ערב ליל הסדר הקרב ובא, מציף בקרב הורים רבים רגשות מעורבים. מצד אחד ערב החג עשוי להיות חוויה משפחתית מהנה ומגבשת, כפי שהכל מקווים. מצד שני, מהר מאוד הערב עלול להפוך אירוע משפחתי מטריד ולא נעים. ארוחת החג עם משפחה המורחבת ולעיתים אף עם אורחים נוספים, שהילדים לא בהכרח מכירים, עשויים להציף בקרבם תחושות מעורבות.  לכך יש להוסיף קריאת הגדה הממושכת (שלא תמיד מעניינת אותם), ילדים רעבים, ילדים עייפים - כל אלה עלולים לגרום לשינויים בהתנהגות הילדים. הם עשויים להגיע למצב בו הם חסרי סבלנות, משתעממים ומתלוננים בלי סוף. הם נמרצים, נרגשים ומוציאים הכל כלפי ההורים, שגם להם לא תמיד יש את הסבלנות הנדרשת. מכאן הדרך לערב קשה שרק מתפללים שיסתיים כבר – קצרה מאוד. אז מה עושים כדי לעבור את ליל הסדר בהצלחה?

 

קיימו תיאום ציפיות עם הילדים
ספרו לילדים מה הולך להיות; עדכנו אותם מי יהיו הנוכחים, הזכירו להם את הסדר משנה שעברה, ותנו להם להעלות חוויות. שמעו מהם איך היה להם החג - מה הם אהבו יותר ומה פחות. מתוך השיחה עימם, נסו להגדיר את הציפיות מהערב כפי שהם רואים זאת. חשוב להתאים את הציפיות לגיל, למזג ולאופי הילדים. בקשו מילדים המסוגלים לכך לשבת במשך קריאת ההגדה, הגדירו מתי אפשר לעזוב את השולחן ולאן.

שתפו את הילדים
תנו לילדים להיות חלק מהאירוע. זה ייתן להם תחושת שייכות ויגרום אצלם למוטיבציה ולשיתוף פעולה. לדוגמא - שיתכוננו לשיר או יחברו ריקוד לשירי פסח שבהגדה, שיתכוננו מראש ויקריאו את אחד הקטעים שבהגדה. שיכינו ציור לאחד הקטעים בהגדה ויציגו אותו כאשר הקטע המתאים יגיע.

תנו לילדים תפקידים
ילדים אוהבים להרגיש מועילים ותורמים, זה מחזק אצלם את תחושת המסוגלות, ומעצים אותם. תנו לכל ילד תפקיד על פי גילו ואופיו, כגון: חלוקה, סידור, הגשה או פינוי. "אתה אחראי על חלוקת ההגדות" – ילד שירגיש מועיל ותורם בארוחת החג ייהנה יותר וישתף פעולה.

התכוננו מראש
זוכרים איך מתנהגים ילדים עייפים ורעבים? כדאי להתכונן מראש, ולדאוג שהילדים ישנו קצת ויאכלו משהו קל לפני הסדר, על מנת שירגישו במיטבם. בנוסף, אתם מכירים את הילדים שלכם: לילדים קטנים או לכאלה שקשה יותר לשבת בשולחן זמן ממושך אפשר לדאוג לפעילויות שיעסיקו אותם, כמו בובות קטנות שאפשר לשחק איתן על השולחן, חוברת צביעה או חוברת מדבקות לפסח.

חיזוקים חיוביים
כמו תמיד חשוב לחזק את הילדים כאשר הם מתאפקים, ממתינים בסבלנות או מצליחים לשמור על שקט: "כל הכבוד שאתה יושב בשקט". במהלך ליל הסדר, דאגו מידי פעם לחזק אותם באמירות מעודדות – זה יגרום להם להרגיש שאתם רואים את ההשתדלות והמאמץ  שלהם, ויעודד אותם להמשיך ולהתנהג כך.   

לסיכום, חשיבה מראש והשקעה בתכנון, תיאום ציפיות, ושיתוף הילדים יכולים להפוך את ליל הסדר לחוויה משפחתית מיוחדת ומהנה – גם עם הילדים הקטנים.  

 

מיכל שביב היא מנחת הורים בכירה במרכז להורות ומשפחה במכללת סמינר הקיבוצים.