לכבוד סיינט פטריקס דיי מספר יוסי בוזנח על מרפי'ס - הסטאוט האירי הרך והקטיפתי שימזג כמו מים היום בכל רחבי העולם. סלאנצ'ה!

שם המשפחה מרפי הוא אחד העתיקים באירלנד, ומוזכר לראשונה במאה ה-12, כמה מאות שנים לפני שרוב האירים אמצו לעצמם שמות משפחה. היום מוערך כי יש באירלנד כ-50 אלף בתי מרפי, מה שהופך אותו לשם המשפחה הנפוץ ביותר באירלנד. עם זאת, עקב ההגירה המאסיבית של אירים לארה"ב, יש יותר בני משפחת מרפי ב ארצות הברית מאשר באירלנד. המפורסם שבהם הוא כנראה אדוארד מרפי, טייס חיל האויר האמריקאי שהיה מופקד על ניסוי השפעת הכבידה על בני אדם, הניסוי השתבש ומרפי צעק לעבר עוזרו, "אם יש אפשרות לעשות טעות, אז הוא בטוח יצליח לעשות אותה". ומאז קיים חוק מרפי הידוע לשימצה. ולא, אדי מרפי לא שייך למשפחה.

הכל התחיל
הכל התחיל
הכל התחיל בדוגמנית עירום מקור השם מרפי הוא המילה הגאלית "או מורקדה", שפירושה לוחם ים. היה זה שם פרטי שאומץ על ידי החמולה השבטית כשם המשפחה והפך עם הזמן למרפי. על פי המסורת האירית, היו אלה צאצאיו, בני החמולה אשר חטפו את סנט פטריק הצעיר מאנגליה לאירלנד ומכרו אותו לעבד עד שברח אחרי שש שנים וחזר במלוא קדושתו להציל את האירים החוטאים ולהחזיר להם טובה תחת רעה. בני מרפי התיישבו גם בצפון אירלנד, אך מרביתם השתקע בדרום, בין קורק לדבלין. אחת מהן היתה משפחתו של ג'רמייה מרפי, שהגיעה בתחילת המאה ה-18. בהגיעם חכרו אדמה חקלאית מחוץ לקורק והתפרנסו מעיבודה. הייתה זו דווקא בת למשפחתה מרפי שהביאה לשינוי הכלכלי ונתנה למשפחה את האפשרות לפתוח ביזמות עסקית. מארי לואיז מרפי היתה דוגמנית בפריז ושימשה בין היתר כדוגמנית עירום עבור הצייר המפורסם פרנסואה בושה, שאפילו העניק ציור שלה למלך לואי ה-15. את הכסף שחסכה שלחה הביתה והוא היווה את הבסיס העיקרי להקמת עסקי המשפחה, בראשם מזקקת ויסקי. המהלך העסקי ותחילת תעשיית הבירה נעשה על ידי ג'יימס ג'רמייה מרפי, שמכר את המזקקה ובשנת 1856 בהשקעה עצומה של 1,300 לירות שטרלינג, הקים את מבשלת הבירה "ליידי וול" בעיר קורק. מרפי הצליח מאוד ובתוך ארבעים שנה הפך ליצרן השני בגודלו (אחרי גינס), וייצר למעלה מ-100 אלף חביות בשנה שלפני מותו. עסקי המרפים שגשגו, אך אז הגיעו מלחמות העולם. בראשונה נסגר המפעל וכל עובדיו גוייסו לצבא האנגלי. אחריה אזרו המרפי כוח והשיקו את בירת הסטאוט הראשונה שלהם, יחד עם קמפיין פרסומי ראשון אי פעם עבור המבשלה. מלחמת העולם השנייה פגעה במבשלת מרפי קשה עוד יותר. מתקפת הבליץ הגרמני על בריטניה לא פסחה על איזור התעשייה של קורק ומבשלת מרפי הוחרבה ופסקה לפעול. בתום המלחמה שוקמה המבשלה ובתחילת שנות החמישים החלה לייצא את הבירה שלה לארצות הברית, מתך כוונה למכור למהגרים האיריים הרבים השוהים בה.
מרפיס לוגו רוחב
מרפיס לוגו רוחב
בשנת 1983 נרכשה מבשלת מרפי'ס על ידי קונצרן הייניקן במטרה להלחם בשליטה המוחלטת של גינס בקטגוריית הסטאוט. לאחר שנתיים הושק הקמפיין הבינלאומי הראשון של מרפי'ס, תוך שהוא מדגיש את ההבדלים המהותיים בינה לבין גינס, רכה, מתקתקה ובוטיקית, לעומת גינס כמרכז המינסטרים הסטאוטי. ואצלנו בארץ? בישראל מורגשת סטגנציה בקטגוריית הסטאוט כולה, ועם זאת מצליחה מרפי'ס להגיע לנתח שוק של כמעט 20%. גבוה בהרבה מאשר הממוצע העולמי שלה. דיברתי יותר מדי, ועכשיו הזמן לסטאוט רכה וקטיפתית, לחיים. סלאנצ'ה.