לכבוד השנה החדשה שממש עכשיו בחיתוליה, ביקשנו מסומלייה הבירה גדי דבירי לעשות לנו סדר בראש ולארגן לנו רשימה שתתאים סגנון בירה לכל חודש. שרק לא נתבלבל...

בהרצאות שאני מעביר, או בפורומים שונים, תמיד יהיה זה שישאל אותי: "ואיזה בירה אתה הכי אוהב?". מבחינתי, זה כמו לשאול הורה איזה ילד הוא אוהב יותר? אין דבר כזה. אצלי כל חודש זה משתנה. כל סיטואציה והבירה שלה. הכל תלוי במצב הרוח, בחברה בה אתה יושבים, האוכל שליד ובעיקר - הזמן בשנה ומזג-האוויר.

בירה לכל חודש - שקוף לגמרי שלכל סגנון בירה יש חודש משלו...   (צילומים: יח"צ, ז'אן קלוד לוי, Meow.freeimages.com) שקוף לגמרי שלכל סגנון בירה יש חודש משלו...   (צילומים: יח"צ, ז'אן קלוד לוי, Meow.freeimages.com)

אבל זה לא רק עניין של אהבה, זה גם עניין של התאמה, או יותר נכון, חוסר התאמה. נסו לדמיין את עצמכם באמצע אוגוסט, חום אימים, לחות מזוויעה ואתם יושבים במקום לא ממוזג ומזמינים בירה בלגית כהה, עם אחוזי אלכוהול גבוהים, מתובלת בתבלינים חורפיים. זה פשוט הדבר האחרון שאתם צריכים במזג-אוויר כזה, וזה אפילו עלול לגרום לכם לשנוא את הבירה. אבל, אם את אותה הבירה יגישו לכם בערב חורפי קריר, הסיפור יהיה כבר לגמרי שונה, משום שבסיטואציה הזאת הבירה תחמם אתכם ותגרום לכם להרגיש נפלא. אותו דבר יקרה אם באותו ערב הביל של אוגוסט במקום הבלגית הכבדה תקבלו איזה לאגר בהיר, קליל ומרווה, או פייל אייל אמריקאי כשותי והדרי (...). אז הנה כמה המלצות לסגנונות בירה לפי לוח השנה...

דליריוםבירה-לף-בלונד-בקבוקבירה-לופולוס-בקבוק-קסטיל טריפל הבירות של חודש ינואר

קור חודש ינואר דורש בירות יותר אלכוהוליות ומורכבות, ומי אלה אם לא הבירות הבלגיות. דאבל, טריפל, קוודרופל (ללילות הקרים יותר...), לא משנה מה, כהה או בהירה, כולן מתאפיינות ברמה גבוהה, כזו או אחרת, של אלכוהול, פירותיות אופיינית, תיבול, וברוב המקרים גם נטייה למתקתקות. בירות כאלה בשיא הקיץ יכולות מאוד להעיק, אך בלילות הקרים של ינואר הן יהיו מפלט טוב, מנחם ומחמם.

פאולנר-סלבטורבירה-ווינשטפן-קורביניאן-הבירות של חודש פברואר

בחודש זה מתחילה, בדרך-כלל, תקופת הצום הנוצרית הארוכה שלפי האגדה הביאה להתפתחות סגנון הבירה ה'דופלבוק', במנזר פאולנר שבגרמניה. הנזירים בישלו בירה עם כמות כפולה של לתת, כך שהיתה מאוד מזינה ועזרה להם לעבור בשלום את ימי הצום הארוכים. הדופלבוק היא בירה חזקה באלכוהול, לפחות 7.5%, עם גוף כבד ומתיקות מאלטית מודגשת. חודש פברואר מצוי בעיצומו של החורף המכה בכל עוצמתו לפני שהוא גווע לקראת האביב. למזג-האוויר הזה תתאים בירה כהה ומלאה באלכוהול כדי לחמם את האווירה החורפית הקפואה, וזה בדיוק הדופלבוק.

