תומר כורם חורש את הכבישים, נכנס לבתים ומביא לכם סיפורים חמים מתוך הסירים של בשלני בירה ביתיים. והפעם: הדס קדרון-כהן מ'מבשלת היא'…

לפני שעליתי על האופנוע בדרך לפגישה עם הדס קדרון-כהן מ'מבשלת היא', נזכרתי שבמצרים העתיקה נשים היו אלה שעסקו במלאכת בישול הבירה. ישנן אף גרסאות הטוענות כי רק נשים יפות היו נבחרות למלאכה חשובה זו, כאשר בישול הבירה היה נעשה כשהנשים עירומות לחלוטין. על הנשים המבשלות היתה שומרת האלה חתחור שהיתה גם אלת היופי, האהבה, המוזיקה והמלחמה. משכנה של האלה חתחור היה במקדש דנדרה שהיה מקדש של שכרות.

מבשלת היא - ביום שבו בשלנים מתחילים יותר ממני ביקשו לבשל איתי - הבנתי שעברתי איזו כברת דרך...  (צילומים:  יח"צ)
מבשלת היא - ביום שבו בשלנים מתחילים יותר ממני ביקשו לבשל איתי - הבנתי שעברתי איזו כברת דרך...  (צילומים:  יח"צ)
ביום שבו בשלנים מתחילים יותר ממני ביקשו לבשל איתי - הבנתי שעברתי איזו כברת דרך...  (צילומים:  יח"צ)

גם בעלילות גלגמש משנת 2000 לפני הספירה מתוארת מלאכת הבישול בבבל כמלאכה הנעשית על-ידי נשים שהיו גם בעלות המסבאות באותה תקופה. שם, בבבל העתיקה, היתה זו האלה נינכאסי ששמרה על הנשים המבשלות, אולם למרות סידורי האבטחה של האלה המיוחסת ישנם גם סיפורים על נשים שהוצאו להורג כאשר יצא להן בישול גרוע (...).

אישה, כנסי למטבח!

מבשלת היא
מבשלת היא
אמנם אני לא מכיר הרבה בשלניות בירה, אבל אני מודה שאלו שאני כן מכיר הן נשים ממש מיוחדות. היום אכיר לכם את הדס קדרון-כהן מ'מבשלת היא', אותה הכרתי בעצמי רק לפני כשנתיים. הדבר הראשון שהכי משך אותי ב'מבשלת היא' כבר על ההתחלה זה השמות של הבירות והתוויות המושקעות של הבקבוקים: 'נשוי באושר', 'הפולנייה', 'רווקה ירושלמית', 'פרחה (תל) אביבית' וכדומה. על כל בקבוק התנוססה גם תמונה של הבחור/בחורה לצד הסבר מפורט על הבירה. בקיצור, אם עוד לפני שנפגשנו היא הצליחה לגרום לי לחייך, אין ספק שמדובר באדם מיוחד.

עם הדס מ'מבשלת היא' קבעתי כמה וכמה פעמים להיפגש ובכל פעם משהו התפקשש, עד שיום אחד החלטתי שחייבים להיפגש וזהו. אז שלחתי לה מלא שאלות, בניתי מתכון והלכנו לבשל ביחד. מה שהדס ואני יודעים ומאמינים בו זה שכשאתה שיכור הכל יוצא לך טוב ומכאן כבר גלשנו לשיחה מרתקת ומצחיקה. הדבר הראשון שבולט אצל הדס זה החיוך שלה. הוא תמיד שם ותמיד מלא.

