בשבוע שעבר התקשרו מלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו,  למזכ"ל ההסתדרות אבי ניסנקורן וליו"ר נשיאות הארגונים העסקיים צביקה אורן  ובישרו להם שראש הממשלה מעוניין לפגוש אותם בעניין שכר המינימום. הפגישה התקיימה אתמול, שבועיים לאחר שפגישה נימוסים דומה כבר התקיימה עם ניסנקורן.

  בסיכום הפגישה נמסר מטעם נתניהו כי "הנחתי את משרד האוצר ליישם את התוכנית להעלאת שכר המינימום ל-5,000 שקלים לכל רוחב הממשלה (כלומר במגזר הציבורי)".  יופי! נתניהו חוגג מהלך נוסף שבישל שר האוצר שלו לשעבר, יאיר לפיד. במשך כל התקופה שבה נוהל המשא ומתן הוא שתק, ופתאום הוא  נזכר. גם כאשר המשק עמד בפני איום השבתה על רקע זה, הוא לא התערב. השאלה המהותית יותר היא האם נתניהו בכלל מסוגל לממש את ההבטחה.  האם הוא יורה לעו"ד נמרוד ספיר, ראש המטה החדש במשרד האוצר, להיכנס למו"מ עם ההסתדרות והמעסיקים? ואולי הממונה על השכר יתפוס יוזמה? ואולי היועץ המשפטי לאוצר בכלל יקבע שאסור לבצע מהלך כזה כי מדובר בכלכלת בחירות.
 הרי  אפילו צו ההרחבה שאמור להכניס לתוקף את ההסכם בין המעסיקים להסתדרות, עדיין לא נחתם, בגלל הקדמת הבחירות. אבל את הכותרות ביבי כבר קיבל.   נתניהו מבקש לסגור פערים ולהספיק עד לבחירות לבסס את מעמדו המחודש כמר כלכלה. ויש לו הרבה להספיק. שכן, שביתת המחאה הכלכלית שקיים כשלפיד שימש כשר האוצר, נמשכה כשנתיים.  לפתע צץ לנו מנהיג חברתי המתבטא בתחומי יוקר המחייה, הפערים בחברה, הנדל"ן ומשרד הביטחון. בעוד שבנושא שכר המינימום הוא לוקח את מלוא הקרדיט, בנושאים האחרים הוא מוחק את מורשתו של שר האוצר שלו, גם אם הדבר פוגע באזרחים.

  חברת "דירה להשכיר" - שעוסקת בקידום פרויקטים של דיור להשכרה לזוגות צעירים – שאותה יזם לפיד ושהוקמה בתמיכתו ובהסכמתו של נתניהו, הפכה לדירה להפקיר. נתניהו הנחה ויושב ראש הכנסת החליט להקפיא דיון בוועדת הכספים לקידום פעילות החברה. 
 מכיוון שאת הפרויקט שכבר יצא לדרך יזם לפיד, נתניהו לא יפרגן, גם במחיר של פגיעה בזוגות הצעירים. לא אופתע אם השלב הבא יהיה סגירתה של "דירה להשכיר".   וזה אינו המקרה היחיד. את תוכנית לפיד למע"מ אפס על דירה ראשונה שקונים  זוגות הצעירים איפסן ראש הממשלה עמוק במגירה, בנימוק שהתוכנית לא יעילה ושהיא תייקר את מחירי הדיור.
  זה לא הפריע לו לאשר בישיבת הממשלה אתמול את תוכנית "מחיר המטרה" שבמרכזה הוזלה של 20% בדיור לזוגות צעירים. הפרגון לשר השיכון אורי אריאל נעשה בהמשך להחלטתו של האחרון שלא להתפלג מהבית היהודי, מה שהתכתב יפה גם עם האינטרסים של נפתלי בנט, אחיו האובד של ביבי.  האם "מחיר המטרה" יביא לפתרון  משבר הדיור? באוצר אומרים שהתוכנית מזכירה את אפס מע"מ, אם כי עלותה נמוכה יותר.  האם הזוגות הצעירים יכססו ציפורניים בהמתנה מורטת עצבים להוצאתה לפועל? גם זה לא יקרה. את הלקח הם כבר למדו בעקבות המתנת השווא לתוכנית מע"מ אפס, המתנה שעלתה להם מאות אלפי שקלים.
  כמובן שגם בנושא יוקר המחייה נחשף הצד החברתי של נתניהו, שהציע לפטור ממע"מ שורה של מוצרי מזון בסיסיים תחת פיקוח. אני מאלה שסבורים שמדובר בצעד נכון להקלת על מצוקת יוקר המחייה.  אבל מה לעשות, שהמהלך הפוך להשקפת עולמו הכלכלית (שאני מאמין שעדיין לא השתנתה) של נתניהו ושהצעד ננקט רק כדי לקרוץ לבוחר הישראלי. נתניהו בכובעו כמושיע הכלכלי החדש התחייב גם לפתור את המחלוקת על בעיית מעבר בסיסי צה"ל לנגב.   בימים הקרובים נשמע ממנו בוודאי התבטאויות  גם בנושא תאגידי המים (בתנאי שהשינוי לא יפגע במקורבו חיים ביבס מהרשויות המקומיות), בתעריפי החשמל והגז ובכל עניין כלכלי אחר.
 אין ויכוח שראש הממשלה חייב להיות מעורב בכל נושא כלכלי. אולם, העובדה שהוא התעורר רק לקראת הבחירות, מריחה לא טוב. נגידת בנק ישראל,  קרנית פלוג, היטיבה לאבחן את המצב. בכנס לשכת רואי חשבון אמרה אתמול: "חשוב לדון בסוגיות הכלכליות שעל הפרק על בסיס ניתוח מושכל ומבלי להשלות את עצמנו שלבעיות יש פתרונות קסם קלים ופשוטים".

 יש גם טעם לפגם  בעובדה שנתניהו  מחסל את מפעל הנדל"ן של לפיד במחיר פגיעה באזרח. גם ספק אם ההבטחות יתגשמו לפני הבחירות, וספק גדול עוד יותר אם הן יתקיימו אחריהן. אבל להבטיח עדיין לא עולה כסף. ליד לפתע צץ לנו מנהיג חברתי המתבטא בתחומי יוקר המחייה, הפערים בחברה, הנדל"ן ומשרד הביטחון, לוקח את מלוא הקרדיט ומוחק את מורשתו של שר האוצר שלו, גם אם הדבר פוגע באזרחים