עשרות אלפי מילים כבר נכתבו על-ידי חובבי ומומחי בירה שחלקם נסעו חצי עולם ויותר על-מנת לקחת חלק בחוויה הבאמת מיוחדת הזאת. פועה עלון מסכמת את פסטיבל GABF...

 Great American Beer Festival, או בקיצור פסטיבל GABF, נערך לראשונה לפני 25 שנה, בשנת 1982, בבולדר, קולורדו ואורגן על-ידי איגוד מבשלי הבירה הביתיים של אמריקה (American Homebrewers Association), הנקראים כיום Brewers Association, ואירח 22 מבשלות שהציגו 40 בירות ל-800 מבקרים. השנה אירח פסטיבל GABF למעלה מ-800 מבשלות, שהציגו מספר שיא של מעל 3,900 סוגי בירה שהוצגו בפני לא פחות מ-60,000 מבקרים (!). הרבה לפני ההגעה למתחם פסטיבל GABF גילינו את האפליקציה לאירוע המאפשרת למשתמש לסמן את המבשלות ואת הבירות המעניינות אותו ומראה במפה היכן הדוכנים שלהן ממוקמים. המתחם עצמו מסודר לפי איים של אזורים גאוגרפיים לפי מפת ארצות-הברית. הכרטיסים לפסטיבל, אגב, נמכרו תוך 4 שעות ו-15 דקות מרגע פתיחת המכירה לקהל הרחב.

פסטיבל GABF - אין לנו למה להשוות את האירוע הזה, אבל האווירה בפנים היתה ממש מחשמלת... (צילום: פועה עלון, הדס פאר)
פסטיבל GABF - אין לנו למה להשוות את האירוע הזה, אבל האווירה בפנים היתה ממש מחשמלת... (צילום: פועה עלון, הדס פאר)
אין לנו למה להשוות את האירוע הזה, אבל האווירה בפנים היתה ממש מחשמלת... (צילום: פועה עלון, הדס פאר)

הגעה לאירוע בומבסטי שכזה אמנם מלווה בחשש מה ובפחד מאכזבה, אם כי אני חייבת לציין שהחוויה שסיפק פסטיבל GABF היתה פשוט מדהימה. היעדר תורים, כמעט לחלוטין (!), הפיג את החשש העיקרי שלנו והבהיר לנו שמדובר במכונה משומנת היטב. עוד לפני הכניסה למתחם הענקי (אולם הכנסים של דנבר העצום בגודלו) הבחנו במספר רב של שוטרים המלווה את הבאים ומכוון אותם לעבר הכניסה. עשרות עמדות מאוישות בסדרנים חביבים שבודקים תעודות זהות וסורקים את הכרטיסים פשוט מונעים ממך "להתייבש" בתור והופכים את הכניסה לאירוע לחלקה ונעימה. יעילות, כבר ציינתי?

גן-עדן של שותים

פסטיבל GABF
פסטיבל GABF
לאחר קבלת כוס הטעימה (בנפח של 30 מ"ל בלבד) אתה חופשי להסתובב ולהתחיל לטעום. ואלוהים, כמה יש לטעום. לא אלאה אתכם כאן בפרטים על כמויות הבירות שניסינו, אגב, לאו-דווקא בכמות השתייה. כאמור, כמות הטעימה כאן קטנה יחסית והכוונה היא, כמובן, שתוכל לטעום כמה שיותר בירות בלי להשתכר יותר מדי, או לפחות משתדלים שכך יהיה. אנחנו הגענו לסשן האחרון של הפסטיבל שהתקיים ביום שבת בערב ולפי התגובות של אנשים שפגשנו לפני כן הבנו שזהו הסשן השמח ביותר.

לא היה לנו למה להשוות את האירוע הזה, אבל האווירה בפנים היתה לגמרי מחשמלת. מעבר למאות הדוכנים של הבירה ושפע דוכני האוכל, מתרחש כאן הפנינג שלם הכולל מתחמי מוזיקה ומסיבות, מתחמי למידה, הרצאות בנושאים שונים וכמובן - עשרות נקודות של הפעילות הפופולרית "פגוש את המבשל". מאות אנשים מחופשים מספקים חגיגה לעיניים, וצעקות חדווה וצחוק מספקים את רעשי הרקע (מלבד במתחמים המיועדים לכך אין כאן שום מוזיקה) והופכים את האווירה בפסטיבל הזה לשמחה במיוחד.