מבשלת היא
מבשלת היא

"נולדתי בצפת ואני מתגוררת בירושלים. עובדת אשת תיאטרון, מנהלת משאבי אנוש ואשת שיווק. לפני פחות משנה עזבתי את תפקידי כמנהלת משאבי אנוש במרכז האקדמי 'שלם' לטובת דרך עצמאית שבה אני משלבת אהבות שונות ומגוונות שלי: אני מגייסת עובדים לארגונים שפונים אלי, עובדת כאשת שיווק בקבוצת התיאטרון 'משו-משו' לשינוי חברתי, מפיקה אירועים קטנים, מביימת הצגת ילדים בשם 'שי בעיר הקולות' במסגרת עמותת 'פרויקט שי' ועובדת עכשיו על המחזה הבא שלי. בשעות הפנאי אני אוהבת מאוד לעסוק ביצירה פלסטית ובכתיבה. בין לבין אני מבשלת בירה וזה הכי כיף בעולם".

מבשלת היא
מבשלת היא

"בערב נובמבר אחד בשנת 2014 יצאתי עם חברים להופעה של להקת ZENG ב'פנקס הקטן' בירושלים. ההופעה היתה מדהימה ויצאנו שתויים ומאושרים מהפאב. אתה מכיר את זה שכשאתה שיכור אתה פתאום שם לב לכל פרט הכי קטן? אז איך שאנחנו יוצאים מהופעה אני קולטת מודעה שמזמינה את הקהל לסדנת בישול בירה במרכז צעירים במוסררה. אני מחייכת חיוך אידיוטי כי אני שיכורה רצח וכשאני רואה שזה עולה 200 ₪ ל-3 מפגשים אני ישר אומרת לחברה שלידי: 'בואי נלך להכין בירה'. גם היא שיכורה, אז היא ישר מסכימה ואפילו מתלהבת בקטע לא צפוי בכלל.

אחרי איזה שבוע-שבועיים אנחנו מוצאות את עצמנו בקורס בישול בירה מרכז של Beer and Beyond ומרגישות הכי מגניבות בעולם. כותבות בדייקנות כל פרט, מתייחסות בקדושה יתירה לכל דבר ומאזינות בקשב רב לכל מילה שיוצאת מפי המדריך יפה-התואר גלעד (שהיה כמובן תפוס, לכל מי שקוראת ותוהה...). במפגש השני כבר שאלו מי רוצה לקנות ערכה לבישול בירה. זה נראה לנו די אידיוטי שהיינו בסדנה ולא ננסה לבשל בבית. אז ברור שקנינו. ואם כבר קנינו – ברור שנבשל".

מבשלת היא
מבשלת היא

"הייתי בטוחה שמדובר באיזה תחביב שולי שייעלם אחרי פעם-פעמיים, אבל מצאתי את עצמי מתאהבת בעולם הזה של בישול הבירה עוד ועוד. שותפתי לבישול אמנם פרשה באיזשהו שלב, אבל את האהבה שלי לבישול בירה לא הצלחתי להפסיק. הלכתי ללמוד לבשל אול גריין ב'בירתנו' עם שמואל נקי המלך. בישלתי לבד, בישלתי עם חברים, בישלתי רכז, בישלתי אול גריין. ביום שבו בשלנים מתחילים יותר ממני ביקשו לבשל איתי - הבנתי שעברתי איזו כברת דרך ושאפילו שאני עדיין יודעת מעט מאוד על בישול בירה, אני כבר יודעת משהו שאני יכולה להעביר הלאה. זאת היתה תחושה נעימה".

מבשלת היא
מבשלת היא

"די מההתחלה הפך להיות בישול הבירה בשבילי איזו אמירה. את הבירה הראשונה שבישלנו פתחתי בבוקר שבת אחד, מלאת חרדה אבל יודעת שחייבים לפתוח ולטעום. היא היתה בירת פייל אייל קלילה עם ניחוח מטריף וטעם שהרגיש לי באותו הבוקר מריר במיוחד. הסתכלתי על הבירה, הרגשתי אותה זורמת לכל חלקי גופי והיתה לי הארה: 'נעים מאוד', אמרתי לה, 'מהיום את רווקה ירושלמית'. ברור שהיא התמרמרה, אבל לא היתה לה ברירה, אני אמא שלה, ולשנות את השם היא יכולה רק בגיל 18. 'לפחות 70% מרירות' היה הסלוגן שצירפתי לה".

