תקציר הפרקים הקודמים: באמריקה עושים ברבן. תקציר הפרק הנוכחי: באמריקה מיצרים גם ויסקי טנסי, ויסקי שיפון וגם ויסקי תירס (אוי, כמעט שכחנו את הוויסקי של קנדה אבל אתם בטח יכולים להבין את זה)

אחד ממותגי הוויסקי האמריקאי המוכרים בעולם, זה שאין רוקר שמכבד את עצמו שלא מחזיק טי-שירט שלו בארון הוא (אם לא עליתם על זה עד עכשיו), ג'ק דניאלס. על הסיפור של ג'ק דניאלס האיש, שהפך לבעליה של מזקקת וויסקי בטנסי, בגיל 13 וקצת, אני לא חושב שיש טעם לחזור כאן. אם אתם ממש רוצים להיזכר בו, חכו לחגיגות יום ההולדת שלו, שנחגגות כאן מדי אוקטובר, תעשו גוגל, או שתשאלו את שמוליק וולברג, יש לו המון סיפורים טובים על ג'ק. חוץ מזה, ג'ק דניאלס שולט בקטגוריה משלו: ויסקי טנסי.

טנסי ויסקי זה לא רק ג'ק
טנסי ויסקי זה לא רק ג'ק
טנסי ויסקי זה לא רק ג'ק תהליך הייצור של ויסקי טנסי, זהה לזה של ברבן, פרט לשני הבדלים. הוא חייב להיות מיוצר במדינת טנסי ולעבור סינון דרך פחם מעץ מייפל. Jack Daniel’s Old No 7, המתקתק והקשוח, הוא הוויסקי הידוע ביותר של המזקקה, לצד ג'נטלמן ג'ק, המעודן יותר, ג'ק דניאלס סינגל בארל האקזוטי והחבר החדש במשפחה, 'ג'ק דניאלס טנסי האני', ליקר ויסקי מתקתק עם תוספת דבש דבורים. פרט לג'ק, המלך הבלתי מעורער של המדינה, פועלות בטנסי עוד ארבע מזקקות משמעותית: ג'ורג' דיקל, פריצ'ארד'ס, קולייר אנד מק'קיל, וטנסי ספיריט'ס קומפני. אדון שיפון ומר תירס ויסקי שיפון – Rye whiskey, הוא שם אחד שבו נקראים שני סוגי ויסקי אמריקאי וקנדי. על פי התקנות, הראשון צריך להכיל לפחות 51 אחוזי שיפון ואם הוא התיישן בחביות שנתיים ומעלה, הוא רשאי לשאת את השם 'סטרייט ריי ויסקי'. בקנדה החוקים קצת פחות נוקשים. שם מותר לקרוא למשקה ריי וויסקי גם אם הוא לא מכיל אפילו גרם שיפון. למה? התשובה הכי טובה שקיבלתי היא 'מסיבות היסטוריות', או בעברית קלה יותר 'ככה!'. המקור של הריי ויסקי האמריקאי, הוא במדינות הצפון, פנסילבניה ומרילנד- שם לא מספיק חם כדי לגדל תירס כמו שצריך. הוא נעלם כמעט לחלוטין בתקופת היובש, התחיל קאמבק צנוע בשנות השישים וכיום חווה פריחה מסוימת בזכות יצרנים אמריקאים כמו ווילד טרקי, ג'ורג' דיקל, נוב קריק, בפאלו טרייס, סזארק ועוד, ובזכות הנוסטלגיה שפיתחו מיקסולוגים בני זמננו, לימי הזוהר שלפני תקופת היובש. באופן כללי אפשר לומר שוויסקי שיפון דומה בטעמו לברבן, הוא רק קצת יותר מתובל ומורכב וקצת יותר מריר.
חוזר לאופנה בזכות המיקסולוגים. ויסקי שיפון
חוזר לאופנה בזכות המיקסולוגים. ויסקי שיפון
חוזר לאופנה בזכות המיקסולוגים. ויסקי שיפון בקנדה, כאמור, התקנות קצת פחות נוקשות. מזקקת אלברטה פרימיום, מזקקת אמנם כמה סוגי ויסקי ממאה אחוז שיפון, אבל היא בין הבודדות שעושות את זה. בשונה מהתקנות האמריקאיות כדי שריי ויסקי יוכל להיקרא 'סטרייט ריי ויסקי', הוא צריך להתיישן שלוש שנים בחביות חדשות של 700 ליטר. ויסקי תירס, או White Lightning, עשוי משמונים אחוזי תירס לפחות והוא ממשיך את מסורת המונשיין, הזיקוק הלא חוקי, שפרח בתקופת היובש. . מזקקות ידועות יחסית כמו באפלו טרייס והאבן היל, מייצרות את הגרסאות שלהם תחת שמות כמו: White dog ו-Georgia Moon, לצד לא מעט מזקקות קטנות יותר שמתמחות בז'אנר. אני מת לשים יד על בקבוק כזה, רק כדי לוודא שלא מדובר רק בקוריוז. בפרק הבא: קוקטיילים, קוקטיילים, אבל עם ויסקי.