מיום ליום נראה שטבעת פרשות השחיתות בהן נקשר שמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הולכת ומתהדקת (לכאורה, כמובן), דבר שגורם להרבה מאוד אנשים בשמאל לקוות שזה מה שיביא את הקץ לתקופת שלטון נתניהו בספרי ההיסטוריה של מדינת ישראל. עכשיו, בואו נגיד שאכן כל העניין הזה לא יסתיים רק בכותרות בעיתונים ואתרי האינטרנט, אלא שהוא ממש יסיים את כהונתו בעקבות כך. בואו נגיד שזה יקרה. עבור אנשים מסוימים זה נשמע כמו תרחיש שיכול להוביל את המדינה למקום טוב יותר, אבל חייבים לדבר על כך שזה לא ייגמר כשנתניהו ילך.



כשרפובליקת ויימאר קמה בצל הפסדה של גרמניה הקיסרית במלחמת העולם הראשונה, מיתוס שהיה אהוד במיוחד על האליטות הישנות של גרמניה גרס כי למעשה גרמניה הייתה אמורה לנצח במלחמה, אבל אז מספר גורמים תקעו את מה שנקרא "סכין בגב האומה" ומנעו את הניצחון, ובכך הביאו את גרמניה להפסד ולהסכם ורסאי המשפיל. המיתוס הזה תפס אחיזה בקרב חלקים לא קטנים בציבור הגרמני, ולפי היסטוריונים מסוימים זה היה אחד הגורמים לנפילת הרפובליקה, שכן אצל הרבה מאוד גרמנים היה בה אמון מועט. מנחשים מי לפי המיתוס הזה תקעו את אותו סכין בגב האומה? נו, אלו שתמיד אומרים עליהם שזה הקטע שלהם. אכן, שמאלנים (שלקחו חלק בהקמת הרפובליקה) ומיעוטים. לפני שיטענו שאני משווה לאלו שאסור להשוות ולפני שגודווין מגיע לצעוק עליי, אבהיר שאין לי שום כוונה להשוות לנאצים (להם מיוחסת נפילת רפובליקת ויימאר למרות שהיו עוד גורמים שלא היו מעוניינים בה). המיתוס רווח בקרב הימין השמרני והמלוכני, והנשיא הינדנבורג שנבחר ב-1925 היה מייצג מוצלח למדי של המאמינים במיתוס הזה.



אחרי שסיימנו עם ההקדמה ההיסטורית, כדאי לשים לב למה שקורה כאן אצלנו: נתניהו ומקורביו מספרים שוב ושוב על קונספירציות להפיל אותו. לא חלילה שדורשים פה ניקיון כפיים מנבחרי הציבור, אלא הכל חלק ממזימה מתוכננת היטב להפיל אותו. לא פחות. אם הוא ילך הביתה בגלל חקירות וכתבי אישום אז תאוריית הקשר הזו תקבל אישור. לא יעזור שנצטט אותו שוב ושוב אומר שאולמרט צריך ללכת הביתה בגלל החקירות נגדו, מבחינת הרבה מאוד תומכים שלו יהיה מדובר בראש ממשלה שירד מכס השלטון באופן לא לגיטימי. נתניהו למעשה דאג שאפילו החלפתו בבחירות תיחשב בעיניי חלק מתומכיו כלא לגיטימית, כי יש קונספירציה של התקשורת וארגונים שמקבלים מימון זר (על כך שנתניהו ממומן כולו מהון זר ניאלץ לדון בפעם אחרת). בקיצור, קצת קשה להחליף את נתניהו בלי שהרבה מאוד אנשים (כמובן, לא כל תומכי נתניהו) יחשבו שעוד פעם השמאלנים האלה תקעו סכין בגב האומה (שכן נתניהו מזמן יישם את "המדינה זה אני"), מה שיעיב על כל אחד שיחליף אותו (גם אם יהיה מדובר במישהו מהליכוד) ובאופן כללי ירעיל כל דמוקרטיה. אמנם - בניגוד לרפובליקת ויימאר - המדינה כנראה לא תיפול בגלל המקום שלה ברעיון הציוני, אבל ההשפעה עדיין עשויה להיות הרסנית.






באופן כללי, יש שתי דרכים בהן זה יוכל להיגמר בלי ששוב יתחילו להתרוצץ סיפורים על סכין בגב האומה: או שנתניהו יחליט שהוא הולך הביתה בלי קשר לחקירות, או שבבחירות הבאות בסיס התמיכה של הליכוד כל כך יקטן (כמו לדוגמה בחירות 2006) שגם לתומכים העיוורים ביותר שלו לא תהיה ברירה אלא להודות שכנראה יש פה משהו מעבר לכמה שמאלנים מאורגנים. התרחיש השני כנראה לא יקרה ואם הראשון יתממש זה יקרה בעוד הרבה זמן, במהלכו ימשיכו לטפח את המיתוס הנ"ל. פירוש הדבר הוא שבסיס הלגיטימציה לכל שלטון שיבוא יהיה חלש באופן ניכר ממה שיש עכשיו וזה מצב שעלול להיות מסוכן. לכן, אין ברירה אלא להילחם במיתוס הזה.



אחת הבעיות שמקשות להתמודד עם העניין היא שמדובר במיתוס שמאוד נוח להטמיע: העולם לא פועל כמו שרציתם? טוב, זה כי יש כמה מנוולים שפגעו בכם בכוונת תחילה. לא כי בדמוקרטיה לפעמים מנצחים ולפעמים מפסידים, לא כי לפעמים מעלים מושחתים לשלטון, אלא רק כי יש ממורמרים שלא מסוגלים להכיל את זה שיהיה פה טוב בלי שהם בשלטון ולכן הם עושים הכל כדי להפיל אותו גם אם באופן לא דמוקרטי. זה הרבה יותר נוח, כי למה להתמודד עם המציאות אם אפשר להחליט שהכל שקרים?



אז מה עושים? ובכן, קשה לתת לזה תשובה נקייה וברורה, בעיקר בתקופה בה אנשים מסתגרים במחנות פוליטיים ומגנים על כל המשתייכים למחנה שלהם בלי לדרוש ממי שהם מגנים עליו קבלות. בגדול יהיה צורך ליצור שיח יותר מורכב שבו ברור שהשמאל הוא לא דמון ושהוא לא בא להזיק. תמיד יתכן שרעיון מסוים יגרום לנזק – זו הסיבה שאנחנו מתנגדים לרעיונות מסוימים ותומכים באחרים – אבל זה לא אומר שהדוגלים ברעיון הזה גם רוצים לגרום נזק במתכוון. וכן, גם השמאל יצטרך קצת לצאת מהמחנאות שלו ולהכיר בכך שהעולם טיפה יותר מורכב, שאם נבדוק נראה שיש גם דברים חיוביים שיצאו מממשלת נתניהו (הם פשוט לא שווים את הנזקים האדירים שנתניהו יוצר כדי להישאר בשלטון) ולהכיר בכך שיש ימין לא פופוליסטי (שגם הוא יצטרך לסייע בניקוי הרעל שהמיתוס הזה החדיר). קשה להגיד איך מגיעים לשם, אבל בתור התחלה כדאי להבין שצריך להגיע לשם.