בשנים תשע"א ותשע"ב (2011 - 2012) בוצעו הערכות גדילה עבור 1,102,021 תלמידים בישראל, מכיתות א ועד ט. המסקנות הן שיותר מרבע מתלמידי בתי ספר בישראל סובלים מהשמנה או עודף משקל. אבל יש תקווה.

 

התוצאה הזו נקבעה על פי עקומות הייחוס של ארגון הבריאות העולמי. כעשרה אחוז נרשמו תחת הקטגוריה של השמנה, ועוד כ-%15 תחת הקטגוריה של עודף משקל. שיעורי ההשמנה גבוהים יותר בקרב האוכלוסיה הערבית, כאשר בקרב האוכלוסיה החרדית והבדואית שיעורים גבוהים יותר של ילדים עם רזון וגובה נמוך.

משרד הבריאות המליץ לבחון את הסיבות להבדלים הללו, אבל לא ברור למי הוא ממליץ את זה.

 

בשנים בהן בוצעה הבדיקה, השיעור של עודף משקל והשמנה של תלמידי ישראל בכתות א' –ט' היה 27%. הגרפים שמשרד הבריאות הציג הראו שעד כיתה ה' יש עליה באחוזים, ואז שם מתרחש "מהפך" והנתונים מצביעים על ירידה (עד כיתה ט').

העלייה הזו בשיעורי ההשמנה באוכלוסיית הילדים עם הגיל תואמת ממצאים שתוארו באוכלוסיות אחרות בעולם. האם אפשר להיות רגועים? לא. משרד הבריאות אומר שלמרות שישנה ירידה והתאמה לאוכלוסיות נוספות בעולם, מחקרים מראים קשר חזק בין עליה מוקדמת במשקל לבין בעיית השמנה בבגרות.

 

הסיכון שילד שמן יהפוך למבוגר שמן עולה ככל שגיל הילד גבוה יותר. משרד הבריאות שם לעצמו יעד של מניעת עליה בשיעור ההשמנה של הילדים. משרד הבריאות, יחד עם משרד החינוך רואים במערכת החינוך חלון ההזדמנות לבלימת הנטייה הגוברת להשמנה.