מחקר איכותני שנערך לאחרונה ונתוניו מתפרסמים היום (שלישי), לרגל יום עיון בנושא הורים ומחנכים של החוג לגיל הרך במכללה האקדמית בית ברל, מצא כי אחד הגורמים המסייעים לתקשורת טובה בין הורים לצוות החינוכי בגן הוא תחושת ההורים שהם רצויים במסגרת החינוכית ומעודכנים על המתרחש בה. את המחקר ערכה סיגלית אבירם בריל, יועצת חינוכית ומרצה בחוג לחינוך בגיל הרך במכללה, שחקרה את תפיסת ההורים את הקשר שלהם עם הגננות. עוד היא מצאה כי בעוד מרבית ההורים מציינים שהיו רוצים לשמוע מהגננת גם על הצלחות וחוויות חיוביות של הילד, ההורים לא דיווחו שהם משתפים את הגננות בחוויות חיוביות או הצלחות של ילדיהם.



אבירם בריל בדקה את הנושא באמצעות ראיונות עם הורים לילדים בני שנה וחצי עד חמש. השאלות בראיונות התמקדו באופן שבו גננות והורים תופסים את אופי הקשר הרצוי בין משפחת הילד למסגרת הגן, במידת המעורבות שהיו רוצים להשיג בין הבית והגן, בקשיים המלווים אותם ביצירת יחסים מיטביים ובגורמים המשפיעים על תחושת האמון ב"צד השני".



לפי המחקר, הדברים החשובים ביותר להורים בקשר עם הגננת הם אמון ושקיפות, דיווח והעברת מידע והמשכיות ושיתוף פעולה בהקשר לילד. מנגד, הקשיים שעלו מהמחקר בנושא הקשר בין הצוות החינוכי בגן להורים הם: תחושת חוסר סבלנות וחוסר אכפתיות של הגננת כלפי הילד ו/או משפחתו, כאשר הורים מרגישים שהם ו/או ילדיהם אינם "נראים" על ידי הצוות בגן, כאשר הם חשים שאין מספיק מידע על המתרחש בגן בכלל ובהקשר לילד בפרט וכשניסיונות לקרבה מצד ההורים נחווים כדחייה.



אבירם בריל מסבירה כי יצירת תחושת אמון ושיתוף פעולה הם קריטיים לשביעות רצון מהגננת ומהגן, כאשר הדרך המועדפת היא באמצעות עדכון במתרחש בתוך הגן, בתכנים, במה שעובר על הילד במהלך היום, נקודות החוזק והקושי שלו או מציאת דרך משותפת לשיתוף פעולה סביב נושא הקשור לילד או לגן. בנוסף, לדבריה יש לעודד הורים וגננות ליזום שיח חיובי שבו יש מקום לשיתוף "אחר", אשר ביכולתו לקרב את מערכת הבית למערכת הגן ולהעצים את הילד.