וועדת השרים לענייני חקיקה דחתה היום (ראשון) את הצעת החוק של ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), המבקשת להסיר את הסעיף בפקודת הנישואין והגירושין, לפיו "כל שאינו דואג לרישום הנישואין או הגירושין שלו, או לרישום הנישואין או הגירושין שהוא סידר לאחר, דינו – מאסר שנתיים". במילים אחרות, זוג שנישא באופן פרטי וללא הרבנות, צפוי, יחד עם הרב המחתן, למאסר. 

הסעיף שמבקשת לביא להסיר תוקן לפני כשנה, כאשר משרד הדתות שינה את פקודת הנישואין והגירושין לאחר אישור הכנסת לפתיחת אזורי הרישום לנישואין ("חוק צוהר"). אולם מבלי משים, התווסף לפקודה הסעיף הקובע כי זוג שנישא באופן פרטי דינו מאסר.
ח"כ לביא התייחסה לדחיית הצעת החוק, ואמרה כי "וועדת השרים נתנה היום יד למחטף. סעיף המאסר הוא אבסורדי ומופרך. חייבים להבין שיש מי שבוחר שלא להתחתן בנישואין ממוסדים, ועלינו להתמודד עם התופעה בדרכים אחרות, לא על ידי סנקציות חשוכות". 

"יותר ויותר צעירים בוחרים בימים אלה להתחתן בטקס דתי, אך לא באמצעות הרבנות הראשית, ובמקום להתמודד עם והמציאות המשתנה- הרבנות מאיימת בכליאה. מה שידעו לעשות בקהילות לאורך הדורות הבירוקרטיה הישראלית הרסה", הסבירה לביא. 
מתוך ההנחה כי הסעיף מהווה פגיעה בזכויות היסוד לחופש דת ולצנעת הפרט, ואף עומד בסתירה לערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הציעה ח"כ לביא, בשיתוף עם עמותת "עתים" ו"מבוי סתום", להסיר את הסעיף ולבטל כל סנקציה כלפי הזוג והרב מעבר למחויבותם להירשם במרשם האוכלוסין. 
  
הרב ד"ר שאול פרבר, מנהל עמותת 'עתים' ציין כי בכל קהילות ישראל ובמשך כל ההיסטוריה יהודים ערכו חופות וקידושין, ללא איום פלילי של שנתיים מאסר. "מה יקרה כעת לזוג שהתחתן באופן פרטי ויגיע לבית דין רבני כדי להתגרש? יזרקו אותו לכלא? הסעיף לא ראוי ופוגע בעיקר באנשים שרוצים לחיות על פי ההלכה היהודית".
עו"ד בתיה כהנא דרור מנכ"לית ארגון "מבוי סתום", הוסיפנ כי "לא נוכל להשלים עם המצב בו זוגות הבוחרים להינשא באופן פרטי, הם והמסייעים להם, יהפכו לעבריינים. המצב החוקי הקיים, מהווה פגיע חמורה בזכות להינשא, בכבוד האדם וחירותו ועלול להתפרש כרדיפה על רקע דתי."