יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הגיע היום (שני) לוועדת גלובס לעסקים, במה שהפך להיות בעקבות הבחירות זירת התנגחות פוליטית קשוחה בין המועמדים לפני הבחירות. 




לפיד בחר לענות לרה"מ על הנאום שלו מהבוקר, בו הצייע מספר הצעות חדשות לקידום הכלכלה הישראלית. יו"ר יש עתיד פתח ואמר: "לפני שעתיים עמד פה ראש הממשלה, הקשבתי לנאום הזה והתביישתי. אדוני רה"מ, לפחות תעשה שיעורי בית. לפחות תדע על מה אתה מדבר, רה"מ דיבר על חוק מע"מ אפס, זה חלק מתוכנית דיור רחבה שהוא לא מודע לה, הוא אמר שהחוק הזה בעייתי כי דירות זה לא מוצר בפיקוח.





"נתניהו, חלק מחוק מע"מ אפס, חוק שהצבעת בעדו, זה פיקוח על המחירים דרך השמאי הממשלתי. הוא עובד אצלך ואתה יכול לשאול אותו שכבר חודשים הוא והצוות שלו עוסקים במיפוי של כל השכונות ואתרי הבנייה בארץ כדי לפקח על המחירים כדי שהמחירים לא יוכלו לעלות. יש צוות שלם במס הכנסה, תשאל אותם. תפקידו לוודא שהפיקוח נשמר ושאי אפשר יהיה להקפיץ את המחירים. 

לפיד המשיך במתקפה הישירה על נתניהו ואמר: "רה"מ אמר שחוק מע"מ אפס יעלה שלושה מיליארד שקל. האם יש מצב שלא קראת את התקציב, בלי שבדקת את החוק הזה. אם היית טורח לקרוא, היית מבין שזה עולה שני מיליארד שקל. מופיע בתקציב שחור על גבי לבן. הממשלה הקודמת, זאת שהיית בה שר על לענייני כלכלה, מחירי הדירות עלו ב-80 אחוזים ודור שלם קרס. הפעם, כל מה שביקשו ממך הוא לא להפריע, וגם את זה לא הצלחת לעשות". 


"ממתקים והפחדות"



לפיד ניסה לצייר את רה"מ כמי ששולף תוכניות מהמותן: "ראש הממשלה הציע להגדיל את המענק לחיילים המשוחררים, אני בעד, אבל עד לפני שבוע הייתי שר האוצר שלך, הגשנו את התקציב ביחד, איפה הייתה התוכנית המופלאה הזאת? הסתרת אותה, חשבת עליה רק אתמול בלילה. האם יכול להיות שיכולת לעזור ולא עשית זאת? רצית את הקרדיט לעצמך? על מע"מ אפס במוצרי יסוד הוא אמר בממשלה שהוא מתנגד נחרצות להכנסת מוצרים לפיקוח. מה קרה מאז? שהוכרזו בחירות. יש לו תפיסה ברורה על הבחירות. האזרח הישראלי הוא ילד בן 4 מבחינתו, על ילדים בני 4 עובדים שני דברים - ממתקים והפחדות.

"בכל מערכת בחירות הוא מבטיח ממתקים שלא יקבלו בסופו של דבר, ומסביר שהאויבים בדרך ורק הוא יכול להניס אותם. אנחנו לא ילדים בני 4, ולא כאילו אנחנו מטומטים. בשבוע שעבר עזבתי את משרד האוצר, הכל נכנס לשני ארגזים. אחד שכתוב עליו בוצע ואחד עם התוכניות שנעצרו ועליו יש את הפתק תקוע אצל רה"מ. הובלנו הרבה דברים השנה: ממשלה של 18 שרים במקום 30, ביטול המוסד המשונה שנקרא שר ללא תיק, העלאת אחוז החסימה, חוק השיוויון בנטל, שהוביל לעשרות אחוזים שפונים לגיוס ואקדמיה וחיפוש עבודה במגזר, לימודי ליבה, שמיים פתוחים, הגדלת קצבאות דרמטית לניצולי השואה, לבעלי מוגבלויות, השגנו ביטחון תזונתי לילדים, קייטנות החופש הגדול, רפורמת הבגרויות, השיטור העירוני, ועדת ששינסקי שתיים, חוק הגיור, וזה נמשך ונמשך. 