ומאז התחלת לזרום עם הכיוון הזה?

"במידה מסוימת הרגשתי שחוץ מההנאה שבבישול, מה שאנחנו עושות כשאנחנו מבשלות בירה הוא יציאה נגד הסטיגמות המטופשות של רווקות ירושלמיות ממורמרות. כשהבירה הראשונה שלנו באה לעולם, התלבש לנו מצוין להשתמש בחוש הומור ולהגיד: 'אנחנו צוחקות על עצמנו, אבל בפועל אנחנו צוחקות על כל מי שבאמת חושב שאנחנו ממורמרות ומסכנות'. אנחנו חיות את החיים הכי כיף וטוב שאפשר ולא מחשבנות לאף אחד".

ומכאן לאן?

"הבירות שלנו תפסו תאוצה והתחלנו לפרסם רווקות ירושלמיות מהממות על הבקבוקים. אחר-כך הגיע הבאץ' של בירת הדבש ואתו הליין המשובח של 'רווק ירושלמי - החיים שלך דבש!' שהוא ליין שהביא את טובי הרווקים הירושלמים להתנוסס על-גבי הבקבוקים שלנו. למען הסר ספק, אף אחד מהם לא התחתן עדיין".

מאיפה בא הרעיון ללוגו של 'מבשלת היא'?

"את הלוגו של המבשלה עיצבתי בעצמי. הוא מורכב מכוס בירה גסה ומעליה יד נשית (היד שלי!) שמפזרת אבקת קסמים על הבירה. הרעיון שניסינו להעביר היה שגם נשים יכולות לבשל בירות מעולות ושיש לנו טאץ' מיוחד וקסום שאנחנו מביאות לבישול.

אז מה מתבשל לנו כאן?

מבשלת היא
מבשלת היא
שם: מבשלת היא. זמן על האש: 3 שנים. אומנות הבישול: קורס בישול ברכז של Beer and Beyond, קורס בישול אול גריין ב'בירתנו', ביקורים במבשלות ואצל מבשלים, התייעצויות אינסופיות, אינטרנט, טלפונים. כל מי שיש לו מה ללמד אותי - אני מקשיבה. כרגע מתבשל: בירת חיטה שבישלתי עם ליאו ואוטוטו נכנסת לביקבוק. בישול חודשי: 20 ליטר. מבשלת בעיקר אול גריין, ומדי פעם מתפננת על בישול קליל עם רכז. בישול בעתיד: בא לי לבדוק מה קורה כשדוחפים אגוזים לתוך סטאוט, אבל גם התחייבתי פעם שאבשל איזו טריפל בלגית ונראה לי שהגיע הזמן לקיים. מוטו אישי: 'אהבה זה כל הסיפור', או 'בירה מוציאה את המיטב מהאדם'. סגנון בישול מועדף: אני עדיין מגדירה את עצמי כמי שנמצאת בתהליך למידה ולכן כל בישול בירה מעניין אותי ומשמח אותי ולא כל-כך משנה לי מה מבשלים. הבשלן מפרגן: ג'יימס 8.8, טריפל של עמק האלה, דולצ'ה דה עסל של הרצל. תוצרת חוץ: מאוד אוהבת Lef brown, אבל סתם כי זה טעים לי ולא בגלל איזה סיבה פיוטית. הבישול הכי מוזר: כמה סשנים של בירות דובדבנים שיצאו טעימות לאללה, למרות שזה ממש לא מה שהתכוונתי. טיפ לבשלן המתחיל: תתייחסו לבישול בכבוד, תבואו רגועים, רעננים ומחויכים. לפני שאתם מתחילים לבשל, שתו בירה או קפה, נשנשו שוקולד וקראו בנחת את כל שלבי הבישול, אחר-כך סדרו את אזור העבודה, את הכלים והחומרים לפי סדר הפעולות. לפני כל פעולה חדשה – קראו שוב את ההנחיות וודאו שאתם עושים את הדבר הנכון. ותצחקו הרבה - זה עושה לבירה ארומות מעולות.