כל מה שאתם חייבים לדעת על קניה וחידוש רהיטי גן: קשה למצוא מגזין או בלוג עיצוב המחשיבים את עצמם שאינם מקדישים תשומת לב נכבדת לטיפול בחוץ הבית. זה נכון שמזג האוויר הים תיכוני בישראל מאפשר בילוי כמעט לאורך כל ימות השנה מחוץ לבית, אך הטרנד הזה הוא טרנד גלובלי חוצה יבשות שקיבל את התואר ׳מלך השכונה׳ החדש. 

בגדי המלך החדשים: 
אם בעבר ריהוט החוץ הסתכם בשימוש ביריעות ברזנט בגוונים של אפור וחום, הרי שכיום קולקציות הבדים והאריגים מציעות שלל מרחיב לב של הדפסים וצירופים היוצרים יחדיו צבעוניות משמחת ומתאימים לעמוד בתנאי מזג אוויר קיצוניים. ההסתכלות על החוץ כעל חלל נוסף בבית, הובילה את מעצבי המוצר והיצרנים לספק תשובה הולמת. פתרונות הריהוט לשטחי החוץ כוללים היום מערכות ישיבה, שולחנות, שידות ועוד... כולם מתאימים לעמידה בתנאים המאתגרים והמראה אינו נופל מהפריטים המשמשים את חללי הפנים. 

לפי לוצ׳יאנו מח׳ולה, הבעלים של חברת ריהוט הגן לוצ׳יאנו אינטרנשיונל, השמירה על איכות המוצרים לאורך זמן קשורה קודם כל לחומר ולטכניקות מהם מיוצרים הרהיטים אך כאן לא תם התהליך. לאופן בו תשמרו ותתחזקו את המוצרים משמעות רבה מאוד שתשפיע על משך העמידות שלהם.  רק בזכות תחזוקה נכונה תשאירו אצלכם על המרפסת פרטי ריהוט רבים לעוד כמה שנים טובות. לא תמיד חייבים לרוץ לקנות פריט חדש. לעיתים רק עבודת חידוש או פעולות מנע מקדימות, יעשו עבודה נפלאה.

טיפול מונע: ריהוט גן איכותי
״הטיפ אולי החשוב ביותר הוא קניית ריהוט גן איכותי״, מסביר לוצ׳יאנו, ״האיכות באה לידי ביטוי בשלד של המוצר, בחומר ממנו עשוי ובטכניקת הייצור. אם מדובר בספה למשל, חשוב לוודא שהתיפורים ברמה גבוהה, שהמילוי הוא מחומר איכותי שאינו סופג רטיבות, שסוג הבד הוא בד שאכן דוחה כתמים וקל לניקוי. הקפדה על קניית ריהוט גן איכותי תסייע לכם בשמירה העתידית עליו.

מתי כדאי לחדש ומתי כדאי לקנות ריהוט גן חדש?
הרעיון הוא לרכוש פרטי ריהוט גן עמידים שיחזיקו לאורך שנים.  פריטים כאלו יאפשרו ליהנות מהם שנים ארוכות וידרשו תחזוקה תקופתית שתשמר את איכות הפריט ורק במקרים קיצוניים של שבר גדול, בקע אגרסיבי וכיו"ב יצטרכו להחליף אותו בפריט חדש. 
קיים כיום בשוק מבחר מאוד רחב של חומרי סיכה וחומרים נוספים המאפשרים תחזוקה פשוטה ביותר של ריהוט הגן. עוד מוסיף לוצ׳יאנו, שכאשר רוכשים את ריהוט הגן מחברה מוכרת וגדולה, בדרך כלל, גם אם חלק מסוים ברהיט נשבר, ניתן יהיה לתקנו באמצעות חלקי חילוף.
פעולות קטנות שוות המון
קיימות מספר פעולות של תחזוקה בסיסית שכדאי לאמץ:
* הגנה ממזיקים: אם מדובר בכסאות פלסטיק לדוגמא, (כן, כן, הפלסטיק חזר ובגדול, אבל זה נושא לכתבה אחרת), חשוב לערום אותם ולכסות עם כיסוי ייעודי שימנע סימני הפרשות של חרקים שונים, הנראות ככתמים קטנים ושחורים על הכסאות והשולחן.
 
