מנכ"ל תנובה, אריק שור, תומך בתכנית ראש הממשלה לביטול המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים וטוען כי בכדי שהמהלך יהיה אפקטיבי הביטול חייב להיות בתוקף על מוצרים הנמצאים בפיקוח.

שור טוען כי כ-60% ממוצרי תנובה ובכלל זה גבינות לבנות, חמאה, גבינות צהובות ועוד נמצאים ממילא בפיקוח ולכן ניתן לוודא שביטול המע"מ בשיעור של 18% יגיע במלואו לצרכנים ולא יתגלגל ליצרנים או לרשתות השיווק.

לדבריו "צריכת מוצרי המזון בישראל נמצאת כיום בירידה. לקוחות פוקדים פחות את רשתות המזון וקונים פחות כי משקי הבית מצמצמים במקומות שהם יכולים. קשה להם לעשות את זה בבנקים, בחברות הסלולר, בנסיעות לחו"ל או אפילו בביקורים בבתי קפה", אמר שור.


מנכ"ל תנובה דיבר בכנס הכלכלי השנתי לתאגידים של פירמות רואי החשבון PWC של משרד עורך הדין ש.פרידמן שנערך בחיפה. שור התייחס לראשונה לטענות על יוקר המחייה בישראל ועל חלק של תנובה בתעשיית החלב.

לדבריו, הטענות על שיעור הרווחיות המפורזים בשוק המזון הם מוגזמים ואינם אפילו דומים למחירים שהיו בשוק הסלולר לפני הרפורמה. על פי נתוני שור, הרווח התפעולי של שטראוס עמד ב-2013 על 9.4% מהמחזור, של אוסם על 12.6% מהמחזור ושל תנובה על 8.5% מהחברה בלבד. לדבריו ענקיות מזון בחו"ל כמו קראפט מרוויחות 14.9% על המחזור או נסטלה המרוויחה 15.2% על המחזור.

"אי אפשר לומר שהרווחיות שלנו היא חזירית. רווחיות חברות המזון היא סבירה ואין כאן יציאה מהפרופורציות" הוסיף מנכ"ל תנובה. בהמשך דבריו הוא מנה את הסיבות לדעתו לפערי המחירים בתחום המזון בין ישראל לאירופה. היקף סבסוד החלב בישראל עומד על 8% בעוד ששיעורו הממוצע במדיניות ה-OECD עומד על 18%-20%. לדבריו, כשתנובה הפעילה ברומניה מחלבה, היא נהנתה משיעור סבסוד ישירים וגבוהים.

ברשימת עלויות הייצור הגבוהות של מפעלי התעשייה מונה שור את הארנונות הגבוהות והרגולציה. עלות נוספת נוגעת למוצרי הכשרות. שור גילה כי תנובה מפעילה שלושה מסלולי ייצור עבור כל אחד מסוגי הכשרות הקיימים בשוק. "אנחנו חלק מסביבה כוללת יותר של יוקר מחייה ולדעתי גם בתקשורת מתחילים להפנים את המצב".

מנכ"ל תנובה גם אינו חושש מפתיחת שוק הגבינות הצהובות לייבוא (במסגרת הרפורמה בשוק המזון). לדבריו "לאחר התחרות עם שטראוס או קוקה קולה אני לא חושש מתחרות מכל גורם אחר. הקדמנו בתל יוסף מפעל בהשקעה של 340 מיליון שקל ואנחנו ממשיכים קדימה".

תנובה נשלטת על ידי קרן ההשקעות אייפקס, קבוצת מבטח שמיר והקיבוצים והמושבים. בתפקיד יו"ר הדירקטוריון משמשת רווית בר ניב. החברה עומדת להימכר לקבוצת ברייטפוד הסינית כשסגירתה הסופית של העסקה מתוכננת ל-5 לינואר 2015.