נאמן למקור: לקראת פסטיבל הוויסקי בוחרים מומחי הוויסקי של סנהדרינק את מותג הוויסקי האהוב עליהם, והפעם: טל חוטינר עם פור רוזס ילו לייבל VS פור רוזס סינגל בארל...

שני וויסקים אמריקאיים מאותה משפחה, ובעצם ממזקקת פור רוזס, מלווים אותי בחורף הזה. ה'פור רוזס ילו', כלומר, הקלאסי הוותיק והטוב, וה'פור רוזס סינגל בארל' היוקרתי והמיוחד. המזקקה היפה של פור רוזס שוכנת בעיירה לורנסבורג בקנטקי באזור יפה המתאפיין במעיינות שזורמים על אבן ליימסטון, יערות יפים מסביב ובכלל שעמום אחד גדול. במיקום זה ייצרו וויסקי כבר לפני הרבה מאוד שנים, אך המותג עצמו נרשם לראשונה רק בשנת 1888.

בניגוד לוויסקים הסקוטיים שמזוקקים משעורה בלבד, פור רוזס מדובר קודם כל בתירס...  (צילומים:  יח"צ)
בניגוד לוויסקים הסקוטיים שמזוקקים משעורה בלבד, פור רוזס מדובר קודם כל בתירס...  (צילומים:  יח"צ)
בניגוד לוויסקים הסקוטיים שמזוקקים משעורה בלבד, ב'פור רוזס' מדובר קודם כל בתירס...  (צילומים:  יח"צ)

המזקקה והוויסקי עברו עליות ומורדות, אבל כאשר התחילה תקופת היובש קיבלה המזקקה אישור למכור את הוויסקי שלה בתור תרופה וכך המשיכה לייצר ולמכור. כאשר נגמרה תקופת היובש הפך הוויסקי בזכות ההיתר הזה לברבן הנמכר בעולם.

פור רוזס
פור רוזס

חלפו כמה שנים והמזקקה נרכשה על-ידי תאגיד המשקאות הענק 'סיגרמס' שלקח את המלאי של הברבן, ערבב אותו עם כוהל דגנים ניטרלי, הגדיל כמויות והרס את הוויסקי. אלו היו התקופות הפחות טובות בהיסטוריה של פור רוזס. אבל המצב השתפר בשנים האחרונות, בעיקר בזכות היפנים...

בשנת 2000 נרכשה המזקקה על-ידי חברת הבירה היפנית 'קירין' שהחלה להשקיע במזקקה, בייצור, בחומרי הגלם ובהון האנושי. המזקקה מנוהלת כיום על-ידי ברנט אליוט שמזקק ומקפיד על כל תהליך ותהליך. בניגוד לוויסקים הסקוטיים שמזוקקים משעורה בלבד, כאשר מדובר בסינגל מאלט ותוספת חיטה בבלנדד וויסקי, פה מדובר קודם כל בתירס. שאר הדגנים בפור רוזס הינם שעורה ושיפון.

במזקקת פור רוזס עובדים בשיטה מעניינת. שני באצ'ים שבהם ערבוב של תירס, שעורה ושיפון במינונים שונים בין שני המכלים. ב-Mash b ill E 75% תירס לדוגמא וב-Mash bill B 35% שיפון. על שני הערבובים הללו מתווספים 5 סוגי שמרים: V נותן פירותיות עדינה או עסיסיות, O נותן פירות עשירים, Q נותן פרחוניות, F נותן עשבי תיבול, K נותן ספייסיות. אז שני ערבובים על 5 שמרים יוצרים לנו בעצם 10 מתכוני וויסקי שונים.

פור רוזס
פור רוזס

ה'ילו לייבל' של פור רוזס מורכב בעצם מכל 10 המתכונים, או בלנד של 10 סוגי וויסקי מאותה מזקקה. ברור? כשמופיעה על החבית הכתובת הזאת: "OBSV", זה אומר מיכל B, מכיל שמרים מסוג V ו-O שנותנים הרבה פרי. הוויסקי כאמור מכיל את כל מה שיש למזקקה לתת, מיושן 5 שנים ומאוזן באופן נהדר לדעתי. זהו וויסקי ספייסי וקצת רענן, אורן, וניל ומתיקות אגוזית, נעים ומאוד רך. ובעיקר לא יקר.

ה'סינגל בארל' של פור רוזס הוא ללא ספק גולת הכותרת של המזקקה. וויסקי שעשוי רק ממתכון אחד ומיושן רק בחבית נבחרת שאותרה לאחר טעימות ודגימות חוזרות ונשנות על-ידי אליוט בעצמו. 35 אחוז שיפון, מיושן לפעמים 8 שנים ולפעמים פחות, בקיצור - מתי שמוכן. 50 אחוז אלכוהול, טעמים קלאסיים, אגוז, וניל ובננה, אבל גם משהו ספייסי ורענן יותר, ואפילו ירוק.

שני הוויסקים האלה טובים בעיני, אבל כשבא לי ברבן מדויק ולא בועט, אלא עדין וזורם, כזה שנותן את כל הטעמים שברבן טוב אמור לתת בלי לאכול את הראש, אני שם את כספי וכוסי על הפור רוזס הישן והטוב, כלומר ה'ילו לייבל'.

* רשימת מותגי הוויסקי המשתתפים בפסטיבל עשויה להשתנות בהתאם למצאי בחנות ביום האירוע.