מפעל 'פרי גליל' בחצור הגלילית צפוי להינעל מחר (חמישי) ומאות עובדיו יישארו ללא פרנסה, לאחר שרשיון העסק של המפעל יפקע, 63 שנים לאחר שהוקם.

אושיק אפרים, מבעלי המפעל, סיפר הערב (רביעי) כי המדינה הפסיקה בחודש פברואר השנה את תשלום המענק אותו התחייבה להעביר למפעל. "המדינה משלמת לנו כל רבעון, היא חייבת לא פחות מ-4.5 מיליון שקל אבל הפסיקה לשלם ומתנערת מההתחייבות שלה, ואנחנו לא יכולים להוציא יותר כספים ממה שכבר הוצאנו. השקענו במפעל והעסקנו יותר עובדים מנה שהתחייבנו למדינה להעסיק אבל זה נגמר, אנחנו כבר לא יודעים מאיפה להביא עוד כסף". 

יו"ר ועד העובדים, מוטי חזיזה סיפר על התחושות בקרב העובדים, נוכח פיטוריהם הקרבים:"מנהל המפעל אמר שאין להם כסף לתקן את הליקויים הנדרשים כדי לקבל רשיון עסק חדש, ולכן המפעל ייסגר. כולם בשמחת בחירות ואנחנו בחרדת קיום. כיו"ר הועד ידעתי כמובן שיש בעיה אבל חשבנו שהמדינה תעשה את שלה ותתן את מה שמגיע ואנחנו נחזור לחיים נורמליים".

עוד אמר חזיזה כי הוא חושש מהיום שאחרי סגירת המפעל: "יש כאן משפחות וגורלות ומתנהגים כאילו אפשר לעשות איתנו מה שרוצים. הפכנו להיות ברירת מחדל במדינה הזו. גם ככה אנשים לא מקבלים משכורת בשמיים אבל אפילו את זה לא יהיה עכשיו. אנשים בלחץ ובחרדות. מחר נגיע כרגיל בשש בבוקר, נדפיס כרטיס אבל נישאר בחוץ כי לעסק אין יותר רישיון והוא יינעל. אני נמצא שם 43 שנה, ואני לא מאחל לאף אחד להרגיש כמו שאנחנו מרגישים". 

יו"ר ההסתדרות מרחב גליל עליון, יונה פרטוק אמר כי הוא הדריך את העובדים להגיע לעבודה מחר בבוקר אבל לא להיכנס ולעבוד, מכיוון שלמפעל אין רשיון עסק: "עם בטיחות לא משחקים ואם למקום אין רשיון עסק בגלל ליקויים אז זו סכנת חיים. אנחנו חושבים שצריך לפעול בנפרד, אם בעניין הטענות על מענק שלא הועבר ואם בעניין הליקויים ובטיחות המפעל, כי בחיי אדם לא משחקים, אבל אי אפשר לערבב בין הדברים ולומר שבגלל מענק לא מתקנים ליקויים".

פרטוק הוסיף כי הוא יעשה כל מה שניתן כדי להשיב את רשיון העסק, אך סייג ואמר ש"בעלי המקום צריכים לנהל מאבק משפטי בנפרד מול משרד הכלכלה. אבל הם מוכרחים לטפל בזה ולעשות סדר בבלאגן. אי אפשר לזרוק הכל על העובדים ושהם יהיו שעיר לעזאזל".


בתגובה לחשש כי המפעל ייסגר, ח"כ אילן גילאון אמר כי ידרוש לכנס את ועדת העבודה והרווחה בדחיפות בפגרת הבחירות כדי להציל את המפעל. ח"כ גילאון הבטיח לטפל בנושא ואמר כי "על המדינה לפרוע את התחייבויותיה ולהעביר את הכספים שהובטחו למפעל פרי גליל. בכל מספר חודשים משחקים מחדש בחייהם של מאות עובדים הנאבקים להשתכר בכבוד. המפעל משמש עוגן חשוב לחצור הגלילית ולאזור כולו ויש להבטיח כי לא ייסגר".