בסוף אוגוסט נערכה תחרות בישול הבירה הביתית 'סמואל אדאמס לונגשוט ישראל 2016'. טרם הוכרז הזוכה, אך מסתמן שבהחלט יש למה לצפות...

מה מביא אדם מהישוב לקחת בירה שבישל בבית ולהעמיד אותה לתחרות מול בירות שבישלו אחרים בביתם. האם זהו הרצון להתגאות במעשה ידיו? האם זוהי הגאווה ש"שלי יותר טוב מכולם?", האם זוהי הרוח הספורטיבית? או שמא זהו רצון לקבל משוב מקצועי שאינו מוטה על יצירת כפיו? תהא הסיבה שתהא, נכונות זו, היא שיוצרת עניין ומפגישה אותנו עם סגנונות בירה שונים שאלמלא התחרויות לא היינו נתקלים בהם לעולם.

משנה לשנה ישנו שיפור באיכות הבירות המוגשות לתחרות וכצפוי השיפוט רק הולך ונעשה קשה יותר ויותר... (צילומים: גדי דבירי)
משנה לשנה ישנו שיפור באיכות הבירות המוגשות לתחרות וכצפוי השיפוט רק הולך ונעשה קשה יותר ויותר... (צילומים: גדי דבירי)
משנה לשנה ישנו שיפור באיכות הבירות המוגשות לתחרות והשיפוט הולך ונעשה קשה יותר... (צלם: גדי דבירי)

בכל מקום בו מבשלים בירה ביתית מתקיימות תחרויות בין המבשלים, החל מתחרויות מקומיות עם מספר מועט של משתתפים ועד תחרויות בינלאומיות עם אלפי משתתפים. תחרות הבירה הביתית הגדולה מכולם היא, ככל הנראה, ה-National Homebrew Competition של ה-American Homebrewers Association. בשנה האחרונה הוגשו לתחרות זו כ- 8,000 בירות על-ידי כ-3,400 מבשלים.

תחרות בישול בירה גדולה נוספת בארצות-הברית היא Sam Adams Longshot American Homebrew Competition - תחרות זו מאורגנת על-ידי Boston Beer Company - יצרנית בירה 'סמואל אדאמס' בארצות-הברית. שלא כמו בתחרויות אחרות, בתחרות זו זוכים המבשלים שבישלו את הבירות הטובות ביותר לכך שהמתכון שבישלו בבית יבושל תחת המותג 'סמואל אדמס' ויגיע למדפים. מטרת התחרות היא לקדם את נושא בישול הבירה הביתית ולתמוך במבשלים הביתיים שרוצים לעלות מדרגה לבישול מסחרי, כפי שקרה עם ג'ים קוך מקים המותג, שהתחיל בבישול בירה במטבח הביתי וסיים כמבשלת הבוטיק המובילה בארצות-הברית.

סם אדאמס לונגשוט - אווירה - צלם גדי דבירי
סם אדאמס לונגשוט - אווירה - צלם גדי דבירי
כאן אצלנו, תחרות הבירה הראשונה, התקיימה בשנת 2005. התחרות אורגנה על-ידי מועדון הבירה הישראלי מיסודו של שגיא קופר בשיתוף מרכז הבירה 'בירדי' והשתתפו בה כעשרים בירות - הישג יפה לתקופה בה התחביב הזה היה בחיתוליו. גם הפרסים, מטעם טמפו, היו צנועים, צידנית ומראה, אך הסבו אושר רב למתמודדים. בשנה השנייה כבר הוכפל מספר הבירות שהוגשו לתחרות ומדי שנה עולה ועולה מספר הבירות המתמודדות. החל משנת 2007 העניקה חברת טמפו, יבואנית סמואל אדאמס לארץ, חסות רשמית לתחרות, באותה הרוח בה מקדמת סמואל אדאמס בחו"ל את בישול הבירה הביתי. המותג סמואל אדאמס הסכים להעניק לתחרות את שמו וחוץ מארצות-הברית, המקום היחידי בעולם בו מתקיימת תחרות בירה ביתית תחת השם 'Samuel Adams Longshot', הוא ישראל.

ה'לונגשוט' היא תחרות הבירה הביתית החשובה בישראל. מדי שנה משתתפים בה מבשלי בירה ביתית מכל רחבי הארץ, המתחרים בחמש קטגוריות שונות. ערב השיפוט הינו ערב חגיגי הנערך במרכז הבירה 'בירדי' ומרכז פאנל שופטים הכולל את מיטב מומחי הבירה בארץ – אנשי שתי המבשלות הגדולות, טמפו וקרלסברג, אנשי מבשלות הבוטיק הישראליות הגדולות והקטנות, אנשי שיווק בירה, מנהלי מותגים, מבשלי בירה ביתיים, עיתונאים וחובבי בירה.

סמואל-אדאמס-לוגו-קובייה
סמואל-אדאמס-לוגו-קובייה
השיפוט נעשה בצורה עיוורת, תחת פיקוחו של עבדכם הנאמן. ובתכלס: הבקבוק מוגש "עירום" ללא כל סימן זיהוי, למעט קוד מזהה. הבירה נשפטת בהתאם לנתונים שנמסרו על-ידי המבשל ומול מדריך סגנונות בירה של ה-BJCP - ארגון אמריקאי של שופטי בירה. השופטים ממלאים חוות דעת אישיות על כל בירה ובירה ונותנים משוב בונה למבשלים. הבירות מדורגות ומקבלות ציון.

המקום הראשון בכל קטגוריה מזכה את המבשל הביתי בבקבוק בירה 'אוטופיה' מתוצרת סמואל אדמס - בירה שמיוצרת על-מנת למתוח את גבולות הגדרת המשקה עם אחוזי אלכוהול גבוהים וטעמים עשירים, ומבוקבקת בבקבוק ייחודי דמוי מבשלת בירה. Best in Show – היא האחת והיחידה שנבחרה מבין כל הבירות שזכו במקומות הראשונים ומזכה את זה שבישל אותה בכרטיס טיסה לחו"ל.

כל התהליך הזה מתנקז לאירוע חגיגי אחד בו מוכרזים הזוכים. ערב זה ייערך השנה במסגרת פסטיבל BEERS במתחם התחנה בתל-אביב. במסגרת הפסטיבל יוקם דוכן של התחרות בו תוכלו לטעום בימים שלישי, רביעי וחמישי, 20,21,22 בספטמבר, מהבירות שהוגשו לתחרות. ההכרזה החגיגית על הזוכים תערך ביום חמישי 22.9. כמארגן השיפוט בתחרות אני חייב לציין את העובדה שמשנה לשנה אנחנו, כשופטים, רואים שיפור באיכות הבירות המוגשות לתחרות כמו גם התמקצעות של המבשלים. כצפוי, השיפוט רק הולך ונעשה קשה יותר ויותר. וכפי שכבר ראינו בעבר, אנו רואים אף כיום, כיצד אותם המתמודדים בתחרות שבישלו בירה בבית, מהווים את הבסיס לתעשיית בירת הבוטיק בארץ. והזוכים בתחרות השנה? המשך יבוא...