הצלחתם לשמור על הילד נקי מנזלת? זה זמני.

ועכשיו ברצינות, גם אם יש נזלת וגם אם אין, הנה כמה דרכים פשוטות שיעזרו לכם להתמודד עם הנזלת של הילדים, ואולי גם עם שלכם.

 

מאוד כיף להביא את הילד בבוקר לגן או לבית הספר כשהוא בריא ונושם טוב, מאוד לא כיף לראות את החבר שלו שם עליו יד מיד לאחר שניגב איתה את הנזלת המבעבעת מנחיריו, נכון?

 

אנחנו לא נסביר כאן למה נגרמת נזלת, זו כתבה אחרת שמעורבים בה חיידקים, וירוסים, מערכת החיסון וסדרת הטלוויזיה 'החיים', תוכלו לצפות בתחתית הכתבה בפרק המדבר על מערכת הנשימה. אנחנו נתמקד באזור האף בלבד.

 

האף לא רק משמש אותנו לזהות מי משקר, יש לו באמת תפקיד חשוב במערכת הנשימה. אוויר הנכנס לאף עובר דרך השערות (ריסים) הנמצאים בו. הריסים מאטים את האוויר הנכנס ומסננים אותו מגורמים זרים גדולים. נגד הדברים הקטנים יותר יש רירית צמיגה ודביקה.

 

בתוך האף יש כלי דם רבים שתפקידם, כמו רדיאטור, להביא את האוויר הנכנס לטמפרטורה קרובה לזו של הגוף. כשהילד (או אנחנו) מנוזלים, מופרש יותר ריר מהרגיל. וכשזה קורה, הוא גורם לריסים באף להידבק לדפנות הנחיריים ואז הם גם לא מתפקדים וגם מכסים את הרדיאטור. כלומר האוויר הנכנס לגוף גם זורם מהר יותר ומציק וגם קר.

 

לא צריך לטפל בכל נזלת, אבל אם לא מטפלים בה היא עלולה לזרז ולגרום לזיהומים ובעיות אחרות במערכת הנשימה כמו ברונכיטיס, דלקת ריאות, מערות האף או אוזניים. היא כמובן גם מפריעה לשינה. ועכשיו לטיפים;

 

 


אחד הכלים לקרב עם הנזלת. צילום SXC

 

טיפים להתמודדות עם נזלת:

1. להשגיח ולשים לב. למרות שלא מדובר בפעולה אקטיבית, זו פעולה חשובה ביותר, כי לעיתים התעלמות מבעיה נותנת פתח להפיכתה לבעיה חמורה יותר.

כמו במקרים אחרים, אם הילדים מתנהגים כרגיל ונהנים מהחיים, תדאגו רק שאת הנזלת לא ימרחו בכל מקום אפשרי (בגדים שלהם, בגדים שלנו, קירות, כיסאות וכו').

 

מאוד חשוב לא לתת אנטיביוטיקה לפני שאתם (יותר נכון הרופא) מבינים מה הסיבה לנזלת. אם אנטיביוטיקה ניתנת באופן סתמי, החיידקים מתרגלים אליה ואז כשבאמת צריך אותה, היא לא תתפקד.

 

2. שאיפת אדי ים. מתברר שהסבתות צדקו. מי ים לא רק מכילים מלח (שגורם להתכווצות רקמות ואז הפחתה בהפרשת הנזלת), בנוסף הם מכילים גם מיקרו אלמנטים המסייעים לגוף להתמודד עם הנזלת. שימו לב שלא כתבנו מים עם מלח, אלא מי-ים. ההבדל חשוב כי מים עם מלח לא מכילים את שאר המיקרו אלמנטים שיכולים לתרום.

 

ולא, לא חייבים לקחת את הילדים לים. תוכלו למצוא בפארמים תרסיסי מי ים (ולא רק מי מלח) טובים. אם עוד לא ניסיתם, אתם תגלו שריסוס הנחיריים בתרסיס מי ים (שוב, לא חומרים כימיים ולא מים עם מלח) ישפר פלאים את הרגשת הילדים.

 

3. מגבונים לחים. ניגוב האף במגבונים יחסוך מהילדים את העור היבש והכואב של אזור הניגוב שכולנו מכירים.

 

4. שתייה מרובה ותכופה. נזלת היא בעצם נוזלים שנלקחים מהגוף שלנו. לכן חשוב להחזיר לגוף נוזלים. לשתות, לשתות ולשתות.

החיים - נשימה

 

מרק עוף, הנחשב לתרופת הסבתא האולטימטיבית, נמצא בספר הטיפולים של הסבתות מאז המאה ה-12. למזלנו מחקרים אכן תומכים במידה מסוימת בכך שמרק עוף יכול לעזור לגוף להילחם (מרק עוף אמיתי ולא מאבקה). מרק העוף מפחית את תסמיני ההצטננות ומקל במיוחד על הגודש באף. בבשר העוף מצויים רכיבים אנטי דלקתיים זהים לאלו של מערכת החיסון שבבני האדם. בנוסף הוא מכיל גם מלחים וחומרים שמחזקים את האנזימים והחיידקים הטובים אצלנו בגוף להילחם ברוע שהשתלט על גופנו.

 

5. הישמרו מהחומר המשמר. יש תכשירי ריסוס לאף שלצערנו מכילים חומר משמר. עדיף להימנע מהם. בשנים האחרונות פורסמו מחקרים המצביעים על כך שהנזקים של חומרים משמרים עולים על התועלת וגורמים להחמרת המצב ואפילו להתמכרות.

 

 

את הטיפים המעולים הללו סיפק לנו בהנאה ניצן פרימור, רוקח ראשי בחברת נוה פארמה