טל חוטינר על 'בארי בראדרס אנד רוד' - אחת מחנויות המשקאות הוותיקות בעולם שהפכה למעצמת אלכוהול...

לאן נעלמו המכולות השכונתיות? ברחובות הערים אנחנו רואים פחות ופחות מכולות משפחתיות קטנות ויותר סופרים גדולים, או במקרה הטוב - פיצוציות ורשתות מיני-מרקטים ממותגות. גם בעולם האלכוהול רואים פחות ופחות חברות משפחתיות גדולות ויותר קונצרנים שקונים את כל מי שמרים את הראש ומצליח קצת...

גם כיום 'בארי בראדרס אנד רוד' היא ספק רשמי של בית המלוכה האנגלי... (צילומים: יח"צ)
גם כיום 'בארי בראדרס אנד רוד' היא ספק רשמי של בית המלוכה האנגלי... (צילומים: יח"צ)
גם כיום חנות האלכוהול 'בארי בראדרס אנד רוד' היא ספק רשמי של בית המלוכה האנגלי... (צילומים: יח"צ)

הרבה מאוד חברות אלכוהול התחילו את דרכן כסוג של "מכולת", ואם לא ממש מכולת אז מזקקה או בית עסק קטנטן. כמו אותו ילד בן 15 שפותח חנות מכולת למסחר תבלינים ומשקאות בקילמרנוק שבסקוטלנד ומערבב שם עלי תה ומוכר את הבלנד שלו. בהמשך הוא מתחיל לרכוש ולערבב סוגי וויסקי ומוכר את הבלנד שלו תחת שמו הבלנד של ג'ון ווקר או ג'וני ווקר. אפילו רשת 'דרך היין' הישראלית התחילה בתור מכולת משפחתית והתפתחה להיות רשת חנויות יין ואלכוהול ארצית ויבואנית יין ואלכוהול גדולה.

חנות בארי ברארדרס אנד רוד - אווירה.jpg
חנות בארי ברארדרס אנד רוד - אווירה.jpg
גם כיום קיימים כמה עסקים שעדיין מתפקדים בתור בתי-מסחר שהנם בבעלות פרטית ואפילו במקום מושבם המקורי. רחוב סט ג'יימס בלונדון, למשל, ידוע בעיקר בזכות מועדוני הג'נטלמנים המפורסמים והוותיקים אשר ממוקמים בו כבר עשרות שנים, אך יש עוד אבני דרך ברחוב סט ג'יימס המפורסם - בתי המסחר ליינות ואלכוהול. אחד הוותיקים שביניהם הוא 'ג'סטוריני אנד ברוקס': צמד סוחרים - האחד איטלקי שהגיע לאנגליה בעקבות אהבה והשני סקוטי - שמעולם לא נפגשו, אך הוציאו מבית המסחר בלנד של וויסקי שנקרא על שם ראשי התיבות של שמותיהם J&B.

אולי המפורסם מבין הוותיקים שבבתי המסחר של רחוב סט ג'יימס הוא BBR, או בשמו המלא 'בארי בראדרס אנד רוד'. החנות נפתחה בשנת 1698 ברחוב סט ג'יימס מספר 3 בלונדון על-ידי האלמנה בורן ומונתה להיות הספקית הרשמית של חצר המלוכה מתקופת המלך ג'ורג' השלישי. בתחילה סיפק הבית יין, ובהמשך גם קפה, תה, תבלינים ועוד. ממש עד לימים אלו נחשבת החברה לספק רשמי של בית המלוכה וצו המינוי הנחשק מחודש על-ידי כל מלך בתקופתו.

במרוצת השנים הגדילה החברה את פעילותה ומעבר לסחר ובעלות על יקבים ומזקקות, החלה לפעול כ"בורסת יין" ומתמחה בחיזוי ורכישת יינות עתידיים ומכירתם בזמן הנכון. החברה היתה גם הראשונה שפתחה אתר רכישת יין און-ליין כבר בשנת 1995 וגם אתר לסחר ביין שמתנהל ממחסן בונדד שכלל סחר ב-11000 בקבוקי יין רק בחודשיים הראשונים לפעילותו. כיום העסק מנוהל עדיין על-ידי בן המשפחה סיימון בארי, וכולל משרדים ביפן, הונג קונג וסינגפור, אך מרכז חיי החברה מתנהל עדיין מהחנות המקורית 'סט ג'יימס מספר 3' שעדיין מתפקדת בתור חנות יין ואלכוהול אמיתית. כמה מהמוצרים הייחודיים של החברה שאפשר למצוא בדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון וגם בשוק המקומי:

