נפתח בהערת אזהרה: סקר "פאנלס פוליטיקס" שנערך השבוע עבור "מעריב" כולל את האיחוד בין ציפי לבני ליצחק הרצוג, אך אינו כולל את "אפקט הרוטציה". חלוקת השליטה בין השניים היא תקדים בפוליטיקה הישראלית. נמתחה עליה ביקורת רבה, אבל גם נשפכו לטובתה מחמאות לא מעטות. איך הציבור יגיב? את זה נדע בסקרים הבאים. והנה הממצאים העיקריים:
 
1. הממצא הבולט ביותר בסקר הוא המשך ההידרדרות בפופולריות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בסקר הקודם, לפני שבוע בלבד, 60% מהנשאלים התנגדו לכהונה נוספת של נתניהו כראש ממשלה (34% תמכו). והנה הפעם, ההתנגדות לנתניהו צמחה ל-66%, עלייה של 10 אחוזים בשבוע. בקצב הזה, עד הבחירות התמיכה בו תהיה שלילית. נתניהו יודע שהוא חייב לעצור את הסנטימנט השלילי הזה. מה הפלא שהתאמץ בכל כוחו להקדים את הפריימריז בליכוד בשבוע.
 
2. הציבור גם לא קונה את סחרירי הבחירות של ביבי: הבלון שהפריח השבוע לאוויר על מע"מ 0 למוצרי מזון בסיסיים, לא משכנע. 78% מהציבור, רוב עצום, אומרים שמדובר בתרגיל בחירות. רק 17% מסכימים שמדובר בדאגתו של נתניהו לשכבות החלשות. זה לא כרטיס צהוב, זה כרטיס אדום.



 

3. איך מתפלגים ה-66% שלא רוצים את נתניהו כראש ממשלה גם בקדנציה הבאה? רובם (35%) אנשי הרצוג. בוז'י עשה כברת דרך יפה בשבועות האחרונים. בנט מקבל 12%, לפיד 9%, ליברמן וכחלון 8% כל אחד. במילים אחרות, כרגע יש לנתניהו אלטרנטיבה אחת כראש ממשלה. מכיוון שבשעת עריכת הסקר נושא הרוטציה לא היה ידוע, לבני לא נכללה בשאלון. נפלאות דרכי הפוליטיקה הישראלית. 
 
4. הרצוג מוביל בבטחה גם בשאלה מי צריך לעמוד בראש גוש השמאל-מרכז בבחירות. 41% יפים, כשכל השאר מתחלקים בכל היתר. הרצוג הוא מעכשיו מועמד לגיטימי לראשות הממשלה. לו קיבל את ממצאי הסקר הזה קצת קודם, יכול להיות שלא היה הולך לרוטציה...



 
5. הציבור נותן אמון במשה (בוגי) יעלון כשר ביטחון. 60% רוצים לראות אותו בתפקיד, לעומת 21% בלבד לנפתלי בנט. עם כל הכבוד לסקרים המלטפים, בנט צריך לעבור עוד כברת דרך כדי להגיע ללב המיינסטרים הישראלי.
 
6. בדקנו את עוצמתם של כמה מהשחקנים שמועמדים להצטרפות למפלגות שונות. יובל דיסקין מוביל בהפרש ניכר: 43% אמרו שהצטרפות של דיסקין למפלגה כלשהי, תחזק את נטייתם להצביע עבורה. אחריו צמודים לבני ויואב גלנט עם 40%, פרופ' מנואל טרכטנברג עם 32%, ואחריו אלעזר שטרן והרב חיים אמסלם עם 27% כל אחד. בשורה התחתונה, כל אחד מהנבדקים הללו מהווה פוטנציאל לא רע בכלל.



 
7. מבחינת חלוקת המנדטים: הרצוג ולבני גוברים על נתניהו 24-20. הסקר לפני שבוע נתן להם בנפרד 18 מנדטים (14 ו-4 בהתאמה), כעת הם מזנקים בעוד 6. נתניהו יורד מנדט אחד, כמוהו גם בנט וכחלון. ליברמן עולה מנדט. התמונה לא משתנה מהותית, למעט נתון אחד: כרגע, לפני איחודים נוספים, הצמד הרצוג ולבני מנצחים, אם כי אפקט הרוטציה עוד לא נמדד והוא מסוגל להפתיע לכל הכיוונים.
 
8. לסיום, כדי להשתעשע, בדקנו "רשימת חלומות" בשמאל-מרכז. צירפנו לציפי ובוז'י גם את יאיר לפיד, שאול מופז ומנואל טרכטנברג. זה נתן 35 מנדטים. מספר מרשים, אבל לא חורג מהצירוף הנוכחי בין המספרים. בינתיים הדיבור הוא יותר על איחוד בין לפיד לכחלון, ואולי גם ליברמן, איחוד שיאלץ את נתניהו לעשות הכל, כולל הכל, כדי להתאחד עם בנט. בקיצור, זוהי רק תחילת הדרך.