישראל, שאמרה כי היא לא מתכוונת ליצור התנחלויות חדשות בשטח". בהודעה נכתב כי "התנחלות זו, שקרובה יותר לירדן מאשר לישראל, מחלקת את הגדה המערבית ומרחיקה את המדינה הפלסטינית".



לעומת זאת, משרד החוץ הישראלי דחה את הביקורת וטען כי ישראל מחוייבת לפתרון שתי המדינות ובניית ההתנחלות לא עומדת בסתירה לו. "יחידות הדיור שאושרו בשילה הן לא התנחלות חדשה", נאמר בהודעת משרד החוץ, "הן ייבנו בשטח שילה ולא ישנו את שטחה העירוני של שילה. הבתים מיועדים לתושבי עמונה. ישראל מחוייבת לפתרון 2 המדינות. המכשול האמיתי הוא לא ההתנחלויות אלא ההתעקשות הפלסטינית שלא להכיר במדינה יהודית".