פועה עלון ביקרה במבשלת 'נייט שיפט' במסצ'וסטס ומספרת על הפריחה הגדולה של מבשלות הבוטיק בארצות-הברית...

מסצ'וסטס היא ביתם הגאה של יותר מ-60 מבשלות בירה, גדולות וקטנות גם יחד. חלקן מתמחות בסגנון אחד וחלקן מייצרות עשרות סגנונות, ביניהן מבשלות ותיקות מאוד וגם חדשות ממש. על ביקור במבשלת 'נייט שיפט' - משמרת לילה, אם תרצו - המליצו לי כמה וכמה אנשים. אז הלכתי לבקר, אלא מה...

חברי המועדון נהנים באופן בלעדי מכמה סגנונות נדירים שמייצרת המבשלה במשך השנה, כוסות מיוחדות, חולצות ואפילו מסיבות אקסקלוסיביות... (צילומים: פועה עלון)
חברי המועדון נהנים באופן בלעדי מכמה סגנונות נדירים שמייצרת המבשלה במשך השנה, כוסות מיוחדות, חולצות ואפילו מסיבות אקסקלוסיביות... (צילומים: פועה עלון)
חברי המועדון נהנים באופן בלעדי מכמה סגנונות נדירים שמייצרת המבשלה במשך השנה... (צילום: פועה עלון)

מבשלת 'Night shift brewing' ממוקמת באזור התעשייה של אברט, עיירה קטנה (בסביבות 50,000 איש) הממוקמת כרבע שעה נסיעה צפונה מבוסטון. המבשלה הצעירה שנפתחה רק בשנת 2012, כבר הספיקה לצבור לעצמה מוניטין רב וקהל מעריצים. למעשה, מכירותיה זינקו מ-25,000 ליטר בשנה לערך כשנפתחה, למכירות של כ-600,000 (!) ליטר בשנה שעברה. מרשימה לא פחות היא עובדה שהמבשלה כמעט לא מייצאת את תוצרתה ושרוב רובן של המכירות מסתכמות במדינת מסצ'וסטס עצמה.

מקור השם 'נייט שיפט' נעוץ בשלושה חברים צעירים, אשר מצאו את עצמם עובדים ביום במשרד ובשעות הקטנות של הלילה עושים את מה שבאמת עניין אותם – מבשלים בירה במטבח. החבורה הלילית הזאת החליטה להפוך את התחביב למקצוע ובשנת 2012 פתחו השלושה את המבשלה הראשונה שלהם, לא רחוק מהיכן שהיא ממוקמת היום. כמתבקש, סמל המבשלה הוא ינשוף גדול בעל מבט חודר.

שטחה של המבשלה הראשונה התפרש על-פני 300 מטר בלבד ודודי הבישול היו בנפח של פחות מ-500 ליטר. לפני מעט יותר משנתיים, במאי 2014, עברה המבשלה למשכנה הנוכחי בהתאם לביקוש ולפופולאריות הגואה. המבשלה החדשה משתרעת על פני 3000 מטר רבוע ובמרכזה בר גדול ושוקק, שולחנות ישיבה וחצר. דודי הבישול והתסיסה גדלו אף הם לנפחים של 2400 ליטר לדוד הבישול הקטן ביותר, ועד דודי תסיסה בנפח של 7200 ליטר.

מבשלת נייט שיפט ארהב - אווירה א - צילום פועה עלון.jpg
מבשלת נייט שיפט ארהב - אווירה א - צילום פועה עלון.jpg
אנחנו הגענו לבקר במבשלה ביום ראשון שמשי וחם והצטרפנו לעשרות האנשים שכבר לגמו בירה צוננת בחוץ ובפנים. נעמדנו בתור הארוך לבר והתחלנו לבדוק את האופציות מתוך מגוון של לא פחות מ-15 בירות שונות. החלטנו ללכת על שני מגשי טעימות (4 טעימות בכל מגש) אחד של הבירות הקבועות ואחד של הבירות העונתיות. הבירות הקבועות של המבשלה ללא ספק מייצגות את הסגנונות הפופולאריים והקלאסיים: פייל אייל, איי.פי.איי, דאבל איי.פי. איי, פורטר, סטאוט, וייצן ופילזנר. אלו בירות מעולות ומייצגות נאמנה את הסגנונות. טריות הבירה באה לידי ביטוי אף היא וחווית השתייה ללא ספק משתדרגת.

