האם העסק שלכם הוא הבא להיפגע מהגחמה החדשה של משטרת ישראל? ליאור הרגיל, האיש וה"מנזר" במונולוג שכל בעל פאב חייב לקרוא...

בשבועות האחרונים נדהמו בעלי פאבים ברחבי הארץ כששוטרים נכנסו לפאב והזהירו אותם שלא להגיש יותר משקאות בכוסות זכוכית. הכלל שאמור למנוע פציעות במקרה של תגרות – ונאכף לרוב רק במקרים של אירועים המוניים-פתוחים, או במקומות שנרשמו בהן בעבר תקריות אלימות, נאכף עתה גם על פאבים וותיקים ונחשבים. הסכנה חמורה במיוחד בקרב פאבים שמתהדרים במגוון רחב של סוגי בירה למשל, או במקומות שמתמחים בקוקטיילים. ומה הטעם, למשל, באכיפת חוק שכזה במקום שמגיש מזון בצלחות זכוכית ועם סכו"ם ממתכת?

כמובן שלמשטרת ישראל לא כל-כך חשובה הנקודה התרבותית של חילול קודש הכרוכה בהגשת משקאות שלא בדרך הנכונה... (צלם: ליאור הרגיל)
כמובן שלמשטרת ישראל לא כל-כך חשובה הנקודה התרבותית של חילול קודש הכרוכה בהגשת משקאות שלא בדרך הנכונה... (צלם: ליאור הרגיל)
כמובן שמשטרת ישראל לא כל כך חשוב חילול קודש הכרוך בהגשת משקאות שלא בדרך הנכונה... (צלם: ליאור הרגיל) בשבוע האחרון החלה משטרת ישראל במבצע הזוי שבו הם דורשים מבעלי מקומות עם רישוי אלכוהול (פאבים, ברים וכדו') להחליף את כוסות הזכוכית לכוסות פלסטיק. לא ברורה עוד רמת הפריסה הארצית אך בק"ק תל-אביב רבים כבר קיבלו צווים המורים להם להחליף את אותן כוסות, ואם לא - יאבדו את רישיון העסק שלהם. למיטב הבנתנו, הם מתמקדים בבעלי רישיונות "מזנון מצומצם", שזאת, יש לדעת, מעל שטח מכירה פנימי מסוים כל אחד יכול לקבל רישיון מכירת אלכוהול לצריכה בתוכו (בניגוד לקיוסק למשל). כך, למשל, הוחרגו מסעדות עם היתר מכירה מהצו הנ"ל. אז מהן הטרוניות, תשאלו? נתחיל בדרך הביצוע הקלוקלת, האטומה והאגרסיבית. למיטב ידיעתי, ההחלטה לא פורסמה בשום מקום, וכך לפתע מופיע לו שוטר בשיא עבודת הלילה של יום חמישי, מזמן את בעל הבית או בא כוחו, ובטקס מביש - שבעיני רוב הלקוחות מדמה אותך לעבריין - חותם על מסמך שקובע שהעסק פועל בניגוד לרישיון שניתן לו בעבר, ואם לא ישנה זאת - יישלל רישיונו. דומה הדבר להחלטת חירום לבטל את תמרורי זכות הקדימה עקב ריבוי תאונות דרכים ולהפכם לעצירה מלאה, זאת מבלי ליידע על כך את הציבור מחד, אך לנפק דוחות תנועה לעבריינים התמימים מאידך.
מזיגת בירה בכוס פלסטיק - אווירה
מזיגת בירה בכוס פלסטיק - אווירה
אבל בואו נעסוק במהות. כאשר מקימים עסק, בונים תכנית עסקית שנסמכת על קונספט המקום העתידי, אפשרויות תקציב, אפשרויות רישוי, זאת בהתאם לגודל, עיצוב פנים אופרטיבי ואסתטי וכו'. גם אז המכשולים הם גדולים והבירוקרטיה העירונית אינה לעזר. אך כאשר מנחיתים החלטה שכזאת, בעצם משנים גחמתית את חוקי המשחק כאשר הוא כבר החל. תארו לעצמכם פאב הממוקד בברזי בירה רבים שהקדיש לכך עמדת שטיפה גדולה מאוד בכדי לעמוד בקצב ניקוי וייבוש הכוסות ומוצא