תומר כורם חורש את הכבישים, נכנס לבתים ומביא לכם סיפורים חמים מתוך הסירים של בשלני בירה ביתיים. והפעם: עידן ויסמן מ'מבשלת ויסמן'…

לפעמים, להיות מכור זה לאו-דווקא דבר רע. הבנתי את זה כשפגשתי לראשונה את עידן ויסמן מ'מבשלת ויסמן'. את עידן, צעיר בן 28 שביום-יום עובד בחברה לייבוא ויצוא, הכרתי דרך הפייסבוק, ומאז נפגשנו כבר כמה פעמים בכל מיני פאבים, פסטיבלים וימי בירה שונים. אבל אצל עידן לא מדובר רק בתשוקה לבירה, זאת כבר לגמרי התמכרות.

מבשלת ויסמן - כמעט בכל בישול מצטרף אלי חבר מהקבוצה וכמובן שגם אני מצטרף לבישולים של חברים...  (צילומים:   יח"צ)
מבשלת ויסמן - כמעט בכל בישול מצטרף אלי חבר מהקבוצה וכמובן שגם אני מצטרף לבישולים של חברים...  (צילומים:   יח"צ)
כמעט בכל בישול מצטרף אלי חבר מהקבוצה וכמובן שגם אני מצטרף לבישולים של חברים...  (צילומים:   יח"צ)

עידן ויסמן מ'מבשלת ויסמן' חושב, מדבר, שותה, אוכל ונושם בירה ואלכוהול. יש לו וותק של 5 שנים בבישול בירה, אותו הוא התחיל כמו רוב החובבנים בבישול מרכז, ורק לפני כ-3 שנים עבר לבשל במערכת שפיידל של 50 ליטר. כששואלים את עידן מתי הוא שתה את הבירה הראשונה שלו, הוא עונה בחיוך: "בגיל 16. אבל מגיל 0 אני שותה קוואס".

איך הגעת לבישול בירה?

"התחלתי לבשל לפני כ-5 שנים בעקבות היכרות שלי עם BREWPUB בארצות-הברית. ההתלהבות שלי היתה גדולה והחלטתי שאני רוצה לפתוח משהו משלי. התחלתי ללמוד במרץ על עולם בישול הבירה ואני לומד עד היום. האמת היא שאין סוף לידע בתחום המדהים הזה".

למה עברת למערכת שפיידל?

מבשלת ויסמן
מבשלת ויסמן
"האמת שעברתי לשפיידל רק לפני כשנתיים וחצי. לפני זה הייתי מבשל מרכז. המערכת המדהימה הזאת שיפרה לי את הבירה ברמות מפחידות ובעזרתה אני מוציא בירה ברמה לא פחות טובה מכל מבשלה מסחרית. כמובן שכל בירה עוברת תסיסה במקרר ייעודי עם בקרת טמפרטורה, וכל בירה מקבלת את הטמפרטורה שהשמרים שלה אוהבים.

לדעתי, מערכת השפיידל היא המרצדס של המבשלים. מדובר במערכת ביתית מתוצרת בגרמניה, המגיעה גם בנפחים גדולים יותר ומיועדת לבישול מסחרי. לא מעט מבשלות בארץ משתמשות בה לבישול בירה מגרעינים. המערכת הנה מבוססת מחשב ומאפשרת לעבוד על הפרטים הכי קטנים בדרגות טמפרטורה שונות, לצורך נצילות מירבית של הגרעינים. הכיף הגדול בעבודה עם המערכת הזאת הוא שמדובר במערכת פשוטה להפעלה, קלה לניקוי ולאכסון, ואין גבול למה שניתן להוציא ממנה".

על הצימאון

כשהצעתי לעידן שאכתוב עליו ועל הבירות שלו הוא דרש שקודם לכן אבוא לשתות מהבירה שלו, ויש לו מגוון רחב של בירות: בירת חיטה בווארית, בירת חיטה קיצית, רד אייל, סטאוט, IPA ועוד אין סוף של סוגים. אז קיבלתי ממנו שישייה, התיישבתי בגינה מול ארוחה טובה ונהניתי מכל לגימה. אני מוכרח להודות שהירידה לפרטים הקטנים בבישול, וההקפדה על איכות החומרים בהחלט מורגשים בבירות שעידן מבשל.