וויסקי קאתי סארק - בקבוק
וויסקי קאתי סארק - בקבוק
CUTTY SARK

בלנדד וויסקי סקוטי שנוצר על-ידי בארי בראדרס בשנת 1923 כדי לכבוש את השוק האמריקאי. הוויסקי קרוי על שם ספינת הסוחר מסוג קליפר שהיתה המהירה בתקופתה וציורה מופיע עד היום על כל בקבוק. פירוש השם CUTTY SARK הוא תחתוני נשים קצרצרים וכך הם גם מופיעים בשיר של המשורר ולוחם החופש הידוע רוברט ברנס. הבלנדד וויסקי מורכב בעיקר ממאלטים מאזור ספייסייד שהראשי מבניהם הוא גלנרות'ס יחד עם גריין וויסקי טוב וקל. הוויסקי "מחותן" בחבית במשך 6 חודשים ועובר תהליך סינון קל כדי לשמור על כמה שיותר טעמים.

מחיר בדיוטי פרי: 24.90 $

ג'ין מספר 3 - בקבוק
ג'ין מספר 3 - בקבוק
NO.3 LONDON DRY GIN

ה'לונדון דריי' הוא ג'ין שמיוצר על-ידי החברה ומזוקק במזקקה הולנדית משפחתית בת 300 שנה בדודי זיקוק עתיקים. לאחר זיקוק הדגנים מושרים בנוזל שישה מרכיבים בוטניים כמו ערער, זרעי כוסברה, זרעי הל, שורש אנג'ליקה, וקליפות תפוזים ואשכוליות מיובשות מספרד. זהו ג'ין יבש, קלאסי ורענן שמתאים נהדר להכנת מרטיני קלאסי. אגב, הג'ין נקרא על שם כתובתה של החנות ברחוב סט ג'יימס ועל הבקבוק מוטבע מפתח עתיק שהיה המפתח לחדר הסודי בו סחרו מנהלי החברה במשקאות.

מחיר בדיוטי פרי: 69.90 $

kings-main-img
kings-main-img
KING GINGER

בשנת 1903 נהג המלך אדוארד ה-VII לצאת לטיולי בוקר כשהוא נוסע ב"כרכרה ללא סוסים" החדשה שלו - אחד מאותם אוטומובילים ראשונים. בכדי לחמם את גופו ולשמור על בריאותו מפני צינת הבוקר הלונדונית, רקח רופאו האישי, בעזרת חברת Berry bros & rudd, ליקר המבוסס על שורש הג'ינג'ר בתוספת שמנים המופקים מלימון, שהיה בעל תכונה מחממת ומתיקות נעימה. מאז ועד היום מחמם הליקר המעניין הזה, הנושא את השם המלכותי, את ליבם של אנשים רבים.

מחיר בדיוטי פרי: 49.90 $

וויסקי גלנרותס - בקבוק
וויסקי גלנרותס - בקבוק
THE GLENROTHS

החל משנת 1879, החל לזרום התזקיק הראשוני מדודי הזיקוק של מזקקת גלנרות'ס, השוכנת בסמוך לפלג הנהר של רות'ס הזורם מן הגבעות הירוקות של אזור הספייסייד שבצפון-סקוטלנד, הידוע כמרכז העולמי של מזקקות הסינגל מאלט הסקוטי. הוויסקי ידוע באופיו המלא וגופו העגול ובטעמיו העשירים והפירותיים, כתוצאה משימוש בשעורה מובחרת הגדלה באזור ובשילוב יישון בחביות אלון אמריקאי ואלון ספרדי.

מזקקת גלנרות'ס היתה לחלוצה בתעשיית הוויסקי לעבוד בשיטת הווינטג', כלומר - הוויסקי מבוקבק כשהוא מוכן ועל גבי הבקבוק מצוין תאריך הכנסתו לחבית ותאריך בגרותו, כלומר - ביקבוקו. בכך יוצרים בגלנרות'ס מגוון רחב של סינגל מאלט משנים שונות, עם ניואנסים שונים, תוך כדי שמירה על האופי והמסורת של המזקקה. בין הביטויים השונים של הגלנרות'ס אפשר למצוא סוגים שמתאימים לכל שתיין וויסקי - גם המתקדם וגם המתחיל - בשל העושר והטעמים העדינים והעמוקים.

מחירים בדיוטי פרי: 649 $ - 59.90 $