ההפתעה הגדולה ביותר בתוכנית 0% מע"מ על מוצרי המזון שעליה הכריז אתמול בנימין נתניהו, היא המהירות שבה זנח את השקפת עולמו הכלכלית. הפליק־פלאק הפיננסי נעשה רק כדי לרצות את שותפיו העתידיים לקואליציה, ש”ס. מדובר באותו ראש ממשלה שלפני חודשיים בלבד דחה הצעה דומה של השר לאיכות הסביבה עמיר פרץ. אז הוא הסביר היטב מדוע מדובר בהצעה לא אחראית משיקולים של מקרו־כלכלה. אגב, מזל שבעבר לא טורפדה משיקולים דומים יוזמת פרץ לכיפת ברזל.




ביבי של תחילת דצמבר 2014 כבר רוקד על פי חלילו של דרעי. מדובר באותו “מבוגר אחראי” שלפני שבועות ספורים ביקר את שר האוצר והתנגד ליוזמתו לפיקוח על מחירי מוצרים. היום הוא ממליץ לבטל את המע”מ על מוצרי מזון, אבל בתנאי שיהיו בפיקוח. באותה נשימה טען נתניהו שהצעת לפיד (ל־0% מע”מ) פסולה שכן לא ניתן לפקח על מחירי הדירות. התירוץ לשינוי בהשקפת עולמו תמוה יותר אפילו מטיעון ה”פוטש” הפוליטי שגרם לפיטורי לפיד ולבני.




נראה שהקרב על עתיד הקדנציה הרביעית גורם לנתניהו להשליך לפח את יתרת עקרונות הכלכליים הזכורים מהעבר. הרי בקדנציה הנוכחית, את נושאי הכלכלה הוא השאיר עד היום ללפיד. למי ששכח, נתניהו התנגד בעבר למע”מ דיפרנציאלי ולהגדלת גירעון תקציבי. העקרונות נעלמו רק כדי להבטיח את הישרדותו. מה שמטריד בטיעונים של נתניהו הן הטעויות המביכות שעשה בהצגת המספרים על עלויות תוכנית 0%  מע”מ. היכן נמצאים יועציו הכלכליים כשצריך אותם באמת?


תוכנית 0% מע"מ על פי נתוני תקציב 2015 אמורה הייתה לעלות כ-2 מיליארד שקל ולא 3 מיליארד שקל, כפי שטען ראש הממשלה. כדי לממש את הבטחותיו בעניין הפטור על מוצרי מזון והכפלת המענק לחיילים משוחררים יעמדו לרשותו  2 מיליארד שקל בלבד. זאת ועוד: חוק התקציב מאפשר אומנם להשתמש בכסף שיתפנה מ-0% מע”מ לדירות לפטור על מוצרי מזון, אבל אסור יהיה להגדיל את המענקים לחיילים משוחררים בגלל כלל ההוצאה התקציבית.


הכלל מונע להגדיל את ההוצאה התקציבית מעבר לשיעור מסוים (2.6% בתקציב 2015). האם נתניהו יבצע את המהלך לפני הבחירות? מבחינה חוקית הוא יכול, שכן פטור ממע”מ על מוצר כלשהו (או העלאת מע”מ) אינו מצריך את אישור הכנסת, אלא רק את אישור תקנות של שר האוצר. השאלה היא אם בעיתוי הנוכחי נתניהו יעז לשלוף קלף המדיף ריח חזק של כלכלת בחירות, או שייבלם על ידי היועץ המשפטי לממשלה, שפעל חלקית במכרזי מחיר המטרה בתחום הדיור.