סקר השבועי של "פאנלס פוליטיקס" עבור "מעריב-סופהשבוע" מסמן המשך מגמה חיובית לראש הממשלה בנימין נתניהו. השבוע הזה החל לא רע עבור נתניהו, והמשיך מצוין. התקרית ברצועת עזה החזירה את הנושא הביטחוני לכותרות ונתניהו, למרות הביצועים החלשים של צוק איתן, נחשב עדיין למר ביטחון (ראו בהמשך הסקר). מצביעי ימין וליכוד נוטים להתאחד סביבו כשיורים מסביב, מתוך אמונה שהוא זה שיכול לטפל טוב יותר בסוגיה הביטחונית. בהמשך, פרשת השחיתות בישראל ביתנו החלישה את מפלגתו של אביגדור ליברמן ב-2 עד 3 מנדטים, ורוב הקולות הללו נדדו, ככל הנראה, לנתניהו.



המדדים האישיים של ראש הממשלה ממשיכים להשתפר: בשאלת ההתאמה, מספר אלה שלא רוצים בו לקדנציה נוספת ממשיך לרדת. השבוע 55% מהנשאלים לא רוצים בביבי ו-38% רוצים בו, עלייה נוספת לנתניהו בשיעור של 3% מהשבוע שעבר. המספרים האלה עדיין שליליים, רוב של 17% בציבור נגד המשך כהונתו של נתניהו, אבל הכיוון מבחינתו מעודד.



במנדטים, הליכוד עולה מ-21 בשבוע שעבר ל-23 השבוע. שיהיה ברור: עם 23 מנדטים, טובים סיכוייו של נתניהו להרכיב ממשלה. הלילה עוד צעיר, השבועות הקרובים יכולים להפיל על נתניהו צרות רבות, אבל נכון לרגע זה הוא במומנטום חיובי. מסתבר שאף שהציבור לא מאמין לכלכלת הבחירות שממטיר עליו נתניהו (כפי שהראו הסקרים הקודמים), הציבור כן מושפע ממנה בדרכו אל הקלפי.





החיבור בין הרצוג ללבני ממשיך לצבור נקודות חיוביות. גם השבוע, למרות כל מה שאמרנו על נתניהו, העבודה-התנועה ממשיכים להוביל את הטבלה בהפרש זעום של מנדט אחד מהליכוד (24). אגב, מספר המתלבטים שהיה בשבוע שעבר 27%, צנח השבוע ל-21%. יצחק הרצוג ממשיך להוביל בגדול את טבלת הטוענים לכתר (אלה שמועדפים על הציבור שלא רוצה את נתניהו) עם 32%, ליברמן צנח השבוע ל-2% (זה מובן) ויאיר לפיד, הפתעה הפתעה, זינק מ-9% בשבוע שעבר בהתאמה אישית לראשות ממשלה, ל-12% . עלייה של שליש שמסמנת שמשהו טוב קורה לו.




בעניין חקירת השחיתות בישראל ביתנו, הממצאים מעניינים. 44% מהציבור סבורים שעיתוי החקירה נקבע ממניעים פוליטיים, 40% שוללים את האפשרות הזאת. הצבעת אי אמון בשלטון החוק וסימן מעודד לליברמן. לשאלה האם החקירה תשפיע על דפוסי הצבעתך, ענו 14% בחיוב ו-72% בשלילה, אבל המספרים האלה מטעים.



העובדה היא שליברמן עצמו צנח מ-8 מנדטים בשבוע שעבר ל-5 השבוע. מדד השחיתות של הסקר מעמיד את ליברמן במקום הראשון עם ציון משוקלל של 7.1 . אחריו צועד בנימין נתניהו, כנראה בגלל ריבוי הפרשיות והשערוריות, עם 5.5, ואחריו ציפי לבני (אני מניח שבגלל הזגזוגים הפוליטיים), יאיר לפיד, יצחק הרצוג, נפתלי בנט, ואחרון חביב מאוד, הכי פחות מושחת, בהפרש עצום מהאחרים, משה כחלון.

40% מהציבור אמרו שממצאי דוח העוני שפורסמו השבוע ישפיעו על הצבעתם (סימן מעודד לכחלון), 55% לא יושפעו מהדוח. בשאלה מי יטפל הכי טוב בנושאים הכלכליים, זכה משה כחלון לציון מצוין עם 27% מהנשאלים, במקום השני הרצוג עם 19% , אחריו נתניהו עם 14%, בנט עם 10% ושר האוצר לשעבר לפיד עם 8% בלבד. גם בנושא החברתי מוביל כחלון, ובענק: 24% השיבו שהוא יטפל הכי טוב בתחום הזה, 20% קיבל הרצוג, אחריו בהפרש גדול (14%) בנט, לפיד, נתניהו לפני אחרון וליברמן סוגר את הרשימה.


 
הנה סימן טוב נוסף לנתניהו: 46% מהנשאלים סבורים שקמפיין ביטחוני משפיע יותר על הבוחר מקמפיין כלכלי, ו-64% סבורים שבקרוב תחול הסלמה נוספת ברצועת עזה. זה אומר שהציבור מצפה למהומה ביטחונית ומודע לעובדה שהיא תחזק את נתניהו. זהו פרדוקס, הרי נתניהו הוא זה שלא הצליח להרגיע את עזה ולשקם את ההרתעה, אבל מי סופר. זה מה שהציבור חושב, וזה מה שקובע. 



בתחום הביטחוני מקבל נתניהו ציון גבוה, 40%, ובמרחק שנות אור מתחתיו משתרכים בנט עם 13%, הרצוג עם 12%, ממש כמו ליברמן (12%), אחר כך לפיד ובסוף כחלון. כצפוי. מעניין מה צירופו הצפוי של יואב גלנט לרשימת כחלון יעשה לתחום החשוב הזה. שבוע רע עבר על משה כחלון, שצונח מ-10 מנדטים ל-7 השבוע, אולי בגלל חוסר נוכחות תקשורתית.

 
 
החלק המסקרן ביותר של הסקר מסתתר בשאלה האחרונה. רשימה ערבית מאוחדת תגרוף 13 מנדטים. כשהם רצים בנפרד, מביאים טיבי ומוחמד ברכה 11 מנדטים. בכנסת הנוכחית היו להם כמעט 12 מנדטים (הפסידו מנדט בגלל הסכם העודפים). זה אומר שהאיחוד מוסיף מנדט אחד בסך הכל. אבל הפילוח בין האישים הערבים השונים הוא המעניין יותר. הנשאלים הערבים נשאלו מי לדעתם צריך לעמוד בראש רשימה ערבית מאוחדת אחת. אחמד טיבי הוא המלך הבלתי מעורער עם 45%, אחריו זחאלקה עם 10%, ברכה עם 5%, מסעוד גנאים עם 3%, חנין זועבי עם 0%. 21% העדיפו לא לבחור באף אחד מאלה.
 
ולכן, שורה תחתונה: בסקר הזה יש שני שולטים: ביבי וטיבי.