המיקסולוג טל גנץ חושב ש'מוחיטו' הוא קוקטייל מגניב של קיץ, אבל עם ראש פתוח אפשר לקחת אותו גם למקומות מגניבים אחרים...

ניחוח של חופש, אתנחתא, רגע השיא של היום - אלו רק חלק מהתגובות שאני מקבל מלקוחות שמקבלים ממני 'מוחיטו' (Mojito), למרות שהרבה "גברים" טוענים ש"קוקטיילים זה רק לנשים". בדיוק בגלל זה כל כך נהניתי לראות איך  פירס ברוסנן, בתפקיד ג'יימס בונד בסרט "למות ביום אחר", שובר את הסטיגמה, מזמין קוקטייל ושותה אותו מכוס מרטיני בלי לערער את תדמיתו הגברית. אבל עוד הרבה לפני ימי בונד היה גבר-גבר, חובב רום שביקר בהוואנה, ואהב מאד אלכוהול וגם קוקטיילים, הלא הוא הסופר המיתולוגי ארנסט המינגווי.

תשכחו מהקערה שעומדת בשמש מפוצצת בקרח שרק מדלל את כל העסק למים חמוצים בניחוח נענע... (צילומים: טל גנץ, חיים יוסף)
תשכחו מהקערה שעומדת בשמש מפוצצת בקרח שרק מדלל את כל העסק למים חמוצים בניחוח נענע... (צילומים: טל גנץ, חיים יוסף)
תשכחו מהקערה שעומדת בשמש מפוצצת בקרח עם מים חמוצים בניחוח נענע... (צילומים: טל גנץ, חיים יוסף)

ב"שעות שמחות" – ספר הקוקטיילים המשובח של חברת מועצת סנהדרינק מירה איתן, שזכה לאחרונה בפרס 'ספר הקוקטיילים הטוב ביותר בעולם לשנת 2015', מוזכרת אבולוציה של קוקטייל שנולד במאה ה-16 בכדי להתגבר על טעמו הרע של הרום הפיראטי בעזרת ליים ועלי מנטה, ולצד זה מצוטטת אמירה היסטרית של המינגווי שפסק: "תמיד צריך לדעת לקיים מה שהבטחת לעשות כשהיית שיכור. זה כבר ילמד אותך לסתום את הפה".

נתקלתי בחיי בלא מעט גרסאות טובות, אבל גם גרועות, למוחיטו. ישנם ברמנים המתהדרים בלא מעט חומרי גלם משובחים, משקיעים בקוקטייל ומפגינים יצירתיות רבה. כך למשל, את הרום יחליף קוניאק יקר; את הלימונים יחליפו פירות יער, דובדבנים, תותים, אננס, או אפילו אבטיח; את הסודה תחליף שמפניה יבשה או חצי יבשה – יצירתיות שלוקחת את הקוקטייל לעבר האופק.

לצד זה אני נתקל לא אחת במקומות מציעים "קערת מוחיטו", או מוחיטו כקוקטייל קבלת פנים, כאשר הקשר בין המוחיטו המקורי למוצר הסופי מסתכם בכך שבשניהם יש נענע ולימון. במקרים רבים משתמשים באלכוהול זול לצד ספרייט ולימונדה שעומדים בשמש עם קרח שמדלל את כל העסק למים בניחוח נענע עם אפטר-טייסט קלוש של אלכוהול.

תור הזהב של עולם הקוקטיילים פורץ גבולות מאי-פעם ומביא לנו אין ספור תלבושות, צורות הגשה, ברים מעוצבים ותפריטי קוקטיילים מושקעים בכל מקום. אפילו בביתי-קפה ואירועים תפגשו לפעמים צוות מיומן שנותן את כל מה שיש לו לכוס המשקה. מצד שני, ישנם לא מעט ברמנים שמשום מה מפתחים אלרגיה נוראית לקוקטייל מוחיטו, ממש כמו שרואים בסרטון המשעשע הבא:

https://www.youtube.com/watch?v=Vzkxn1reBBk

ה'מוחיטו' הוא בן הדוד של ה'קאיפיריניה', הפופולארית אף היא. בהכנת הקאיפיריניה (Caipirinha) משתמשים רק בקאשאסה ולימונים, לעומת רום ומנטה במוחיטו. גם באופן הגשתם של שני הקוקטיילים יש הבדל: את הקאיפיריניה מגישים בכוס 'לואו בול', ואילו המוחיטו יוגש בכוס גבוהה מכונה 'היי בול'. לא מזמן כשביליתי בחופשה, ישבתי על שפת הבריכה וביקשתי מוחיטו כמו "מר בונד". כשזיהיתי את ה"וועדה" שכינס אחראי המשמרת עם הברמנים על-מנת להחליט איך להוציא לי את המוחיטו, הבנתי שכפי שזה נראה - טוב זה לא יגמר. המוחיטו הבסיסי הנו קוקטייל אירוח ואווירה טעים ומרענן שקל מאוד להכין, גם אצלכם בבית. אז לכבוד הקיץ שכבר כאן בפול גז, הנה כמה מתכונים קלים להכנת קוקטייל מוחיטו סקסי וטעים.

