באמריקה כמו באמריקה, הכל בגדול, גם כשמדובר בתביעות ייצוגיות נגד תאגידי ייצור בירה. סיפור עם הרבה קצף, אבל גם הרבה כסף...

ארצות-הברית של אמריקה, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, היא ללא ספק גם ארץ התביעות הכי מוזרות. פרצתם לבית ונפלתם מהמרפסת תוך כדי ביצוע? יאללה, בואו נתבע את בעל הדירה. נכנסת לשירותי הגברים בזמן הופעה וראית שם אישה? יאללה, בואו נתבע את העירייה על 'הסבל' שנגרם לך עקב כך. ניסו למשות את המכונית שלך בזמן שיטפון כדי שלא תטבע ודפקו לך אותה? יאללה, בואו נתבע את המחלצים על הנזק. בהמשך לתרבות מופרעת זו, או אולי כי באמת יש בזה עניין, גם הבירה נשאבה פנימה, ובשנים האחרונות אף הוגשו מספר תביעות ייצוגיות כנגד תאגידי ייצור בירה גדולים על הטעיית לקוחות בכך שהציגו פרטים מטעים על-גבי תוויות בקבוקי הבירה ובפרסומים, בנוגע למקור הבירה והיותה "בירת בוטיק".

התובע טען כי עקב מצג השווא של היצרן הוא חשב שהבירה היא בירת בוטיק... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)
התובע טען כי עקב מצג השווא של היצרן הוא חשב שהבירה היא בירת בוטיק... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)
התובע טען כי עקב מצג השווא של היצרן הוא חשב שמדובר בבירת בוטיק (צילומים: יח"צ, freeimages.com)

באפריל 2015 הוגשה תביעה ייצוגית כנגד תאגיד MillerCoors האמריקאי. בתביעה נטען כי בירה 'בלו מון' מוצגת כבירת בוטיק למרות שאינה כזו. לטענת התובעים, בירה 'בלו מון' אינה עומדת בהגדרות שנקבעו על-ידי איגוד מבשלי הבירה האמריקאי לבירה בוטיק. הבירה מיוצרת על-ידי תאגיד ענק, בייצור המוני, במבשלות המייצרות גם מותגים אחרים של התאגיד שאין עליהם חולק כי אינם מותגי בוטיק. התובע טען כי עקב מצג השווא של היצרן הוא חשב שהבירה היא בירת בוטיק והיה מוכן לשם פרמיה במחיר על היותה כזו, ואילו היה מודע לעובדה שהבירה מיוצרת בייצור המוני, לא היה מוכן לשלם את המחיר הגבוה. התביעה נדחתה על-ידי בית-המשפט בטענה כי הגדרת מבשלת בוטיק נעשתה על-ידי ארגון התנדבותי ללא כוונת רווח ולכן אין להתייחס אליה כמחייבת על-פי חוק.

בירה-קירין-בקבוק
בירה-קירין-בקבוק
בשנת 2013 נתבע תאגיד הבירה Anheuser-Busch InBev יצרני בירה 'בקס' בארצות-הברית. טענת התובע היתה שעל הבקבוק לא נכתב באופן ברור כי הבירה מבושלת בארצות-הברית, אלא הודגש מוצאה הגרמני בצורה כזו שהטעתה את הצרכנים לחשוב שהבירה מיוצרת בגרמניה ומיובאת לארצות-הברית למרות שבפועל הבירה מיוצרת באחת ממבשלות התאגיד בסיינט לואיס, ארצות-הברית. המחיר שגבה התאגיד על הבירה היה ברמה של בירת יבוא ולא ברמת המחיר המקובלת על מכירת בירה מייצור מקומי. התביעה הגיעה לפשרה בסוף השנה שעברה והתאגיד התחייב לשנות את הכיתוב על הבקבוקים ולפצות את הצרכנים בסכום מצטבר של כ-20 מיליון דולר. תביעה דומה כנגד התאגיד הוגשה בסוף 2014 בנוגע לבירה 'קירין' וגם היא הסתיימה בהסכם פשרה דומה.

בירה-לף-בלונד-בקבוק
בירה-לף-בלונד-בקבוק
בתחילת חודש זה (אפריל 2016) התווספה לספורט האמריקאי הלאומי תביעה נוספת, והפעם בנוגע לבירה LEFFE. בבית-המשפט במיאמי ארה"ב הוגשה תביעה כנגד יצרנית המשקאות AB InBev בטענה של מצג שווא, על כך שבירה LEFFE נמכרת כבירת מנזרים למרות שאינה מיוצרת במנזר אלא בייצור המוני במבשלה תעשייתית. התביעה הוגשה על-ידי הנרי וסקז, אופטומטריסט שטען כי מצג השווא, לכאורה, על בקבוקי הבירה גרם לו לחשוב כי LEFFE היא בירת מנזרים מיוחדת, למרות שאינה כזו לטענתו, ולכן שילם עליה מחיר גבוה לחינם.

וסקז טוען כי יצרנית הבירה מטעה את הצרכנים על-ידי כך שהיא מציגה על-גבי התווית את LEFFE כבירת מנזרים פרמיום. שלא כמו 'שימיי' או בירות בלגיות אחרות שכן מיוצרות במנזר,LEFFE מיוצרת במבשלה תעשייתית גדולה בעיר לובן, אותה מבשלה המייצרת גם את 'סטלה ארטואה'. לעובדה זו אין כל ציון על גבי התווית, דבר שגורם לצרכן לחשוב שהוא רוכש בירה שיוצרה בכמות קטנה, למרות שבפועל הדבר אינו כך.

וסקז ועורך דינו מבקשים מבית-המשפט להכיר בתביעה כייצוגית עבור כל הלקוחות מפלורידה שרכשו את הבירה בארבע השנים האחרונות ותובעים פיצויים והכרזה רשמית שהבירה לא מיוצרת במנזר על-ידי נזירים. מה יהיה סופה של תביעה זו? ימים יגידו. ואני אומר, במדינתנו הקטנטונת, שבה גם ככה הבירה מאוד יקרה, ולא משנה מהיכן היא מגיעה, תנו לנו לפחות לשתות אותה טרייה, בכוס נקייה ובכמות שהובטחה.