מעבר למגוון הנאה הזה, בעיקר לאור העובדה שמדובר במבשלה חדשה יחסית, 'נייט שיפט' מייצרת לא מעט בירות מיוחדות וייחודיות כמו 'הוואנה' – בירה בהשראת הקוקטייל מוחיטו, אייל בהיר אשר מוסיפים לו כאן מלפפונים, ליים ונענע. זוהי בירה קלילה ומרווה בצורה יוצאת מן הכלל ומהווה משקה נהדר לימים החמים של הקיץ.

עוד בירה מיוחדת שניתן למצוא כאן היא ה'אבר וייס', בירה חמצמצה בסגנון ברלינר וייס - הזוכה בארצות-הברית, יחד עם הסאוור בסגנון בלגי והגוזה הגרמני לפופולאריות הולכת וגוברת - המתיישנת עם תותים, קיווי והיביסקוס. התוצאה היא בירה בצבע ורוד יפהפה, בעלת ארומות של תותים וחמצמצות מעודנת. זאת בהחלט אחת מהבירות היותר מיוחדות ששתיתי בשנה האחרונה.

מבשלת נייט שיפט ארהב - אווירה ג - צילום פועה עלון.jpg
מבשלת נייט שיפט ארהב - אווירה ג - צילום פועה עלון.jpg
תפריט האוכל בבר קצר יריעה וממוקד ומציע נאצ'וס, קבנוס וגבינות, בעיקר בשל העובדה שאין כאן מטבח פעיל, אבל אחד הדברים הכי מוצלחים שנתקלתי בהם הוא השילוב המושלם בין 'ברו-פאב' כגון זה לבין משאיות האוכל. בכל אירוע במבשלה, בסופי-שבוע ולעיתים גם באמצע השבוע, ניתן למצוא לפחות משאית אוכל אחת המתמחה בדרך-כלל בסגנון אחד של אוכל: הודי, אסייתי, ים-תיכוני, פיצות ואפילו קינוחים. ובאמת, משאיות האוכל כאן מגישות אוכל טרי, טעים וזול, כך שממש אין צורך במטבח.

ב'נייט שיפט' נדמה שאוהבים לחדש ולאחרונה השיקו שם את 'מועדון החבית' – מועדון של חובבי בירה המשלמים דמי חברות שנתיים של כ-150 דולר ונהנים באופן בלעדי מכמה סגנונות נדירים שמייצרת המבשלה במשך השנה, כוסות מיוחדות, חולצות ואפילו מסיבות אקסקלוסיביות. בעתיד הקרוב מתכננים כאן עוד שיפוץ והרחבה של המקום, לרבות פתיחה של בר נוסף והגדלה של מספר מקומות הישיבה.

לא מזמן השיקה המבשלה קו ייצור של פחיות בנפח חצי ליטר, כחלק ממגמה הולכת וגוברת דווקא של מבשלות בוטיק מסוג זה (פחית בירה נחשבת לצורת האחסון הטובה ביותר לבירה, שכן היא חוסמת 100% מקרינת השמש). כמעט כמו בכל מבשלה בה ביקרתי, גם כאן ניתן לקחת הביתה גם 'גראולרים' - בקבוק גדול המכיל כמעט שני ליטרים של בירה המבוקבקת היישר מהחבית, טרייה ולא מפוסטרת הנאטמת באופן ידני ומומלצת לשתייה בזמן של עד שבוע-שבועיים בטרם פתיחת הבקבוק, או עד יום-יומיים מרגע פתיחתו.

מבשלת 'נייט שיפט' אמנם מייצגת באופן נהדר את המגמה של מבשלות הבוטיק שהולכות וכובשות את ארצות-הברית, אבל כל מבשלה כובשת את השכונה, האזור והמדינה שלה, כך שהצרכנים נהנים ממגוון גדול, אבל לא פחות חשוב - מטריות ומאיכות. מבחינתי, זאת בהחלט היתה משמרת לילה מצוינת!