לאבירם כץ יש אהבה חדשה, כזאת שלא אכפת לה אם הוא מריח משום, שמכינה חצילים מיתולוגיים ומוזגת בירה מושלמת

אין הרבה מקומות בתל-אביב שאפשר לקרוא להם "מוסד" מבלי שזה יישמע מאולץ מדי. אנחנו אוהבים להכתיר מלכים חדשות לבקרים, וכל מקום ששורד חמש שנים כבר נכנס להיכל התהילה המקומי. ארנולד, הידוע בכינויו "ארנולד חצילים", הוא בפירוש מוסד, והרוויח את הכינוי הזה בזכות – בכל זאת, המקום הוקם ב-1962, זהו עסק משפחתי, שהקים הסבא (ארנולד), והוא מנוהל עד היום על ידי בני המשפחה שנמצאים כאן תדיר. ארנולד הוא מחלוצי ההכלאה, שהיום כבר מובנית מאליה, של בר ומסעדה. הכל פשוט, לא יומרני, אבל חמים, נעים וטעים. והבירה? טרייה ונהדרת. הגינס מהחבית כאן היא מהטובות שאפשר למצוא.

מוסד אמיתי. ארנולד
מוסד אמיתי. ארנולד
מוסד אמיתי. ארנולד עכשיו וידוי, מביך במיוחד: עד שבוע שעבר מעולם לא הייתי בארנולד. ככה זה עם מוסדות. לפעמים מרוב שמקום הוא 'מיתולוגי', נוח יותר פשוט להתעלם ממנו. כאילו שאם לא התחלת ללכת לשם בגיל צעיר, לא תמצא את עצמך שם, בין פרלמנטים של לקוחות קבועים. ככה חשבתי, או ככה הרגשתי - הכרתי היטב את הסיפור של ארנולד והייתי יכול להעביר שיחת חולין על המקום בקלי-קלות, אבל מעולם לא ישבתי שם לשתות איזו בירה ולאכול קבב. תודה לאל שיש חברים, וכך כמעט הכריחו אותי לבוא להעביר צהריים במקום. וכמה טוב שכך. לא פעם התלוננו כאן על העדר מספיק מקומות ראויים לשתייה של צהריים בתל-אביב, ולא פעם התקנאנו באחינו החיפאים על תרבות הדיי-דרינקינג שלהם. אז נכון שארנולד זה לא הכי תל-אביב שיש (בכל זאת, רחוב שטרית, בואכה רמת החי"ל), אבל דווקא בגלל זה תחושת הבריחה ל'קטנה' של צהריים הופכת מתוקה יותר. אולי זו הבריזה שמגיעה מהירקון (אני יודע שזה נשמע מוזר, אבל בי נשבעתי שרוח נעימה ליטפה אותנו בזמן שישבנו לעשן בחוץ, מין רוח נעימה שאני באמת לא מכיר במרכז העיר), ואולי זה המיקום הקצת מוזר, ליד הועד האולימפי, או משהו כזה, ואולי סתם לשבת עם הבירה על הבר בזמן שרואים בחוץ אינספור גברים בטייטס שיוצאים לריצה עם המאמנים האישיים שלהם עושה נעים יותר על הלב.

אומרים שעכשיו פה שמח

מכל מקום, גיחת הבירה הקצרה שלנו הלכה והסתבכה לשש ומשהו שעות של שתייה, אכילה, ובעיקר פטפוטי שתיינים. משפחת בניש יודעת לארח נפלא. בירה רודפת בירה, ומספרים לי על ההוא ועל הזמנים ההם, מישהו קם והולך, מישהו אחר מתיישב איתנו, הגיל לא חשוב, הזמן לא משנה. קל מאוד ליפול כאן למלכודת ה"אומרים שהיה פה שמח", לדבר על עולם הולך ונעלם, אבל עזבו אתכם מהנוסטלגיה, והעבר, והסיפורים על הבוהמה והסלבס, ועל החצילים שכיכבו כמעט בכל מנה. ארנולד הוא מקום מצוין ל'כאן' ול'עכשיו'. סימני הזמן מופיעים בעיקר בתפריט האוכל הגדול. על הקלאסיקות הבלקניות איש לא ויתר כאן, אבל נראה כי היו חייבים גם ליישר קו עם רוח התקופה, וכך מוצאים במטבח הבולגרי גם פסטות ביתיות, סילאן, פירות ים, סלט גבינה כחולה וכיו"ב. לא בדיוק שיא החדשנות, אבל בוודאי כמה צעדים קדימה מהתפריט הבולגרי הקלאסי. מה שחשוב הוא שכל הקלאסיקות הבולגריות כאן, ועם הרבה שום: קבב עסיסי, שלל סלטי חצילים, מבחר נקניקיות, וצלע לבן שהייתה אחת ממנות הצלע הטובות שאכלתי לאחרונה. קל מאוד לייבש חזיר על הגריל, וכאן הורידו את הצלע בדיוק בזמן הנכון, כשהבשר עוד בגוון ורדרד משגע. הרבה שום וחמאה למעלה, קצת פטרוזיליה, צ'יפס ביתי ושמחה גדולה בלב.

גם קלאסיקות וגם מנות חדשות
גם קלאסיקות וגם מנות חדשות
גם קלאסיקות וגם מנות חדשות שלמה בירה מגיע, מוזג לעצמו בירה, מתיישב איתנו. פעם ראשונה שאני זוכה לשבת לשיחה שקטה עם האיש הנהדר הזה. יוני, הדור השלישי במקום, כבר משאיר את הבקבוק וודקה על השולחן, פשוט כי נמאס לו לטייל הלוך ושוב לבר. אנחנו נמצאים בקפסולת זמן במימד אחר, וגם ההודעות שאנחנו מתחילים לקבל לפלאפונים על "מחבל שמסתובב בתל-אביב" לא ירימו את התחת שלנו מכאן. אז הייתי בארנולד, סוף סוף, והתאהבתי בן רגע. פעם הבאה כשיש לכם שעה פנוי בצהריים, תרימו טלפון. המונית עלי. ארנולד, שטרית 6 בניין הועד האולימפי , תל אביב. א'-ו': 12:00-00:00, ש': 19:00-00:00