הצמא של עידן ויסמן מ'מבשלת ויסמן' לידע גדולה כמעט כמו הצמא של האיש לבירה. וכפי שזה נראה, הבחור הזה ממש צמא. הוא חבר כמעט בכל קבוצת פייסבוק מרחבי העולם שעוסקת בבירה ובכל קבוצת וואטסאפ בארץ שעוסקת בתחום. על כל שאלה שתעלה בפורום תמיד הוא יגיב, וכל פיסת מידע שהוא מצליח לאתר הוא לוגם בשקיקה. ואם זה לא צמא, אני לא יודע מה כן.

איך אתה מתדלק את האהבה שלך לבירה?

מבשלת ויסמן
מבשלת ויסמן
"בגדול, כל נושא בישול הבירה בארץ חשוב לי, ואני עושה מאמץ בכל דרך ופורום לעזור ולהביא ידע לחברים. אנחנו עורכים מפגשים של מבשלי בירה במרכז בכל שלושה חודשים. אנחנו מארגנים גם מפגשי טעימות ומקבלים ביקורת בונה על הבירה שלנו ממבשלים אחרים. המפגשים כוללים נשנושים לצד הבירה כמו נקניקים, בשר מעושן או גבינות. מעבר למפגשי הטעימות אנחנו עושים בישולים משותפים ולומדים אחד מהשני המון. כמעט בכל בישול מצטרף אלי חבר מהקבוצה וכמובן שגם אני מצטרף לבישולים של חברים. אנחנו גם מארגנים קבוצות רכישה של חומרי גלם וציוד, וככה גם מצליחים להוריד עלויות.

לאחרונה התחלנו לארגן טיול מבשלות לחברי הקבוצה. הטיול הקרוב הולך להיות למבשלות בירה באזור ירושלים ולאחר מכן גם באזורים נוספים. הטיול כולל סיור מודרך ב-2-3 מבשלות והסבר מקיף מהברומאסטר של אותה מבשלה. כמובן שאנחנו גם אוכלים ושותים באותן המבשלות, לכן החלטנו להשכיר מיניבוס לסיור משום אנחנו לא רוצים שחברי הקבוצה ינהגו בעצמם לאחר הטיול".

עידן ויסמן מ'מבשלת ויסמן' הוא בחור מלא אהבה לבירה וצמא לידע בלתי פוסק. בחור קפדן שכל פרט קטן חשוב לו במהלך הבישול, התסיסה והביקבוק. לכל סגנון בירה הוא מייחס עידן את חשיבות רמת הגיזוז המתאימה לו. בקיצור, איש אמיתי של בירה. אני כמעט בטוח שלא רחוק היום שנשמע על הבירה שלו בצורה מסחרית.

אז מה מתבשל לנו כאן?

מבשלת ויסמן
מבשלת ויסמן
שם: מבשלת ויסמן זמן על האש: 5 שנים. אומנות הבישול: קורס לבישול בירה אצל גדי דבירי מ'בירדי'. מידע נוסף מהאינטרנט, ספרים וחברים. כרגע מתבשל: אימפריאל סטאוט. בישול בירה חודשי: כ-100 ליטר. בישול בעתיד: רוצה להגיע ל-150 ליטר. החלום: בישול מסחרי. מוטו אישי: בניצחונך הרווחת כוס בירה, בתבוסתך אתה זקוק לה. אוהב לשתות: IPA, כמה שיותר מר וארומטי. סגנון בישול מועדף: סטאוט, בעיקר כל העניין של הבלטת טעמים קלויים. זה רק נשמע פשוט. הבשלן מפרגן: מבשלת 'סלרה-ליברה'. יש להם בירה מדהימה, במיוחד הסטאוט המעושן שלהם. תוצרת חוץ: אני מאוד אוהב את הבירה המעושנת 'שלנקרלה' ואת כל סידרת 'שימאי'. טיפ לבשלן המתחיל: להצטרף בפייסבוק לקבוצות מבשלי בירה, ולזכור שמה שהכי חשוב זה ניקיון וחיטוי. לא להתעצל, אחרת זה עולה ביוקר.