* חומרים מתאימים: אם פרטי הריהוט שלכם עשויים עץ חשוב להצטייד בשמני סיכה, הנמכרים בחנויות החומרים (טמבוריות). יש למשוח את הפריט עם חומר הסיכה, בדרך כלל לא יותר מפעם בשנה דבר שימנע ממזיקים להיטפל אליו וכן ישמור על מראה רענן ויימנע בלאי שנוצר כתוצאה ממגע עם השמש. פרטי ריהוט שכבר קצת דהו מהשמש או ספגו הרבה מי גשם, יכולים לשנות פניהם רק כתוצאה משימוש בחומרים יעודיים שיטפלו בעץ מבפנים אך גם יעניקו לו ברק. 
 
* ריפודים ניידים: "בכל הנוגע לריפודים שונים", מסביר לוצ׳יאנו, ״ראשית חשוב שיהיו ריפודים נשלפים, כמו שעל כיסא עץ קושרים ריפוד לישיבה וניתן להסיר אותו ולנקות, כך גם כשמדובר בריפודי הספה, רצוי שיהיו כאלו הניתנים לשליפה וניקוי. ריהוט גן חשוב לנקות ניקוי יסודי יותר אחת לשנה".
 
* כיסוי מלא: במידה ואתם מתכננים חופשה ארוכה או מכל סיבה שהיא אתם עומדים להעדר מהבית, דאגו לכסות את ריהוט הגן. כך תמנעו מחתולים להפוך את המקום למרבץ, והפרשות שונות של ציפורים וחיות אחרות לא יפגעו בריהוט שלכם. 

צילום: יח"צ
טיפים לחידוש ריהוט גן לפי חומר
ריהוט הגן המודרני הוא ריהוט שבמרבית המקרים ניתן לחדשו. פרטי הריהוט המתאימים לגן יהיו לרוב מבד, ברזל, עץ, אבן, אלומיניום וזכוכית ולכל חומר קיימות הוראות תחזוקה אחרות, שבמידה ומקפידים עליהן ניתן לשמר את מראהו של הפריט לאורך זמן רב מאוד.
 
* טקסטיל – בעת רכישת ריהוט גן המשלב טקסטיל, חשוב מאוד לוודא כי כל חלקי הטקסטיל ניתנים להסרה ולניקוי. אחרי מספר שנים יכול להיווצר מצב של חוסר נפח, מה שגורם למראה מעט מוזנח. במקרה כזה, החלפה של מילוי הכריות יכול להיות הפיתרון כולו. 
הכריות המרכיבות את מערכות הישיבה מאובזרות לרוב ברוכסנים המאפשרים הסרה קלה של הריפוד והחלפה של המילוי. בהמשך, מתוך מטרה לרענן ולגוון תוכלו להזמין ציפויים חדשים לכריות ולמושבים של מערכת הישיבה למשל, כך שאם עד עכשיו נהנתם מדגם פרחוני תוכלו להחליפו בדגם גיאומטרי או כל הדפס אופנתי אחר. ״החלפת הציפויים היא מעט יקרה יותר מחידוש ותחזוקה שוטפים״, מוסיף לוצ׳יאנו, ״אך מעניקה רושם של מוצר חדש לגמרי ובהחלט סביר לערוך את השינוי אחת למספר שנים״.
 
* ברזל – דורש מריחת חומר נגד היווצרות קורוזיה.
 