"הארגז הראשון מעורר גאווה, השני מתסכל ומאתגר. מתסכל כי אם לא היינו נגררים לבחירות, היינו ממשיכים להניע את כלכלת ישראל, הוא מתסכל כי הוא מגיע באיחור של שנה. איבדנו שנה על הצלת מדינת ישראל מהממשלה הקודמת. מה שחיכה לי במשרד האוצר הוא בור תקציבי שנבע מחוסר ניהול. במקום להתמודד עם אתגרים חילקו ממתקים לבכירים. קיוו שמישהו יבוא ויפילו את האחריות עלינו. תיקנו את זה. זה התקציב הכי חברתי שהוגש כאן, תקציב שנמנע מכולכם. זהו תקציב שלמרות כל הלחצים, אין בו העלאת מיסים, תקציב שנותן מערכת בריאות יעילה, תקציב שמגדיל את קצבאות הזיקנה לקשישים מתחת לקו העוני. 

"גם תוכנית הדיור מונחת שם. כבר בסוף השבוע האחרון המחירים התחילו לעלות, זה מתסכל כי מע"מ אפס היה פריט אחד בתוכנית הזאת. תוכנית נתיב לדירה, הקמת ועדות תכנון, חוק שכירות הוגנת, זה סוף סוף התחיל לעבוד. ב-2014, אחרי שנים של עליות, עכשיו הגענו למצב של ירידות. לרה"מ לא איכפת. 

גם תוכנית העבודה להורדת יוקר המחייה, להוזלת העמלות בבנקים, תמיכה באזרח, להמשיך את הירידה במחירי המזון. בארגז הזה מונחות הרפורמות שכל חברי מרכז הליכוד והקומבינטורים עשו הכל כדי לטרפד. הרפורמה בקק"ל, ברפואה הציבורית. במקום זה הוא גורר אותנו למשחק כיסאות, ג'ובים ופריימריז. מה שיש בארגז, כולל התוכנית המדינית, יהפוך לתוכנית עבודה כשנרכיב את הממשלה הבאה. בעוד ארבעה חודשים, אנחנו נלך לבחירות, 'יש עתיד' תוביל את גוש המרכז. נחבור למפלגות אחרות כדי להחליף את השלטון בישראל. הכל מונח על השולחן.

"לא הולכים מכאן?" 



לפיד התייחס גם לתהליך המדיני ואמר:  "עוד נושא אחד שהוזכר ע"י רה"מ בחטף, אבל הוא משפיע על הכל זה הביטחון. הוא לא ענה על שאלה בתחום הבטחוני מדיני שהוא לא עונה עליה כי הוא לא מסוגל. מה התוכנית שלו? לאן אנחנו הולכים מכאן? אין תוכנית? אין אופק מדיני שמישהו יכול להבין ואין אומץ לעשות החלטות כי כל פעם שואלים מה יגידו במרכז הליכוד. לא כזאת שתייצר אופק מדיני שישנה את פניה של ישראל.


"במבחן התוצאה אין ביטחון, במקום ביטחון אישי, אזרחים פוחדים ללכת בירושלים, במקום שקט בגבולות, נקלענו למערכה , הוחמצה ההזדמנות לפרק את החמאס מנשקו ולא החל תהליך. תפקיד ההנהגה להחליט לאן הולכים מכאן. מהי המטרה? המציאות משתנה ואנחנו לא עושים דבר. היא משתנה לרעתנו. מעמדנו הבינלאומי מדרדר, היחסים עם ארה"ב בשפל המדרגה, בעיקר מפני שהם לא מצליחים להבין מה אנחנו רוצים. 4 מיליון פלסטינים חיים בתוכנו. אנחנו לא יכולים להכיל אותם ולהישאר יהודית וציונית. הזמן הולך ואוזל, עלינו להיפרד מהם. הם דתיים יותר, רבים יותר, מיואשים יותר ומסוכנים יותר לביטחון ישראל. 

 
"ישבתי בקבינט הביטחוני-מדיני, אי אפשר למכור לי סיפורים. הוא מבין שאם לא נלך למהלך מדיני, הוא מסכן את קיומה של מדינת ישראל, אבל הוא מפחד שהקולות יברחו לו לכיוון של בנט. הוא צריך לענות לציבור על שאלה אחת - מה הלאה? מה התוכנית? הוא לא יעשה דבר כי זאת ברירת המחדל שלו. אסור לנו לחכות, צריך ליזום, זאת מורשת בגין, רבין, שלום. ללכת למהלך איזורי עם הליגה הערבית. נוכל להגיע למתונות שבהן בגלל המלחמה באיסלאם הרדיקלי", סיים שר האוצר.