קוקטייל מוחיטו קלאסי - צלם טל גנץ
קוקטייל מוחיטו קלאסי - צלם טל גנץ
קוקטייל 'מוחיטו קלאסי'

רום הוואנה קלאב לבן - בקבוק
רום הוואנה קלאב לבן - בקבוק
מה צריך?

50 מל' רום הוואנה קלאב לבן 25 מל' מיץ לימון, סחוט טרי 15 מל' מי סוכר 6 עלי נענע שלמים ויפים פלחי ליים או לימון סודה או טוניק קרח לקישוט: עלי נענע ופלח ליים או לימון

מה עושים?

מכניסים לכוס גבוהה (היי בול) את פלחי הליים או הלימון. מניחים במרכז כף היד את עלי הנענע, חובטים בהם קלות לשחרור הטעמים (השמן האתרי שבצמח) ומכניסים לכוס. מוסיפים רום וקרח, מערבבים היטב וסוגרים (מציפים עד שפת הכוס) בסודה או טוניק. מקשטים בעלי נענע ופלח ליים ומגישים.

מוחיטו טוב חייב להיות מורכב מרום טוב, וכשהרום טוב – הכל טוב. רום טוב ניתן כיום להשיג כמעט בכל חנות משקאות. אגב, הרבה משקאות המוגשים ב'היי בול' עם לימון ונענע מקבלים את השם מוחיטו, גם אם לא משתמשים ברום ולא הולכים לפי הספר. טכנית זה אמנם לא מוחיטו, אבל מעשית - כל עוד זה טעים והאלכוהול איכותי, מבחינתי זה הולך.

קוקטייל רויאל מוחיטו- צלם טל גנץ
קוקטייל רויאל מוחיטו- צלם טל גנץ
קוקטייל 'רויאל מוחיטו'

ירדן-בלאן-דה-בלאן-2008-רמהג-–-בקבוק
ירדן-בלאן-דה-בלאן-2008-רמהג-–-בקבוק
מה צריך?

יין מבעבע יבש, ירדן בלאן דה בלאן 50 מל' קוניאק איכותי 25 מל' ליקר ג'ינג'ר 25 מל' מיץ לימון, סחוט, טרי 4 טבעות ג'ינג'ר, קלוף, טרי פלח לימון 8 עלי נענע כף פירות יער

מה עושים?

מכניסים את הג'ינג'ר לכוס, כותשים אותו קלות ומוסיפים קרח. מוסיפים את יתר המרכיבים מעל קרח, פרט לפירות יער והיין המבעבע ומערבבים היטב. מוסיפים את היין המבעבע ואת הפירות יער ומגישים.

בענף המיקסולוגיה תמיד יש עוד מה לחדש, ולא משנה כמה התקדמנו, תמיד יש לאן לשאוף. גם מעבר לים החיפוש המתמיד אחר טעמים חדשים ורעיונות מקוריים לא פוסק, ולכן בקוקטייל שלפניכם בחרתי לקחת את המוחיטו הקלאסי למקום אחר.

קוקטייל בלאק מוחיטו - צלם חיים יוסף
קוקטייל בלאק מוחיטו - צלם חיים יוסף
קוקטייל 'בלאק מוחיטו'

בקארדי-בלאק-רום-בקבוק
בקארדי-בלאק-רום-בקבוק
מה צריך?

60 מל' רום בקארדי קרטה נגרה 25 מל' סירופ שחור (מכניסים לצנצנת שליש כוס סוכר, מוסיפים כוס תה חם העשוי מחמישה שקיקי תה 'ארל גריי', מערבבים היטב להמסת הסוכר, מצננים ושומרים בקירור) 30 מל' מיץ ליים, סחוט, טרי אנגוסטורה ביטרס 8 עלי נענע לקישוט: פרוסת אננס מיובש

מה עושים?

מכניסים את כל המרכיבים, חוץ מהביטרס, לשייקר ומנערים היטב. מסננים לכוס מקוררת, מוסיפים דש של ביטרס, מקשטים בפרוסת אננס מיובש ומגישים.