הבירולוג גדי דבירי על טובורג 6.9 - הבירה הדנית שכל כולה חגיגה ישראלית בכחול-לבן, המתאימה פיקס למנגל של יום העצמאות…

פעם בשנה זה קורה, אותו יום לו מחכים בכיליון עיניים רבבות אנשים. זה קורה בכל יום שישי ראשון של חודש נובמבר. באותו יום בו לובשים עליהם אנשי מבשלת 'טובורג' מקופנהגן תלבושות סנטה קלאוס ויוצאים על-גבי משאיות לרחבי המדינה לחלק ללקוחות הצמאים את המשלוח הראשון של בירת ה'יולה-בריג', או איך שמבטאים זאת בדנית, אותה מהדורה מיוחדת לחג המולד המיוצרת רק פעם בשנה. בדיוק נזכרתי בזה, כשנחתה אצלי הרביעייה החדשה של טובורג 6.9.

טובורג 6.9 - לבקשת הקהל, ניתן כבר להשיג את המהדורה במארז רביעייה עצמאי... (צילומים: יח"צ, תמר מצפי, מיכל סלע)
טובורג 6.9 - לבקשת הקהל, ניתן כבר להשיג את המהדורה במארז רביעייה עצמאי... (צילומים: יח"צ, תמר מצפי, מיכל סלע)
לבקשת הקהל, ניתן כבר להשיג את המהדורה במארז רביעייה עצמאי... (צילומים: יח"צ, תמר מצפי, מיכל סלע)

טוב, נו, אולי קצת נסחפתי, אבל הרוב מדויק. פעם בשנה, ביום שישי הראשון של חודש נובמבר יוצאת לשוק המהדורה המיוחדת של טובורג, בירת חג מולד, ה- JULABRYG. ביום זה אכן יוצאים אנשי המבשלה, כמסורת חגיגית, לחלק את הבירה ללקוחותיהם ולעשות שמח. היום הזה אפילו קיבל שם מיוחד: ה-"J-DAY".

כריסמס בקיץ

טובורג כריסמס
טובורג כריסמס
אז על מה כל הרעש? ה-JULABRYG בושלה לראשונה בחודש נובמבר של שנת 1981. מדובר בלאגר כהה המבושל עם מבחר לתתים בתוספת ליקוריץ. החוזק האלכוהולי גבוה יחסית – 5.6%, כיאה לבירת חג מולד (טוב, לא מדובר פה בחג מולד בלגי...). הבירה נארזת בבקבוק המצופה כולו במדבקה כחולה עם ציור של פתיתי שלג ומגיעה בארגז ובו פתיתי קלקר להעצמת חווית השלג.

את ה-JULABRYG מייצרים פעם בשנה לקראת חג המולד, והיא משווקת במשך 10 שבועות בלבד. לא סתם מסמנת הופעת הבירה בשוק הדני את התקרבות חג המולד ומשמשת סיבה טובה למסיבה. על-פי נתוני החברה, ה- JULABRYG היא הבירה הנמצאת במקום הרביעי מבחינת המכירות בדנמרק, למרות תקופת שיווקה הקצרה מאוד. אז מה פתאום כריסמס באמצע החמסין?

מכחול לאדום

טובורג רד
טובורג רד
בתחילת דרכו של מותג 'טובורג' בישראל, אי-שם באמצע שנות התשעים של המאה הקודמת, כשרצו לייצר גרסה שתתאים לשוק הישראלי, היתה ה-JULABRYG זו שהיוותה את ההשראה ל'טובורג רד', אותה גרסת טובורג המיוצרת בארץ, במבשלה באשקלון. ולמי שלא יודע, רק נזכיר שה'טובורג רד' היא גרסה מיוחדת לישראל שאינה מיוצרת באף מקום אחר בעולם.

עם השנים שינו במבשלה באשקלון את מתכון הבירה ופיתחו מתכון הכולל בתוכו שלשה סוגי לתת, אשר הדומיננטי שבהם הוא לתת ה-CaraAmber המיוצר במפעל חברת Weyermann בעיר במברג, בירת הבירה של בוואריה. ה-CaraAmber הוא סוג הלתת המעניק לבירה את עושר ועומק הטעמים שלה.

מאדום לכחול

טובורג 6.9
טובורג 6.9
אז לפני כשלוש שנים, ככל כנראה, היוותה ה-JULABRYG שוב השראה לבירה חדשה מבית טובורג ישראל – ה'טובורג בלו'. הפעם היה הקונספט בירה עונתית המיוצרת פעם בשנה. אז נכון שכריסמס אין לנו, אבל יום עצמאות יש לנו, פעם בשנה. והנה מועד מתאים להוציא בירה מיוחדת, בישול הוקרה לכבוד יום העצמאות של מדינת ישראל.

הצבע הכחול נשמר, ובחברה אף הגדילו לעשות: הם לא הסתפקו רק בתווית כחולה, אלא ארזו את הבירה בבקבוק כחול המיוצר רק במפעל אחד בעולם. גם הלתת בו עושים שימוש במתכון אינו לתת "רגיל". זהו לתת בוטיק העובר תהליך ייצור ייחודי בשם Floor Malting, על רצפות אבן של אולמות בני מאות שנים. כל תהליך הייצור נעשה בשיטות עבודה ידניות, מסורתיות ועתיקות.

נולדה למנגל

טובורג 6.9
טובורג 6.9
אופן הייצור המסורתי וסוג השעורה המיוחד מעניקים ללתת איכויות טעם מיוחדות שעוברות, כמובן, לבירה. אחוז האלכוהול של ה'טובורג בלו' נקבע לפי מניין שנות המדינה 6.9% לרגל 69 שנות עצמאותנו. בשנתיים הראשונות של שיווק ה'טובורג בלו', ניתן היה להשיג אותה רק בצמוד למארזי 'טובורג רד'. השנה, לאור דרישת הקהל, ניתן כבר להשיג את המהדורה החגיגית במארז רביעייה עצמאי.

טובורג 6.9 היא בעצם וריאציה בוטיקית על ה'טובורד רד': צבע נחושת עמוק, מתיקות קרמלית של לתת, ומרירות מעודנת. אם רוצים להתאים את הבירה לאוכל, הבירה באופן מפתיע, היא עדינה ולכן לא כדאי לשדך אותה למאכלים עוצמתיים, בעוד המתיקות הקרמלית משלימה טעמי גריל ועישון, אך פחות מתאימה למאכלים שמנוניים. כדאי ללכת על תפוחי-אדמה צלויים בגריל, חציל קלוי ונתח סינטה על האש – בקיצור, מתאימה פיקס למנגל של יום העצמאות.

חג עצמאות שמח!