הבירולוג גדי דבירי ישב עם Tomas Hraba, מנהל היצוא של מבשלת ברנרד מצ'כיה, על כוס בירה, נו טוב, אולי קצת יותר, לדבר על בירה צ'כית ועל הרגלי השתייה של הישראלים...

כבר בתחילת השיחה עם Tomas Hraba, מנהל היצוא של מבשלת ברנרד מצ'כיה, הוא הנחית עליי את השאלה "המכשילה" איזה לאגר צ'כי, שנמכר בארץ, אני הכי אוהב? מצד אחד, לא היה לי קל לענות על השאלה הזו, משום שיש הרבה לאגרים צ'כיים מעולים ודי קשה לבחור אחד מהם. מצד שני, דווקא היה לי מאוד קל לענות לו, אך לא רציתי להישמע מתחנף, כי 'ברנרד' זו באמת אחת הצ'כיות שאני יותר אוהב.

מבשלת ברנרד טוענת שהשוק הצ'כי נשלט כיום על-ידי התאגידים הגדולים ששמים יותר דגש על רווחיות מאשר על חומרי הגלם והטעם המסורתי... (צילומים: יח"צ)
מבשלת ברנרד טוענת שהשוק הצ'כי נשלט כיום על-ידי התאגידים הגדולים ששמים יותר דגש על רווחיות מאשר על חומרי הגלם והטעם המסורתי... (צילומים: יח"צ)
השוק הצ'כי נשלט על-ידי תאגידים ששמים יותר דגש על רווחיות מאשר על הטעם המסורתי... (צילומים: יח"צ)

מבשלת ברנרד הוקמה בשנת 1597 בעיירה Humpolec דרומית לפראג. בשנת 1991, במסגרת ההפרטות שלאחר העידן הקומוניסטי, נרכשה המבשלה על-ידי סטניסלב ברנרד ושניים מחבריו ומאז משווקת המבשלה, בעיקר, לאגר צ'כי מסורתי לא מפוסטר. כיום מדובר מבשלה משפחתית הנמצאת בחזקה משותפת של משפחת ברנרד ותאגיד דובל מורטגט הבלגי. תומאס מחשיב את המבשלה למבשלה קטנה ובאותה נשימה מציין כי הייצור השנתי שלה עומד 30,000,000 ליטר בירה לשנה - מספר אסטרונומי במונחים ישראליים.

בירה ברנרד
בירה ברנרד

במבשלה מייצרים 6 סוגי לאגרים בהירים, 4 סוגי בירה ללא אלכוהול, בירה אחת ללא גלוטן, לאגר כהה, לאגר ענברי, ושני סוגי בירות אייל, כאשר כולן משווקות ללא פיסטור וחלקן אף ללא סינון. לארץ מגיעה, כרגע, רק בירת לאגר בהירה אחת מכל המגוון. לצורך ייצור כל הבירות משתמשים במבשלה בלתת שמקורו במלתתה מסורתית שבבעלות המבשלה. את הלתת מייצרים בשיטת ייצור עתיקה על ריצפת אולם המלתתה – Floor Malting.

לכל אורך השיחה חוזר תומאס ואומר שמבשלת 'ברנרד' היא מבשלה קטנה, מבשלת קראפט, ששונה מרוב המבשלות הצ'כיות הגדולות המוחזקות על-ידי תאגידי הבירה הבינלאומיים. לדבריו, השוק הצ'כי נשלט כיום על-ידי התאגידים הגדולים ששמים יותר דגש על רווחיות מאשר על חומרי הגלם והטעם המסורתי. "הם מתגאים בכך שהם כל-כך חכמים שאפילו הצליחו לקצר את תהליך הייצור לשבועיים בלבד, אבל על הפגיעה בטעם הם לא מספרים".

עושים כבוד למסורת

בירה ברנרד
בירה ברנרד
ב'ברנרד' תהליך ייצור הבירה הוא תהליך מסורתי שעושים בו שימוש כבר מאות שנים. זה מתחיל בתסיסה במכלים פתוחים וממשיך ליישון במכלי יישון אופקיים. כל התהליך אורך מעל חודש וזאת על-מנת לשמור על הטעם. "ייצור של בירה הוא לא רק כלכלה, יש בו גם 'נשמה' ועל ה'נשמה' הזו התאגידים הגדולים החליטו לוותר", מוסיף תומאס. בישול בירה בצ'כיה זו אומנות רבת שנים והבירה הצ'כית היא מהטובות בעולם, טוען תומאס, ולכן מקפידים בברנרד להישאר אותנטיים על-מנת לאפשר לצרכנים לשתות בירה טובה ואיכותית.

"המבשלות הקטנות צריכות לעזור זו לזו על-מנת לשמור על מקומן בשוק", אומר תומאס ומספר כי המבשלה מספקת שמרים למבשלות מקומיות קטנות יותר. לברנרד יש מעבדה בה הם יכולים לגדל שמרים ולכן מחובתם לעזור למבשלות הקטנות יותר אשר להן אין משאבים כאלה. האמת, רק בשביל זה צריך לפרגן להם ולקנות עוד בקבוק בירה ברנרד.

בירה ברנרד
בירה ברנרד

הבעלים של המבשלה, סטניסלב ברנד, מוכר מאוד בענף הבירה, לא רק בזכות היותו פרזנטור של החברה במסעות הפרסום ההומוריסטיים שלה, אלא גם בזכות מעורבותו בהקמת איגוד מבשלות בירה קטנות שפעל בהצלחה, בין היתר, על-מנת להוריד את נטל המס על מבשלות אלה.

רק לשם השוואה, המס הצ'כי נע בסביבות 60 אגורות לליטר בירה (מבשלות קטנות בצ'כיה, אגב, משלמות עוד פחות), ואילו אצלנו בישראל המס עומד על 2.3 שקלים לליטר, בערך.

ברנרד מייצאים את הבירות שלהם ל-30 מדינות ברחבי העולם וביניהן ישראל. תומאס מספר שהם מעדיפים לעבוד עם חברות שיווק עצמאיות וחברות משפחתיות ולא עם חברות שיווק תאגידיות. לשיטתו של Tomas, הברומאסטר מייצר את הבירה, אך היבואנים ובעלי הברים הם אלה ש"עושים" את הבירה.

כששאלתי את תומאס איך הוא רואה את שוק הבירה בארץ, הוא ענה שלהתרשמותו לצרכני הבירה בארץ יש "ראש פתוח" לדברים חדשים. השוק הישראלי הוא שוק מעניין ואינטליגנטי ולכאלה צרכנים בדיוק הם מכוונים את הבירות שלהם. לא בירות מיינסטרים אלא בירות איכותיות שקהל אינטליגנטי יידע להעריך.