מה  משותף לג'ין בורדו, גדי וילצ'רסקי, תיאטרון החאן, הסרט אקוומן, הפועל ירושלים ותיאטרון האינקובטור? אם אתם לא יודעים את התשובה, כנראה שחלפו כמה שנים מאז שהייתם סטודנטים בירושלים...



כי ירושלים, היא ממש, אבל ממש לא מה שחשבתם – ואולי דווקא כן? אם התמזל מזלכם להיות בין 42,000 הסטודנטים שלומדים בתחומה בשנתיים האחרונות, אתם יודעים שהסטריאוטיפ על העיר המנומנמת בהשוואה לתל אביב, הוא כבר מזמן לא נכון או לפחות לא מדויק: "חמישי בעשר", יוזמה של משרד ירושלים ומורשת, עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים - הוא מיזם שנועד להעשיר את החוויה הסטודנטיאלית בבירה בתחומי התרבות והבילוי, והסטודנטים מגיבים בהתלהבות.


סטודנטים, מידע'לה. צילום: הילה טולדנו
סטודנטים, מידע'לה. צילום: הילה טולדנו


לו רק היית קצת פחות הבירה שלי
הרעיון פשוט: בכל יום חמישי בשעה עשר (טוב, נו, לפעמים גם בשמונה, תשע או אחת-עשרה) נערכים ברחבי העיר אירועי תרבות – מהרצאות העשרה, דרך מופעי סטנד-אפ ועד לאירועי מוזיקה וספורט, אליהם נכנסים רק סטודנטים במחיר סמלי של 10 שקלים לכרטיס הכולל כבר בירה ראשונה. מאחר שרק הבירה עולה יותר, הרי שדמי הכניסה הם יותר בבחינת "דמי רצינות" מאשר תשלום של ממש.
הכרטיסים לפעילויות השונות נמכרים דרך אתר "מידע'לה", והסטודנטים בעיר מגיבים בהתלהבות שכן הם שותפים ליצירת לוח האירועים על שלל תכניו.

עופר וגנר, רשות הצעירים בירושלים: "החל מהאירוע הראשון באוקטובר 2017, התקיימו כבר עשרות אירועים מיוחדים לסטודנטים ברחבי העיר. הפעילות מתקיימת לאורך כל שנת הלימודים למעט פגרות ותקופות בחינות. אם לוקחים בחשבון שממוצע המשתתפים לאירוע הוא מעל 300 סטודנטים, הרי שמדובר בהצלחה".
סטודנטים מבלים "חמישי בעשר", צילום" הילה טולדנו
סטודנטים מבלים "חמישי בעשר", צילום" הילה טולדנו

ואיך התגובות של הסטודנטים עצמם בשטח?

"התגובות נהדרות, אני רואה את זה על פי השאלות ששואלים אותנו בתקופות פגרה: 'מתי אתם חוזרים?', אבל גם ממשוב שבודק את דעת הסטודנטים לגבי הפעילות. הסטודנטים טוענים שהפעילות משפרת את החוויה הסטודנטיאלית בעיר, ועל כך אפשר ללמוד גם מכמות החשיפות והשיתופים לכל מופע שמגיעה לאלפי סטודנטים בעיר".

ואיך נקבעים האירועים?

"יש לנו קשר עם קרוב ל-15 מוסדות תרבות בעיר, כשהפעילות היא במימון מלא של עיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד ירושלים ומורשת. התמהיל נקבע כשאגודות הסטודנטים השונות משתתפות בתהליך הבחירה וההיצע הוא מאוד מגוון: ספורט, תיאטרון, סטנדאפ, הרצאות, מוזיקה ועוד".
סטודנטים, מידע'לה. צילום" הילה טולדנו
סטודנטים, מידע'לה. צילום" הילה טולדנו

מהשיחה עם וגנר וכן מפרסומים של רשות הצעירים בירושלים, עולה כי הרעיון החל בהכרה בכך שיש לחוויה הסטודנטיאלית בירושלים מרכיבים שמייחדים אותה: השילוב בין מוסדות איכותיים להשכלה גבוהה, הסצנה הקהילתית בנחלאות, העושר התרבותי של רחביה וטלביה, ההוויה הסטודנטיאלית בקמפוסים השונים ומוקדי הבילוי במרכז העיר, כל אלה הן דוגמאות לפרמטרים שמייצרים חווית לימודים סטודנטיאלית שונה וייחודית, חוויה שיש להעשיר ולמנף - הן עבור הסטודנטים בעיר והן עבור סטודנטים פוטנציאלים, כדי שיעלו את ירושלים על ראש שמחתם. בינתיים, לפחות על פי שיעורי ההיענות לפעילות, זה מצליח לא רע.

אז נכון, אנחנו מתקרבים אל חופשת הקיץ שאותה ינצלו מרבית הסטודנטים כדי להתפרנס, לנפוש או לתקן ציונים לקראת השנה הבאה, אבל כבר מחודש אוקטובר הקרוב תתחדש הפעילות ביתר שאת. כי הרי הוא שאמרנו בפתיח: ירושלים – לא מה שחשבתם, ואולי בעצם כן?

לפרטים נוספים וכרטיסים, אתר מידע'לה: maydale.org.il