ישראל - מעצמת ג'ודו: הג'ודוקא הישראלי אורי ששון זכה הערב (שישי) במדליית ארד בטורניר הג'ודו לגברים מעל משקל 100 ק"ג. ששון העפיל לחצי הגמר בטורניר האולימפי לאחר שלוש ניצחונות מרשימים, הפסיד בחצי לג'ודוקא הצרפתי טדי רינר, שנחשב בעיני רבים לאחד הג'ודוקא הטובים בכל הזמנים ולא הפסיד קרב יותר משש שנים, אך התאושש בקרב על המקום השלישי כשניצח את אלכס מנדוסה הקובני. 



אורי ששון טועם את המדליה, צילום: Getty images
אורי ששון טועם את המדליה, צילום: Getty images









הזוכים במדליות, צילום: Getty Images
הזוכים במדליות, צילום: Getty Images




יו"ר שדולת הספורט, ח"כ יואל רזבוזוב ('יש עתיד') בירך את ששון: "המשלחת הישראלית לאולימפיאדה היא משלחת ספורטאים מצוינת. הזכייה של אורי ששון במדליה מוכיחה שמדינת ישראל היא מדינת ספורט לגיטימית ומכובדת. אחרי יום קרבות יוצא מן הכלל, הנפת דגל ישראל בזירה הספורטיבית הגדולה ביותר בפעם השנייה והעמידה של ששון על הפודיום הן הוכחה שהספורט הישראלי יכול להתמודד בכל זירה". רזבוזוב גם התייחס לתקרית בה סרב המתחרה המצרי ללחוץ את ידו של ששון, "דווקא בתקופה בה מעמדה של מדינת ישראל בעולם הולך ומדרדר, וספורטאים מסרבים ללחוץ את ידיהם של יריביהם הישראלים, הישגים ספורטיביים שכאלה הם התשובה הטובה ביותר לכל מבקרינו בעולם ובעיקר למדינות שמנסות לעשות דה-לגיטימציה לישראל אני שמח מאוד בשביל אורי ששון ובשביל כל חובבי הספורט הישראלי – רק שנמשיך כך".

גם יאיר לפיד פרסם פוסט עם זכייתו של ששון במדליה ופשוט כתב "ענק!!! אורי ששון!!!!!"





הדרך שעבר ששון למדליה הייתה קשה ומרשימה. קרב חצי הגמר התנהל עם יתרון קל לאגדה הצרפתית רינר, שניצח את כל 97 הקרבות האחרונים שלו. השופט קבע לששון עבירה על חוסר ביוזמה, אך שני הצדדים לא השיגו נקודות. דקה לסוף גם רינר נענש על יציאה מהמזרון, מה שהשווה את הקרב וכפע מההארכה. שניות לסיום הצרפתי ביצע הפלה וניצח את ששון בווזארי. 


המצרי סרב ללחוץ את ידו





 
בשמינית הגמר ששון פגש את סרנצקי הפולני שפתח חזק והפיל את הישראלי לרצפה כבר בדקה הראשונה. לאחר מכן, שני הצדדים היו פאסיביים וקיבלו על כך עונש 3:50 דקות לסיום. כשהשעון מראה 3:12 ששון הצליח להפיל את יריבו, להשיג ווזארי ולהעפיל לשלב רבע הגמר בו פגש את ההולנדי רוי מאייר, המדורג שלישי בעולם ואותו ניצח שלוש פעמים ב-2016.

הקרב ברבע הגמר היה קשה יותר. מאייר פתח בסערה וששון שוב מצא את עצמו על הרצפה כבר על ההתחלה. לאט לאט הישראלי החל לנסות לבצע תרגילים, אבל 2:13 דקות לסיום קיבל עבירה על כניסת סרק. דקה לסיום ששון הצליח להשיג שוב ווזארי על היריב ההולנדי, ועלה ל-0:10, מה שגרם לו לשמור על היתרון עד לסיום.

בסיבוב הראשון התמודד ששון מול איסלאם אל-שאהבי ממצרים. על הג'ודוקא המצרי הופעל לחץ כבד ברשתות החברתיות שלא להשתתף בקרב נגד הישראלי, אך הוא החליט לעלות על המזרן. ששון הביס את שאהבי באיפון וניגש ללחוץ את ידו - אך היריב המצרי דחה את היד המושטת של ששון, וספג קריאות בוז צורמות מהקהל.



מעצמת ג'ודו


זאת המדליה השנייה שישראל זכתה בה באולימפיאדה השנה, לאחר שירדן ג'רבי זכתה גם היא במדליית ארד בג'ודו ביום שלישי האחרון. כזכור ג'רבי גברה על מיקו טאשירו היפנית, בתום יום ארוך של קרבות במשקל עד 63 ק"ג. ג'רבי עלתה ליתרון אחרי יוקו בכניסה מהירה להפלה. מיד לאחר מכן זכתה ג'רבי בוואזרי. מאמנה של ג'רבי, שני הרשקו, הורחק לאחר שהתערב יתר על המידה בקרב.

ירדן ג'רבי עם מדלית הארד שזכתה
ירדן ג'רבי עם מדלית הארד שזכתה


לאחר הניצחון שלה אמרה ג'רבי כשהיא בדמעות:  "אם זה לא היה פה זה לא היה קורה. היה קשה מאוד להתרומם אבל בעזרת שני הרשקו והצוות המקצועי, אני באמת רוצה להודות לכל מי שהיו סביבי ותמכו בי. אחרי האווירה אתמול וההפסד של שגיא מוקי, שהייתה קשה, אני מקדישה את המדליה הזאת לכל מדינת ישראל, לנבחרת המדהימה שלי, שאולי זה ספורט אינדיבידואלי אבל אנחנו נבחרת אחת. אני לא מאמינה, שיעירו אותי, הגשמתי את החלום שלי, הייתי אלופת עולם, יש לי מדליה אולימפית. אומרים שלישראלים אין את האופי, אז יש לנו את האופי, נתתי את הנשמה וזה משתלם, כל מי שאומר שישראלים לא יכולים להצליח, זה קורה".