את עצמו עם שטח מיותר. נסו לדמיין בעל בר קוקטיילים מפונפן שבנה אופרציה שלמה שבה ימכרו לכם מיקסים אלכוהוליים יפיופים, אך נאלץ להגישם בכוסות חד-פעמיות ולדרוש תמורתם 50 שקל צפונה. האם לא היה זה ביבי שבכה על סביבה עסקית לא יציבה ואובר רגולציה? חשבו על חוסר השוויוניות: שני מקומות לממכר אלכוהול צמודים האחד לשני, האחד עם גודל מתאים ורצון להגיש אוכל ולכן בחר לפנות למסלול הקשה יותר של רישיון מסעדה ולכן פטור מן התקנה האומללה הזאת, ולידו, הקטן יותר (ולכן פחות חשוף למקרי אלימות), דווקא הוא נאלץ להיפגע - והוא ייפגע - ולמכור מוצר פגום. בדקתי בגוגל אי אלו אופציות חיפוש שמחברות בין אלימות קשה לפאבים בישראל האלימה שלנו - מדובר במעט מאוד, אבל באמת מעט מאוד, כך שלגמרי לא ברור לי מה התניע את ההחלטה האומללה, מה גם שלא מצאתי סימוכין לכך. כמובן שלמשטרת ישראל לא כל-כך חשובה הנקודה התרבותית של חילול קודש הכרוכה בהגשת משקאות שלא בדרך הנכונה (ראו פרויקט סנהדרינק למזיגת בירה כהלכה), אבל מה עם עיריית תל-אביב וניסיונותיה למתג את עצמה כעיר התיירותית ביותר במזרח-התיכון? הרי אין חיה כזאת בשום מקום שאני יודע עליו. אני רק מנסה לדמיין את הבעת פניו של תייר גרמני המקבל את הבירה שלו בכוס של איזו מסיבת מדבר בפאב נחשב - אוי לבושה. האם בכלל יש בארץ מספיק כוסות לכסות את הדרישה? שלא לדבר על הנזק הסביבתי של עוד פלסטיק לא מתכלה? ואיפה זה בכלל אמור להיעצר: סכו"ם פלסטיק כמו במטוסים? מה עם צלחות כבדות? כיסאות? שולחנות? הרי אין לזה סוף. לימדו אותי פעם להכין להב מפילטר של סיגריה, אז מעכשיו נאלץ להימנע מסיגריות מפולטרות? נו באמת. אגב, במסגרת הכנת הכתבה התבקשתי לצלם מזיגה לתוך כוס עשויה פלסטיק. בסיבוב שערכתי בשוק מצאתי כמה כוסות, אליהן צירפתי מספר כוסות פלסטיק שנותרו כשאריות מאיזו מסיבה שערכנו. תוך כדי כך גיליתי שרוב הכוסות העשויות מפלסטיק הן פשוט באיכות נוראית, וכמובן - המידות שלהן אקראיות לחלוטין, בעוד שכאשר מדובר בכוסות יין מפלסטיק, בכלל מדובר בזוועה מוחלטת, וכוסות שוט - פשוט אינן בנמצא. כשמדובר בבירה, יש לחלק מהחברות כוסות פלסטיק במידות שליש וחצי, אך עם מעט מאוד מיתוגים - מה שגרם לי לחשוב ששוב דופקים את מבשלות הבוטיק שחלק ניכר מהשיווק בשטח נעשה פשוט על-ידי נראות הבקבוק והתווית על השולחן, ובהנחה שגם בקבוקים לא יוכלו להיות מוגשים - יאבד להן כלי מכירה חשוב... אין לי כל עניין למנף את המצב ולהזליג בפניכם דמעות תנין. כן, קשה לנהל כאן עסק, אבל רובנו די נהנים מהמקצוע. ישנם קשיים שנעוצים במציאות הביטחונית של ישראל - ע"ע צוק איתן, יש מצוקת טבחים - ע"ע מאסטר שף, טבחים שלא מוכנים לעבוד ועוד כהנה וכהנה. אנחנו לומדים להתמודד עם כל זאת, אבל הפעם הגזמתם.  

סיירת סנהדרינק בעקבות המזיגה המושלמת!

 https://www.maariv.co.il/Sanedrink/Ale/Article-643809