גדי דבירי רוצה לשחזר בפניכם את ההיסטוריה של ה'ניוקאסל בראון אייל', אבל קודם תנו לרדת לעשות סיבוב עם הכלב...

סוף יוני, שנת 2010, השקת בירה 'ניוקאסל בראון אייל' בבית השגריר הבריטי ברמת-גן. לבמה עולה הנספח הצבאי של השגרירות ובמבטא ג'ורדי כבד מאוד מספר על הבירה שליוותה את חייו. היה קשה מאוד לעקוב אחריו ולהבין את האנגלית המוזרה שלו, אבל מה שכולם כן הבינו הוא של'ניוקאסל בראון אייל' יש מקום חשוב מאוד בחייהם של תושבי העיר ניוקאסל הידועים בכינויים, הג'ורדים...

היא מדורגת במקום הראשון באנגליה במכירות בירות אייל בבקבוק וכאחת מעשרים הבירות הנמכרות ביותר... (צילומים: יח"צ)
היא מדורגת במקום הראשון באנגליה במכירות בירות אייל בבקבוק וכאחת מעשרים הבירות הנמכרות ביותר... (צילומים: יח"צ)
במקום הראשון באנגליה במכירות בירות אייל בבקבוק ואחת מ-20 הבירות הנמכרות ביותר... (צילומים: יח"צ) בואו נחזור 83 שנים אחורה. 1927, לאחר שלוש שנים של פיתוח המתכון, הוציא לאור, ג'ים פורטר, מבשל הבירה במבשלה בניוקאסל, בירת אייל חומה עם ארומה מאלטית מתקתקה ומרירות נמוכה. השקתה לראשונה היתה כל-כך מוצלחת, שמשטרת ניוקאסל ביקשה מהמבשלה להוריד את אחוז האלכוהול בבירה, שעמד אז על כ-6%, מכיוון שתאי המעצר שלה היו מלאים בשיכורים מאותו ערב השקה. העיר ניוקאסל הממוקמת בצפון-מזרח אנגליה היא עיר תעשייה מרכזית באנגליה עם שהתברכה בריכוז גבוה של מכרות פחם. רוב רובם של תושבי העיר הם בני מעמד הפועלים קשי-היום, והצלחתה הרבה של הבירה בקרב תושבי העיר הכתירה אותה כבירת מעמד הפועלים. הקשר של הבירה לעיר ולאזור הוא חזק מאוד וכולל מתן חסות לקבוצת הכדורגל ניוקאסל יונייטד, גם היום, כאשר הבירה כבר לא מבושלת בתחומי העיר ניוקאסל. בהתאם למיצוב האורבני שלה, מתחברת הבירה לתחומי התרבות העירוניים ואף נתנה חסות לאמנים אורבניים צעירים.
בירה ניוקאסל - בקבוק וכוס
בירה ניוקאסל - בקבוק וכוס
הניוקאסל בראון היא בירה בסגנון אייל חום צפון-אנגלי, שהוא מעט יותר קל ובהיר יותר מאחיו הדרומי. לבירה ארומה מאלטית מתקתקה עם אגוזיות מרומזת, צבע חום ענברי צלול ויפה, טעם קרמלי עדין עם מרירות נמוכה, וגוף קל עם סיומת מעט יבשה. זוהי בירה קלה ומרעננת למרות צבעה הכהה וההרגשה שמדובר במשהו כבד. את הטעמים המאלטיים והצבע הכהה מעניקים לבירה לתתי קרמל ולתתים כהים עם חיזוק של קרמל וצבע קרמל. לאחרונה הודיעה החברה שהיא מצויה בעיצומו של תהליך שמטרתו להוציא את הקרמל מהבירה ולתת לה את צבעה רק משימוש בלתת קלוי. את הבירה שותים בכוס הנקראת וולינגטון - כוס בעלת מפתח רחב המאפשרת לשותים ליהנות מהארומה המיוחדת של הבירה. מבחינה קולינרית, הניוקאסל היא בירה שמתאימה לזיווג עם מבחר גדול של מאכלים. המתיקות העדינה וטעם הקרמל מתחברים היטב עם בשרים בגריל או בתנור ועם מבחר קינוחים. נסו להשתמש בבירה כחלק מהנוזלים בתערובת הפנקייק או כמשרה לתפוחי-האדמה של הפיש אנד צ'יפס ותראו מה היא יודעת לעשות להם. ניוקאסל היתה הבירה הראשונה ששווקה בבקבוק שקוף. עיקר המכירות במולדתה הוא בבקבוקי פיינט והיא מדורגת במקום הראשון באנגליה במכירות בירות אייל בבקבוק וכאחת מעשרים הבירות הנמכרות ביותר. לניוקאסל בראון אייל 4.7% אלכוהול (37 קלוריות ל-100 מ"ל) והיא בירת היבוא הנמכרת ביותר כיום בארצות-הברית. הג'ורדים מכנים את הבירה "הכלב" – The Dog, מה שמאפשר להם להגיד בבית שהם הולכים "To walk The Dog" במקום לספר שהם הולכים להוריד כוס בירה בפאב. יאללה, הלכתי לטייל עם הכלב.