גינסמרפיסהבירות של חודש מארס

סיינט פטריק'ס דיי, מי לא שמע עליו? פעם היה זה חג דתי נוצרי שנחגג בעיקר באירלנד, אבל בימינו כשכל קדוש הופך לחגיגה, נעלם הפן הדתי ואת מקומו תפסה הבירה. ברחבי העולם, כולל בישראל, חוגגים ב-תאריך 17 במארס את יום הבירה האירית. ומי יותר מתאים מלייצג את הבירה האירית מאשר סגנון הסטאוט. נכון שמקורו בפורטר האנגלי, אך בעזרתו האדיבה של ארתור גינס הפך הסטאוט לסגנון המזוהה ביותר עם אירלנד.

סיינט לואיס לינדמנס-קריק-הבירות של חודש אפריל

בירת למביק היא בירה המותססת בתסיסה ספונטנית. זה אומר שלאחר הבישול עוברת הבירה לקירור באמבטיות נחושת פתוחות בעליית הגג של המבשלה. במהלך הקירור מתמקמים שמרים ובקטריות הנמצאים באוויר בבירה וגורמים לתסיסתה. אבל תעשו לי טובה ותשאירו את זה למומחים. לא בכל מקום ולא בכל עונה יש את ההרכב המדויק של האורגניזמים שיכולים לייצר את הלמביק. זה קורה רק בבלגיה באזור העיר בריסל, ורק בתקופה מאוד מוגדרת בשנה, מנובמבר ועד אפריל. לאחר חודש אפריל מזג-האוויר מתחמם וההרכב משתנה לכזה שסתם מקלקל את הבירה. התסיסה הספונטנית יוצרת בירה חמצמצה, מרווה וקלה מאוד לשתייה. בדיוק כזו שתתאים לחמסינים של התקופה שלפני חג הפסח. ברוב המקרים יוסיפו המבשלים לבירה פירות כלשהם על-מנת למתן את החמיצות.

טובורגהבירות של חודש מאי

החורף האירופאי עדיין לא נעלם לגמרי והקיץ עדיין לא תפס פיקוד. מצד אחד, יותר מדי חם בשביל לשתות את בירות החורף הכבדות והחזקות, ומצד שני - הלילות עדיין קרירים מדי בשביל בירה קלה ומרעננת. גם אצלנו בערבי חודש מאי יש רגעים אחרונים של חסד. בדיוק בשביל זה נוצר סגנון ה'מאיבוק'. קצת יותר חלש מהדופלבוק החורפי ויותר בהיר מהבוק הסתווי, אך עדיין יותר אלכוהולי ובעל גוף מהלאגרים הקלילים. כ- 6% אלכוהול, צבע בהיר זהוב, מרירות מתונה וגוף מלא. מחמם אך לא מעיק.

בלטיקה 8 אדלוויספאולנרוינשטפןפרימטור-וויצן-בירהבירות של חודש יוני

הקיץ מתחיל להזדחל לו, עונת קציר החיטה מתחילה ואתה גם חג השבועות – חג הקציר. מזג-האוויר החם דורש כבר בירות קלות ומרוות - בירות חיטה. גם הגרמנים וגם הבלגים ידועים בבירות החיטה שלהם. בירות החיטה הגרמניות קצת יותר מתקתקות, ולעומתן בירות החיטה הבלגיות מעט יותר חמצמצות ומתובלות בקליפות הדרים וזרעי כוסברה. בכל מקרה, מדובר בבירות מרעננות ולא מעיקות.

מלכה אדמוניתפטריוטשפירא פייל איילדד פוני פייל איילהבירות של חודש יולי

4 ביולי, יום העצמאות האמריקאי דורש בירה אמריקאית. אחד הסגנונות שנפוצים מאוד בקרב מבשלות הבוטיק האמריקאיות הוא ה-American Pale Ale. בירה בהירה וקלה לשתייה בעלת ארומות כשות הדריות. בירה מאוד מרעננת שמתאימה למזג-האוויר החם של יולי.

אלכסנדר-גריןויצ'ווד איי פי אי הבירות של חודש אוגוסט

ה-3 באוגוסט הוא יום ה-IPA. למי שעדיין לא יודע, ה- IPA הוא סגנון הבירה הנפוץ ביותר בקרב מבשלות הבוטיק בעולם. ל-IPA הרבה וריאציות: בהיר יותר, כהה יותר, אחוז אלכוהול כזה או גבוה יותר, ותוספות מיוחדות כגון פירות או תבלינים. עם זאת לכולם דבר אחד משותף – הכשות, ולפעמים גם הרבה מאוד ממנו. בירת ה-IPA מתאפיינת במרירות גבוה יחסית ובארומה כשותית מובחנת מאוד. אולי לא תמיד תתאים לחום אוגוסט, אז חפשו את הגרסאות המרעננות יותר כדי לחגוג אתם את יום ה-IPA. לאגרים בהירים ומרעננים, גם זו אופציה לא רעה בכלל שמשיבה את הנפש בעיקר בלילות המיוזעים והדביקים.

