יו"ר האופוזיציה ח”כ יצחק בוז'י הרצוג תוקף בחריפות את ממשלת נתניהו ואומר כי היא סיימה את דרכה ומתפקדת כעת ממשלת מעבר.
בנאום עוקצני ותקיף שנשא בכנס שדרות במכללת ספיר אמר הרצוג כי ממשלת נתניהו סיימה את הקדנציה שלה וכעת היא מתפקדת כממשלת מעבר. ממשלת מעבר מכהנת בדרך כלל בפרק זמן שבין נפילת הממשלה לבין עריכת בחירות חדשות. נכון לרגע זה הממשלה לא נפלה אבל בוודאות היא לא מתפקדת. אין לה סמכות מוסרית להמשיך. אין לה יכולת לתפקד ולמשול והיא בעצם ממשלת מעבר ובקרוב תעבור מן העולם”.
לדברי הרצוג "יש טוענים שהממשלה נפלה בשבי של קיצונים שמקיפים את ראש הממשלה ואני טוען שראש הממשלה הזה נוהג באופן קיצוני ומסכן בהחלטותיו את האינטרסים הבסיסים ביותר של מדינת ישראל. הפארסה המביכה סביב חוק הלאום היא מפגן פחדנות, חוסר רצינות וחוסר מנהיגות של נתניהו. חזינו בהתנהגות עקומה ונמהרת שלו ושל חבריו שמונעת מאינטרסים צרים. הוא מוטרד יותר מהפריימריז בליכוד מהאינטרסים של ישראל. הוא משחק באש”.

הרצוג טען בדבריו כי חוק הלאום מפר את האיזון העדין בחברה, יוצר תחושות אפליה בקרב קבוצות נרחבות בחברה. "העיסוק בזה משול לקיום ישיבת ממשלה בהר הבית. זה רק מגביר את הלהבות. רק ראש ממשלה חסר בטחון עצמי ללא חזון וללא תכנית נזקק לפלפולים מילויים נוסח חוק הלאום כדי להצדיק את המובן מאליו. מגילת העצמאות היתה מספיק טובה כשהיינו מיעוט של שש מאות אלף איש במדינה. היום כשאנו יותר מ שמונה מליון נפש  לנתניהו מגילת העצמאות ועקרוניתיה כבר מזמן לא מתאימים”.
הרצוג האשים את ראש הממשלה כי "בהתנהלותו הוא רומס ברגל גסה את עקרונות מגילת העצמאות. מה קרה לביבי שמפנה עורף לערכים האלה? מה כל כך בער לו לעלות דווקא כעת את חוק הלאום. התוצאה הישירה של קידום החוק הזה היא לא חיזוק המדינה אלא סכנה לקיומה כמדינה דמוקרטית. ממשלת נתניהו מחלישה במקום לחזק. מפרידה במקום לחזק. מרחיקה במקום לאחד”.
"נתניהו מחלק את ירושלים ואת העם. כשהראש בקיר המדינה נדפקת. נפתלי אבו עלי, אריאל המשתולל ואלקין הזאב מתחרים ביניהם. נתניהו וחבורתו הם חבורת מציתי אש. הם מתחרים מי מקשקש יותר בכלב ובינתיים המדינה משלמת את המחיר. עד שהיא תתפורר מבפנים היא עוד עלולה לפרק לנו את המדינה ולכן צריך להחליף את הממשלה בהקדם ולהציל את מדינת ישראל”.

משחק כפול? לפיד ולבני. צילום: פלאש 90

"ישראל תקועה עם ביבי וחייבת להתקדם”, הוסיף הרצוג. "ללפיד וללבני אין מה לעשות בממשלה ואני קורא להם שוב לצאת מהממשלה ולחבור אלי לגוש שפוי ואחראי. אני אומר ללפיד. די עם המשחק הכפול הזה. אתה שותפו הבכיר של נתניהו ואתה לא יכול לתקוף את הממשלה כי אתה חלק מרכזי בתוכה. ישראל חייבת הנהגה אחרת. שקולה ובטוחה בהובלת העבודה. רק העבודה יכולה לחבר את הקרעים בעם. לאחד את השורות להוריד את הלהבות ולהביא בטחון ותקווה. אנו נהיה הנהג השקולה ואחראית”. 

