אבא שלי נוהג לומר: “עץ שנוטעים אותו עקום, לעולם לא יתיישר”. זה, פחות או יותר, המוטיב בבית. רוצה לומר: לתקן זה חשוב, אבל לפעמים ניסיון התיקון מגיע מאוחר מדי. עדיף לטעת דברים טובים ולא להצמיח מלכתחילה דברים עקומים.



אני רוצה להתעכב על נטיעות, כי מאז שהקרן הקיימת עסוקה בחגיגות משל עצמה, הנטיעות הכי משמעותיות הן הילדים שלנו. זה אמור להיות כיף גדול, לשבת על ספסל באזור מוצל בגן שעשועים ירושלמי, אבל על הכיף הזה, שנטלתי לעצמי לכמה דקות, האפיל מפגש עם ילד ואבא שהיו באותו גן ממש. אין לי דרך מעודנת יותר לתאר את זה: הילד, בערך בן חמש, כפכף את אביו, חייך חיוך מתוק של תינוק סיני שמנמן והמשיך לעוד כאפה. הכאפות, אם להסתמך על הקרשנדו שליווה אותן, הפכו לחזקות יותר ויותר. אבא שלו, בתגובה, אמר לו שזה לא נעים לו. הבנתם? לא נעים לו. רציתי להגיד לו שכשיתוש עוקץ אותך, זה לא נעים. כשהדואר מאחר ביומיים, זה לא נעים. אבל לחטוף לאטמות מהילד שלך? זה כבר בכלל לא בסקציה של הלא נעים, זה משהו אחר לגמרי.



חזרתי הביתה, הדלקתי טלוויזיה ופשטתי רגליים קצרות ודחוסות. מהמסך רעמו הפרסומות. אם תרשו לי להיות ספוילרית של עצמי, אני מהמרת על זה שלו היה נוחת כאן חייזר, הוא היה משוכנע שהוא צנח היישר לזרועותיה של ממלכה זדונית של ילדים עריצים. איזה מלאי! איזה מצאי מרהיב! שימו לב: בפרסומת של חברה מתחום הצבע, יש ילדה שמאיצה באנשי מקצוע מבוגרים לבצע את עבודתם כראוי ובזמן. היא כמובן יודעת הכל: מה זה אינטרפוץ, ג’בקה, שטיכמוס ויש גם איום מרומז: “יש מצב שאני אקפוץ לראות איך התקדמתם”.



בפרסומת לחברת תקשורת הילדה מלגלגת על ההורים העתיקים שלה, שלא מבינים מהי מהירות גלישה, ושואלת: “אתם מהתנ”ך?” תוך עפעוף וגלגול עיניים. בפרסומת נוספת הילדה היא זו שמטפלת בנושא הזמנת המזגן, ובעוד אחת, לחלונות, ילדה קטנה גוערת בצופים: “צילמנו סרט עם פינגווינים, ואתם חושבים לדלג? כאילו, מה נסגר איתכם?”



טוב, תרשו לי לעשות סדר. לא יודעת איפה גדלו הקופירייטרים שעובדים על הפרסומות, אבל אם הורים רוצים לעבוד אצל הילד שלהם, שיעשו את זה בחדרי חדרים בלי שזה יפגע בחברה הרחבה יותר. ילד הוא ילד. הוא לא בוס. ילד צריך לחוות את הילדות. כמובן שצריך להיזהר בכבודו, אבל אסור שזה יבוא באמצעות רמיסת כבוד המבוגר האחראי.



ילדה בת שמונה, גם אם נדמה לרגע שהגישה שלה פלפלית חמודה, לא יכולה להיות בוסית של איש מקצוע בן 50. אם רוצים למכור מוצר מציאות, המציאות שמשודרת שם צריכה להיות הגיונית. זה גם לא מי יודע מה חמוד שילד בן עשר יושב כמו מלך ומחליט איזה מזגן להזמין. למה? כי את זה אבא ואמא מחליטים, מתוקי, גם אם אתה ילד פלא. הפרסומת אמורה לפנות למי שעובד בשביל הכסף, למי שמשלם ולמי שמקבל את ההחלטות. לא לילד בן עשר. הורה צריך לשאול את עצמו אם הוא היה הולך להתראיין אצל ילד בן שש. אם התשובה היא כן, סלמתאכ. אם התשובה היא לא, הגיע הזמן שנתחיל לחנך.


“אני מכיר את המשפט הזה, על העצים העקומים”, אמר לי השבוע חברי החכם איתן. “אני הוכחתי שאפשר ליישר אותם. הצמדתי לשתיל עקום מוט תומך, השקיתי אותו כמו שצריך ובזמן. אבל בשביל זה צריך לעבוד, ובהתמדה”.




עיתונאי קטן שלי/ יאיר ויץ (בן 11.5)


נתחיל מהסוף: נגיד שאמא שלכם מביאה לגינה של סבא וסבתא שלכם מגלשת מים מתנפחת שמתחברת לצינור. נגיד שכל בני הדודים שלכם באים עם בגדי ים ומשפריצים מים אחד על השני ונהיה מאוד שמח. נגיד שמישהו מכם (לא אומר מי) מחליט להזיז את המגלשה דווקא ליד השיח של הוורדים. אתם יודעים מה קורה אז? היא מתפנצ'רת, וזה מאכזב מאוד. אז ככה: במשך שעתיים נהנינו מאוד מהמגלשה הזו. סבא אמר: "איזה המצאות יש היום לילדים, מלי. לא כמו אצלנו שהיו מקסימום שמים אותנו בפיילה". אמא אמרה: "נכון. תראה כמה הנכדים שמחים! איזה כיף שיש גינה ויש מגלשת מים".


*מגלשת מים של BESTWAY. מחיר: 119 שקל

"איזה המצאות יש היום". מגלשת המים של bestway. צילום: יח"צ
"איזה המצאות יש היום". מגלשת המים של bestway. צילום: יח"צ



המלצת תרבות


הנה נפתח פסטיבל הקולנוע הבינלאומי בירושלים, והפעם סינמטק ירושלים לוקח את הילדים חובבי הקולנוע כמה צעדים קדימה, אל פארק קולנוע בגן העצמאות. מה בגן? פליפבוקאומגה - מתקן אומגה באורך של 100 מטר, שלצדו נפרשים על גבי קיר ציורים היוצרים סרט אנימציה; מתחם יצירה וחוויה, תחנת דיבוב אינטראקטיבית, GREEN SCREEN עם דגם של מכונית ורקעי וידיאו משתנים, טרמפולינה וספוגים בצורת פופקורן לגיל הרך. בנוסף לפעילות במתחם, יוקרנו בסינמטק סרטי איכות בינלאומיים לילדים, ומתוכם יבחר חבר שופטים צעיר את הסרט הטוב ביותר.


*פארק הקולנוע של פסטיבל הקולנוע הבינלאומי, גן העצמאות ע"ש וילף, ירושלים. 10־14 ביולי 2016 בין השעות 16:00־20:00. כרטיס: 46 שקל (הורה מלווה בחינם). כרטיסים: 9377*

צעד קדימה לחובבי הקולנוע. מתוך הסרט "אנשים קטנים". צילום: פסטיבל הקולנוע בירושלים
צעד קדימה לחובבי הקולנוע. מתוך הסרט "אנשים קטנים". צילום: פסטיבל הקולנוע בירושלים