בשירותי ההצלה והחירום, בצה”ל, בחברת חשמל וברשויות המקומיות נערכים לקראת הסופה שתחל ביום שלישי ותביא עמה גשמים חזקים, סופות רעמים, ברד, שלג ורוחות חזקות במהירות של כ־ 100 קמ”ש. סימניה המבשרים של הסופה נצפו אתמול (ראשון) בעיקר באתר החרמון, שם המשיך לרדת שלג קל שסיפק תעסוקה לעשרות המבקרים במקום.



היום ייתכנו גשמים מקומיים קלים בצפון, ובמישור החוף יורגשו רוחות חזקות יותר, שעשויות לנשוב במהירות של עד 40 קמ”ש. עם זאת, בשירות המטאורולוגי מדגישים כי הסופה תחל רק מחר. משעות הבוקר יתחזקו הרוחות באזורי המרכז והדרום ויגיעו עד למהירות של 100 קמ”ש. באזור הדרום אף צפויות סופות חול ויהיה אביך. בשעות הבוקר יחלו לרדת גשמים חזקים באזור הצפון ובחרמון צפוי שלג. הגשמים יתפשטו לאזור המרכז וילוו בסופות רעמים וברד.



בערב צפוי לרדת שלג גם בצפת, שם הופקו לקחי השנה שעברה ורועננו הנהלים בקרב בנושאים בתפקידי חירום בעירייה. מספר המפלסות בעיר תוגבר ונרכש ציוד חירום נוסף. תושבי צפת התבקשו לרכוש בקבוקי מים, קופסאות שימורים וחיתולים, ולהצטייד בתאורה לשעת חירום ובמטפי אש. ביום רביעי תגיע הסופה לשיאה ומזג האוויר צפוי להיות גשום וסוער לאורך היום והלילה. הגשמים החזקים ילוו בברד וברוחות חזקות. החל משעות אחר הצהריים צפוי לרדת שלג כבד בהרי המרכז ובירושלים.



בשירות המטאורולוגי מזהירים מפני סכנת שיטפונות במדבר יהודה ובים המלח. ביום חמישי יימשך מזג האוויר הסוער ויהיה גשום מצפון הארץ עד צפון הנגב. שלג צפוי לרדת גם באזור מצפה רמון. על פי התחזית, גם ביום שישי צפוי מזג אוויר חורפי, אבל תיתכן ירידה בעוצמת הגשמים והרוחות. כחלק מלקחי הסופה בדצמבר אשתקד, אז קרס החשמל לימים ארוכים ויישובים שלמים נותרו מנותקים, במערכת הביטחון ובשירותי ההצלה נערכים מראש לתרחישים השונים. כ־ 300 טונות של מלח להמסת השלגים הוצאו מהמחסנים, ובפיקוד העורף נרכשו מפלסות שלג, שיופעלו בעת הצורך לסיוע בפינוי צירים.




אתר החרמון אתמול. צילום: לירון סובול



במקביל הוחלט להיערך לרכישת כמאה אלף כריכים, כמאה אלף מנות מזון לחימום, וכמאה אלף שקיות חימום, אוהלים, גנרטורים ושירותים כימיים. האספקה תועבר ליישובים שינותקו במהלך הסופה. עם זאת, לא כל הישראלים משוכנעים כי הרשויות יצליחו לתפקד ברגע האמת. אפילו באזור גוש דן אפשר היה למצוא תושבים שהחלו לאגור נרות וגפרורים, למקרה של הפסקת חשמל. "יש לנו ניסיון מהעבר. עדיף להיות מוכנים גם להפסקת חשמל ממושכת", הסבירה רינה כהן מתל אביב.

ירושלים: חשש מלווה בהתרגשות
שנה לאחר סופת השלגים ששיבשה את החיים בירושלים לחמישה ימים, בבירה נערכים לסערה שצפויה לפקוד את העיר ביום רביעי, כך על פי תחזיות מזג האוויר האחרונות. התושבים בעיר מקווים כתמיד שהשלג ייערם, אבל חוששים שכשלי השנה שעברה יחזרו על עצמם. דוד בנט, תושב הגבעה הצרפתית, קנה אתמול מצרכי מזון לכל השבוע והצטייד גם בנרות ובגפרורים. "הפעם אני מקווה שהחשמל לא ייפול. בשנה שעברה ישבנו שלושה ימים בלי תנורים", הוא משחזר.

בכמה מינהלים קהילתיים בעיר הגדילו לעשות והחליטו לאפשר לתושבים להשאיל אתי חפירה כדי שבמידת הצורך יוכלו לפנות בכוחות עצמם את השלג מהכניסות לבתים ומהמדרכות. ההורים בעיר כבר נערכים מצדם לביטול הלימודים: "אני מקווה שהפעם לא יטרטרו אותנו ויבקשו להסיע את הילדים לגן ולבתי הספר ואחרי שעה להחזיר אותם משם", אומרת דינה מזרחי. הסטודנט אור אזולאי, לעומת זאת, רוצה "סופה בדיוק כמו בשנה שעברה. היה מעולה".

במשטרת ירושלים נערכים לסגור את צירי התנועה לבירה, ובראשם כביש מספר 1 וכביש 443. זאת כחלק מהפקת הלקחים מהשנה שעברה, אז נתקעו מאות נהגים בכבישים המובילים לעיר, וחלקם נאלצו לשהות ברכביהם לילה שלם ללא אפשרות תנועה, עד שחולצו בידי כוחות צבא ומשטרה. במשטרה אומרים כי צעד זה ייעשה בכפוף למזג האוויר ולהערכות המצב. בעירייה יפתחו חדר פיקוד שממנו תנוהל מערכת החירום העירונית, הכוללת עשרות מפלסות שהוקצו לטובת פינוי צירי התנועה הראשיים בעיר.

נוסף על כך, מספר ארגונים חברתיים פקדו אתמול בתי קשישים כדי לוודא שברשותם תנורי חימום ומזון. ראש העיר ניר ברקת הנחה את צוותי העירייה להגביר את הסיורים לאיתור דיירי רחוב כדי להעניק להם מחסה זמני בימי הסערה. כמו כן החטיבה לקידום נוער בעירייה פועלת מתחילת השבוע לאיתור בני נוער ברחוב ומפנה אותם למקומות מוגנים חמים הכוללים מזון.