שר האוצר ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד אמר בכנס: "השבוע אמרתי בממשלה שמנחם בגין לא היה מתקבל היום לליכוד. הליכודניקים הוותיקים סביב השולחן הסכימו איתי בשקט. לא התכוונתי רק לחוק הלאום, אלא גם לטוהר המידות, לצניעות, לסדר העדיפויות הלאומי. ברגע שהליכוד התחיל לדאוג למרכז הליכוד הוא הפסיק לדאוג לחברה לכלל החברה" אמר השר לפיד בנאומו הבוקר בפתח כנס שדרות לחברה וידידות השנתי.



לפיד, העומד בראש הסיעה הגדולה בכנסת כיום עם 19 מנדטים לאחר שייצוג הליכוד ירד ל-18 לטובת ישראל ביתנו עם עזיבת הנשיא ריבלין והשר לשעבר סער את הכנסת, לא הכחיש את גודל המשבר הקואליציוני ועמד על טיבו כשהבהיר: "אני בא אליכם היום בעיצומו של משבר. לאנשים בבית נדמה, וגם לתקשורת, שכל יום יש משבר קואליציוני אחר, על נושא אחר. זה לא המצב. זה כל הזמן אותו משבר. על אותו נושא.



חוק הלאום, מע"מ אפס, קק"ל, הרפואה הפרטית, החברות הממשלתיות, זה הכל אותו משבר - הפוליטיקה הישנה שמנסה להחזיר אותנו אחורה לעסקנות, לסחטנות, למשחקי אינטרסים, לשחיתות שלטונית, לזה שמוכרים את המדינה בשביל הפריימריז ובשביל קבלני קולות כי כל מה שחשוב להם זה הכסא וחברי המרכז וסידורי העבודה אחד לשני". 

כשהוא מכוון חץ ישיר לראש הממשלה נתניהו ולחברי הליכוד מבלי להזכירם מפורשות המשיך יו"ר יש עתיד שניכר בו הזעם על הנתק המתמשך בינו ובין אנשיו לבין ראש הממשלה ויו"ר הקואליציה אלקין על פיצול חוק ההסדרים בתמורה לסיום חקיקת חוק מע"מ אפס והכנת התקציב לקריאה השלישית: "הם כל כך מנותקים שהם מובילים לבחירות מיותרות לגמרי ותוקעים את התקציב כבר שלושה שבועות,  בזמן שרחובות ישראל בוערים, האלימות משתוללת, ואזרחים לא מצליחים לגמור את החודש".

יצויין כי על פי החוק הממשלה חייבת להעביר את התקציב עד סוף דצמבר ולכל המאוחר תוכל למשוך את ההצבעה עליו רבעון אחד לתוך 2015, ולא, היא מתפזרת. לפיד מבהיר לפיכך בדבריו כי האחריות לכך מוטלת בראש ובראשונה על ראש הממשלה נתניהו שמוביל לבחירות לאחר שבסביבתו של ראש הממשלה האשימו את לפיד עצמו לאחרונה כחותר תחת נתניהו ומנסה להקים ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית, דבר שלפיד הכחיש בתוקף.
"את מי הם מענישים כשהם אומרים 'לא נעביר את התקציב?" תהה השר לפיד על סביבתו של ראש הממשלה, "את יש עתיד? אותי? אנחנו יכולים להוריד את מחירי הדירות במאות אלפי שקלים אבל הכל תקוע והם מחזיקים את הזוגות הצעירים כבני ערובה מול לוביסטים ועסקנים. על זה כל המשבר. על זה שאנחנו מתעקשים לנקות את האורוות, וללכת לכל המקומות החולים בחברה הישראלית כדי לתקן ולגרום למדינה לעבוד בשביל האזרח, לא לתת לגזענות להתפשט ולייצר פה סדרי שלטון שקופים והוגנים". 
שר החוץ ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן אמר הבוקר לגלי צה"ל: "הדבר האחרון שישראל זקוקה לו כרגע הוא בחירות שיביאו לשיתוק שלטוני של חצי שנה. מדובר במוצא אחרון למשבר הקואליציוני הנוכחי".