ווינשטפן-פסטבירפאולנר-אוקטוברפסטהבירות של חודש ספטמבר

למרות שמו, פסטיבל ה'אוקטוברפסט' הגדול והמפורסם של מינכן מתחיל בעצם בחודש ספטמבר. הפסטיבל הזה כבר קיים די הרבה זמן ואף זכה לסגנון בירה שנקרא על שמו: סגנון האוקטוברפסט. בשם זה רשאיות לקרוא לבירה רק מבשלות הממוקמות בעיר מינכן ומשתתפות בפסטיבל. אך מכיוון שהבירה כל-כך פופולרית ומבוקשת, גם מבשלות אחרות החלו לייצר אותה, אך תחת השם 'פסטביר'. בכל מקרה, מדובר בבירה זהובה עם אחוזי אלכוהול מעט גבוהים מהרגיל, נושקים ל-6%. המרירות די מודגשת, אך עם זאת מאוזנת על-ידי מתיקות מאלטית. הבירה קלה מאוד לשתייה כיאה לבירה שנצרכת בכמויות בפסטיבל הבירה הגדול בעולם.

הובגובלין-גולדאלכסנדר-אמברהטובורג-רדגולדסטארהבירות של חודש אוקטובר

החורף מתחיל לדפוק בדלת, חום הקיץ מתחיל להירגע וזה הזמן ללחוץ על הדוושה ולעבור לבירות קצת יותר כהות ומאלטיות. אם בחום של הקיץ חיפשנו לאגרים בהירים ומרעננים, או בירות חיטה בהירות, הרי שהצבע החום של הבירה מתכתב טוב יותר עם הטמפרטורות שיורדות ולכן נעבור ללאגרים הענבריים - בירות החיטה הכהות והאיילים החומים. את התותחים הכהים והחזקים יותר באלכוהול נשאיר לחודשים הקרים יותר.

זאטקי גוסבודווייזר-בודוארהייניקןקרלסברגהבירות של חודש נובמבר

הסיפור מתחיל אי-שם במאה ה-19 כאשר מבשלי הבירה בעיר פילזן בצ'כיה מצליחים פעם אחרי פעם להרוס את הבירות שלהם, עד שנמאס להם והם מחליטים לבנות מבשלה חדשה ומודרנית כדי שתהיה להם בירה טובה. בעזרת טכנולוגיה אנגלית מודרנית, מבשל בירה בווארי, שמרים גרמניים, לתת וכשות צ'כיים משובחים ומים מאוד רכים מבארות העיר, הם מצליחים למזוג ב-11 בנובמבר 1842 את בירת הפילזנר הראשונה - בירה שמהווה את הבסיס למגוון רחב של מותגים ווריאציות ונחשבת לסגנון הבירה הנמכר ביותר בעולם. טוב, אולי זו בירה שמתאימה יותר לימי הקיץ החמים, אבל אף אין שום מניעה לשתות אותה גם בנובמבר ותכל'ס – גם בכל ימות השנה.

בירה-סיינט-ברנרדוס-כריסמס-אייל-בקבוק-304x1024בירה-נייס-שוף-בקבוקהבירות של חודש דצמבר

חג המולד בפתח ואתו מתחילות המבשלות לבשל את גרסאות החג שלהן. חלקן גרסאות שמבושלות רק פעם בשנה וביום מסוים כמו ה'סמיקלאוס'. בחלק מהמקרים מדובר במתכון מיוחד ובחלק אחר מתבססים על בירה שכבר מבושלת במבשלה אך מוסיפים לה מן טוויסט חורפי מעניין. בכל מקרה גרסאות כריסמס בדרך-כלל יהיו כהות, חזקות באלכוהול ויכילו מגוון תבלינים מחממים כגון קינמון, ציפורן, טימין וכדומה.

סוף השנה ומתחילים הכל מהתחלה...