* עץ – דורש צביעה מחדשת אחת למספר שנים וטיפול בשמני סיכה אחת לשנה. חברות הצבע הגדולות מציעות היום מבחר רחב מאוד של צבעי עץ המיועדים לפעולות החידוש הללו. קיימות מברשות ומגרדות לניקיון עץ המסייעות לנקות את פני השטח לפני הצביעה ואף ליצור בו חירוצים זעירים, פעולות המאפשרות לצבע להיספג טוב יותר. מומלץ לשייף בעזרת נייר שיוף את העץ על מנת להפטר מכתמים ובליטות עקשניות ולייצר מרקם אחיד.
 
* אבן טבעית ומשטחי אבן סינטטית – אינם דורשים תחזוקה כמעט בכלל. הגרניט למשל הוא החומר החזק ביותר בטבע אחרי היהלום, אינו סופג ועמיד בכל תנאי מזג אוויר.  ניתן למשוח את הגרניט בסילר שיעניק לפני השטח חיות ומראה רענן.

* רטאן – עמידה ממושכת מאוד (מאוד) של פרטי ריהוט גן מראטן בשמש עלולה לגרום להתייבשות החומר ולהתפוררות. במידה ותפסתם את הנזק עם היווצרותו, צביעה בחומרי צבע ייעודיים עשויה להספיק והמוצר יחזור לקדמותו. לפי לוצ׳יאנו, כל מה שצטרכו לעשות כדי למנוע מצב זה הוא לדאוג שריהוט הראטן יעמוד תחת מכסה של צלון, פרגולה או כיסוי ייעודי. 
 
* אלומיניום – אלומיניום הוא חומר עמיד ביותר. קל באופן יחסי ואינו מחליד. עם זאת במרוצת הזמן פני השטח של החומר עלולים לצבור שומנים ולכלוך והמראה מאבד מהזוהר של החומר האלגנטי. ניקיון תקופתי של האלומיניום עם חומרים ייעודיים, ישיבו לו בתוך דקות את הברק האבוד. 
כשאתם פונים לרכישת ריהוט גן, חשבו תמיד במונחים פרקטיים ושאלו האם את המוצר הספציפי שאתם בוחרים, ניתן לחדש בקלות במרוצת השנים. 

תרופות סבתא: חידוש ושמירה על ריהוט גן בעצמכם
* חידוש רהיטי גן מעץ - במידה וקיימים סדקים שטחיים או שריטות על גבי העץ, ניתן לטבול מקל לניקוי אוזניים במעט קפה טחון ולח, ולמרוח היטב במקומות הנחוצים. לאחר כעשר דקות, ניתן להסיר את שאריות הקפה באמצעות מטלית יבשה. שיטה זו מתאימה במיוחד לעץ בטונים כהים. במידה והעץ שברשותכם בהיר, תוכלו לשפשף את אזורי השריטות באגוזי מלך קלופים. תתפלאו, זה עובד. במידה וקיימים סדקים ללא פגמי צבע, אפשר פשוט למלא אותם בלכה שקופה, ובתום הייבוש לשייף קלות עם נייר זכוכית עדין ליצירת פני שטח הומוגניים. במידה וקיימים שקעים בעץ, ניתן לשפוך עליהם מעט מים, להניח מגבת על האזור, ולחמם באמצעות מגהץ ביתי. החום יגרום לספיחת המים בעץ, ולניפוח השקע. בתום התהליך, רצוי לשייף את הבליטות שנוצרו, ולהגיע מחדש לפני שטח אחידים וחלקים.
 
* חידוש רהיטי גן מאלומיניום – לא תאמינו מה מרכך שיער פשוט יעשה לרהיטי האלומיניום שלכם. שפשפו מעט מרכך שיער ישירות על האזור הרצוי בעזרת מטלית לחה, ותתפלאו לראות עד כמה חדש ויפיפה ייראה הרהיט שלכם אחרי. הפתרון אינו מחזיק זמן רב, אך בהחלט עושה את העבודה לטווח הקצר ותמיד ניתן לחזור על הפעולה.
 
