מה שאתמול נתפס כהערכה בלבד, היום הפך למציאות: הרשות להגבלים עסקיים הודיעה הבוקר (שלישי) כי ההסדר בינו ובין בעליהם של מאגרי הגז לוויתן ותמר, קבוצת דלק של יצחק תשובה ונובל אנרג'י האמריקאי, מבוטל.
פרופ' דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, המליץ לפרק את מונופול הגז, לאחר שאמש, זימן במפתיע ישיבה עם בעלי קידוחי הגז בישראל, במהלכה תכנן להודיע שהוא שוקל מחדש את עמדתו בסוגיית הבעלות על הקידוחים. גילת רצה לשמוע את עמדתם בסוגיה, והיום הוא החליט לבטל את ההסכם. משמעות ההחלטה היא היא שחברות הקידוחים שבבעלות יצחק תשובה וחברת נובל אנרג'י, השותפה איתו לקידוח לוויתן ותמר, יאלצו למכור את אחזקותיהם באחד מהקידוחים הללו.
בהסכם הפשרה שנחתם לפני כמה חודשים, לפיו, תמורת מכירת הזיכיונות על שני מאגרי גז קטנים יותר- "כריש" ו"תנין", רשות ההגבלים העסקים לא תטיל עליה מעמד של הסדר כובל, שמשמעותו הכרזתם כמונופול. במאגר לוויתן יש כ-620 מיליארד מטר קוב גז ובתמר כ-300 מיליארד מטר קוב. לעומת זאת בכריש ותנין שהם מכוננים למכור יש 50 ו-20 מיליארד מטר קוב גז בהתאמה.

לדעת גורמים בשוק האנרגיה, הממונה על הרשות להגבלים העסקיים יצטרך עכשיו להחליט כיצד הוא מחייב את נובל אנרג'י ודלק למכור את אחד המאגרים שלהם- לוויתן או תמר. אך במידה והם יתחילו באמצעים משפטיים, לא מן הנמנע שצפוי כאן מאבק שפטי ארוך ומייגע. 
 
בתגובה להחלטתו של הממונה על ההגבלים העסקיים, אמר יו״ר מטה הבחירות של מפלגת העבודה, ח״כ איתן כבל: "כעת הוכח שממשלת נתניהו שגתה בגדול כשמכרה את הגז הטבעי בזול, על חשבונו של הציבור, ואני מברך את פרופסור דיויד גילה על אומץ הלב המקצועי שהפגין בתיקון המחדל הזה. אני בטוח שגילה לקח בחשבון את כל השיקולים- כולל זכותם המוצדקת של היזמים לצפות לרווחים נאיםם, אולם הסדר הוגן אמור לשקף את העובדה שהגז שייך קודם כל לנו, האזרחים- מה שלא בא לידי ביטוי בהסדר המקורי שעליו חתמה הממשלה״.
שלי יחימוביץ' (העבודה), שעטרה נגד מונופול הגז, ברכה את הממונה על ההגבלים ואמרה כי זהו "מעשה אמיץ ומתבקש; אסור שיבבות הקוזאק הנגזל יפחידו את מקבלי ההחלטות". יחימוביץ הוסיפה כי ההחלטה "תשים קץ לשערורייה הכלכלית הגדולה בתולדות המדינה, שבה משתלט מונופול פרטי באופן בלתי חוקי על אוצרות הטבע של המדינה, ועושק את הציבור במחירים פרועים. אנו צפויים כעת למלחמה חסרת מעצורים של החברות על-מנת שיוכלו להמשיך ליהנות מהמונופול. להפחדות כאילו לא יהיה גז אין שחר. לישראל יש די גז ממאגר תמר ב-15 השנים הקרובות, ובזמן זה יש חובה לייצב את משק הגז כך שישרת את רווחתה של ישראל ואת בטחונה, ולא את רווחתו של תשובה ואת בטחונו."
ח״כ דב חנין (חד"ש) בירך גם הוא על ההחלטה לפרק את מונופול הגז: ״פירוק מונופול הגז הוא חיוני ודחוף. אם זה הולך כמו ברווז, מגעגע כמו ברווז ונראה כמו ברווז - זה באמת ברווז. כמו שהזהרנו שוב ושוב בשנים האחרונות: בחסותן של ממשלות נתניהו נוצר בארץ מונופול גז מסוכן. המונופול גורם לעליית מחירים וגם מאיים על הדמוקרטיה. בכל סיבוב של המאבקים שלנו נגדו, טייקוני הגז איימו שיעזבו לחו"ל. שלא יאיימו- את מאגרי הגז הם לא יוכלו לקחת איתם במזוודה".
עד לפרסום שורות אלו לא נשמע תגובה של בעלי העניין, אם כי נמסרה ידיעה לבורסת תל אביב, בה נאמר שבהמשך היום תתקבל תגובה מסודרת. בינתיים, ישנה הפסקת מסחר בניירות של אבנר, דלק קידוחים, דלק אנרגיה, דלק קבוצה ורציו.