בעד לוקאל פטריוטיות

פסטיבל GABF
פסטיבל GABF
מעבר לפסטיבל עצמו, צריך לזכור שהאירוע המיוחד כולל בתוכו גם את תחרות הבירה הנחשבת ביותר בארצות-הברית ואחת החשובות בעולם, ועל זה כדאי להתעכב מעט. השנה התחרו הבירות שנשלחו לתחרות ב-96 סגנונות שונים. בכל קטגוריה שלושה זוכים במדליות ארד, כסף וזהב, כאשר מדליית הזהב מוענקת לבירה שהיתה המדויקת ביותר מבחינת הסגנון, כך שבהחלט יכול להיווצר מצב בו לא תוענק מדליית זהב, או מדליה בכלל, לאף בירה.

השנה התחוללה סערה קטנה לאור הסירוב של BA להכליל בתחרות את ה-New England IPA, או NEIPA, כסגנון בפני עצמו. זהו IPA מעורפל-עכור ולא מסונן, מלא בניחוחות וטעמי כשות כשמדובר בסגנון חדש יחסית שהולך וצובר תאוצה לא רק בצפון-מזרח ארצות-הברית. הטענה המרכזית כלפי המארגנים היתה שהחברים ב-BA הממוקמים בבולדר קולורדו נותנים איזושהי עדיפות לבירות ולטרנדים המקומיים ופחות "לוקחים ברצינות" סגנונות ממחוזות אחרים. עם או בלי קשר לכך, ניכר לעין כי הבירות מקולורדו בהחלט מככבות ברשימות הזוכים של התחרות. מעניין יהיה לעקוב ולראות מה יקרה בשנה הבאה עם הסגנון הזה.

הופכים את הבקבוק

פסטיבל GABF
פסטיבל GABF
תחרות מעניינת נוספת המתקיימת במסגרת פסטיבל ה-GABF היא ה-Pro-Am. תחרות שהיא שיתוף פעולה של מבשל בירה ביתי חובב עם מבשל בירה מקצועי, כשהמתכון לבישול הבירה ניתן להם על-ידי איגוד מבשלי הבירה הביתיים של ארצות-הברית. חבר השופטים כאן אמנם זהה לזה של התחרות המרכזית, אולם זכייה במדליה בתחרות זו אינה נחשבת לזכייה במדליית GABF.

תופעה נוספת ששווה לשים לב אליה היא הסימון החדש של Independent Brewery. בימים אלו, כאשר קונגלומרטים ענקיים רוכשים מבשלות בוטיק חדשות לבקרים, קשה לעקוב איזו מבשלה באמת עדיין נחשבת למבשלת בוטיק או מבשלה עצמאית. על-מנת להיחשב מבשלה עצמאית אסור שמניות תאגיד יעלו על 25% ממניות המבשלה. לא במקרה רכש תאגיד 'קירין' מיפן 24.5% בדיוק ממבשלת 'ברוקלין' האמריקאית. ניכר כי ב-BA מנסים להילחם בתופעה זו, או לפחות להקל על חובבי הבירה לדעת מה הם צורכים, ואף מעודדים מבשלות עצמאיות לסמן את עצמן על-ידי לוגו המבשלות העצמאיות עליו מתנוסס בקבוק בירה הפוך.

אין ברירה אלא לחזור

לאחר ארבע שעות מהנות ביותר במתחם סיכמנו שפסטיבל GABF בהחלט עמד בציפיות הגבוהות שהיו לנו. ממש לפני שיצאנו משם החלטנו לנסות את מזלנו ב"גלגל מזל" שהיה באחד הדוכנים. מסתבר שגם ציפיות נמוכות עובדות לפעמים וכך יצא שזכינו בפרס הראשון, שכלל גראולר, כוסות, תחתיות, פותחן, והדובדבן שבקצפת - שני לילות במלון בדנבר. נראה לי שלא תהיה ברירה אלא להגיע לפסטיבל שוב בשנה הבאה...