* חידוש רהיטי גן מפלסטיק - ניתן לנקות את רהיטי הפלסטיק שלכם באקונומיקה. התמהיל המומלץ לשם כך הוא רבע כוס אקונומיקה בדלי מים חמים. בנוסף, רצוי להיעזר במברשת ניקוי כדי לשפשף היטב את הכתמים והלכלוך, ולעטות כפפות גומי, כדי להימנע מגע של העור עם החומר הפעיל. בתום הניקוי מומלץ לנגב את הרהיטים במטלית יבשה. 

צילום: יח"צ

חשיבותם של חלקי חילוף 
ההמלצה הגורפת היא לרכוש מוצרים במקום שיהווה אבא ואמא למוצר, כזה שיש ברשותו מערך שירות המעניק מענה גם בשעת תקלה ושמאפשר נגישות לחלקי חילוף במידת הצורך. לפי לוצ׳יאנו, לפעמים בורג אחד בכיסא יכול להיות הפתרון כולו וכשהפתרון הזה לא קיים הלקוח יאלץ להחליף את הכיסא ולרכוש חדש. זה מאוד תלוי איזה פריט קיים ברשות הלקוח. ככל שהמותג איכותי יותר כך מערך השירות וחלקי החילוף רחב יותר. עם זאת, פעמים רבות הפתרון לא מחייב פניה ליבואן הרשמי. החנויות הטכניות יוכלו לספק מגוון רחב של פתרונות גם אם לא מדובר בחלקי חילוף מקוריים. במידה ומדבר בשבר בפריט ברזל או אלומיניום, רתך טוב ומקצועי יידע לספק לכם את העבודה. גם בשעה שתרצו להחליף ריפוד, מרפדיה מקצועית תדע לספק לכם פתרון שאינו נופל ואולי אף טוב יותר מזה שיעניק לכם היבואן הרשמי. זאת בשל העובדה שלבעלי המקצוע הללו קיימים בתי מלאכה והם בעלי ניסיון ומומחיות בדיוק בתחום הדורש התייחסות. 
שאלת השאלות: בעל מקצוע או עשה זאת בעצמך
תלוי מתי. 
קיים כיום מנעד רחב ביותר של פתרונות בתחום 'עשה זאת בעצמך'. כל תחום חידוש הרהיטים הפך להיות נגיש לצרכן הסופי. פעם כדי לחדש רהיט נדרשנו לקרוא לבעל מקצוע. היום שימוש בשמנים וצבעי עץ הנמכרים בחנויות החומרים מעניקים פתרון קל ונוח. רובם המכריע של המוצרים מגיע עם הוראות מדויקות כולל גם האופן בו עליכם להכין את הפריט לצביעה או לשימון. "כשמדובר בקלקול של מנגנון כמו למשל מנגנון מכאני של צלון", מוסיך לוצ׳יאנו, "חשוב לקרוא לאיש מקצוע, גם כחלק משמירה על בטיחות וגם כדי לא להחמיר את המצב כתוצאה מטיפול לא נכון".
מה ההבדל בעלויות בין חידוש ריהוט גן לקניה של פריטים חדשים?
השאלה הזאת קשה למענה היות וחסר כאן מידע על משתנים רבים. 
ובכל זאת, רכישה של מערכת ריהוט הכוללת ספות ושולחן מחומרי גלם איכותיים עשויה להגיע לעשרות אלפי שקלים בעוד חידוש יכול להסתכם במאות שקלים או אלפים בודדים בלבד. 
אמ;לק: מה עליכם לעשות כדי לשמר ולחדש את ריהוט הגן
* רכישת פריטים איכותיים ממותג מוכר המתמחה בתחום
* התאמת תחזוקה ייעודית לחומר ממנו עשויים פרטי ריהוט הגן שלכם 
* רכישת מערכות ישיבה המאפשרות שליפה מהירה של הריפוד לצורך ניקוי
* הקפדה על הוראות התחזוקה השוטפות
* הגנה על הרהיטים ממזיקים ונזקי מזג אוויר
* במקרה ולא הצלחתם בעצמכם - לפנות לבעלי מקצוע מתאימים.