בשקט, בשקט, בלי יותר מדי יחסי ציבור ורעש, כובשת בירה מכבי הוותיקה עוד ועוד ברזים ומבססת את מעמדה כבירת ההיפסטרים התל-אביבים...

1968, בירה מכבי מתחילה את דרכה במבשלת הבירה במגדל העמק. כן, פעם היה שם דבר כזה. המיתוג המקורי היה של לוחם חשמונאי חבוש קסדה - אפוס פטריוטי שאפשר להתגאות בו. המבוגרים שבינינו, הזוכרים את בירה מכבי מילדותם, בוודאי זוכרים את הבקבוק בו נמכרה הבירה - בקבוק שמן וגוץ המזכיר בקבוק של תרופה של פעם.

פרנסי מכבי החליטו להתמקד בקהילת היוצרים, הצעירים, התל-אביבים, הרחוקים מהקונצנזוס – בקיצור בהיפסטרים התל-אביבים... (צילומים: יח"צ)
פרנסי מכבי החליטו להתמקד בקהילת היוצרים, הצעירים, התל-אביבים, הרחוקים מהקונצנזוס – בקיצור בהיפסטרים התל-אביבים... (צילומים: יח"צ)
פרנסי מכבי החליטו להתמקד בקהילת היוצרים הרחוקים מהקונצנזוס - בהיפסטרים התל-אביבים... (צילומים: יח"צ) את דרכה המודרנית החלה מכבי עם מיתוג של בירה בינלאומית איכותית, טעם של חו"ל. הפרסומות ששודרו הראו בעיקר תיירים בישראל ששותים בירה מכבי בחברותיות רבה. אם לא יכולתם לטוס לחו"ל אזי מכבי הביאה את חו"ל לכאן. במהלך השנים זכתה הבירה בארבע מדליות בינלאומיות שהתנוססו על תווית הבקבוק בגאווה רבה, וסלוגנים שונים הודבקו לבירה: "יש מכבי, יש חברים", "השמפניה של הדור החדש", "את אני ומכבי" ו-"בעולם אומרים שזו חוצפה ישראלית".
בירה מכבי - בקבוק ישן
בירה מכבי - בקבוק ישן
בהיותה בירה אלמותית, הפסיקה טמפו, החברה היצרנית, במהלך השנים, להשקיע בבירה מאמצי פרסום ושיווק מטורפים ובירה מכבי תפסה את מקומה כבירה המועדפת אצל הקהל המבוגר יותר, כזה שלא מחפש משהו מתוחכם מדי לשתות. 2009 היתה שנת הלידה מחדש. בעזרתה של בעלת השליטה בטמפו, חברת הייניקן העולמית, עובר המתכון של מכבי שינוי, מוציאים ממנו את כל הסוכרים וגרעיני הדגן שאינם שעורה ומשאירים בבירה את ארבעת המרכיבים המותרים על-פי חוק טוהר הבירה הבווארי: לתת שעורה, מים, כשות ושמרים. במהלך 2013 עברה בירה מכבי מיתוג מחדש. מהלך המיתוג המחודש נועד להדגיש ולחדד את איכויותיה של הבירה. במסגרתו הודגש על התוויות כי הבירה היא ALL MALT מורכבת מ-100% לתת, ללא סוכרים או דגנים נוספים, כמו כן, נוספו לתווית המדליות מהתחרויות בהן זכתה הבירה במהלך השנים, והלוגו החדש כיוון להעניק לבירה מכבי מראה עדכני, חזק יותר ואיכותי. עם ריענון הבירה, הוחלט בטמפו גם לרענן את קהל היעד של הבירה. פרנסי מכבי החליטו להתמקד בקהילת היוצרים, הצעירים, התל-אביבים, הרחוקים מהקונצנזוס – בקיצור בהיפסטרים התל-אביבים. כחלק מאסטרטגיה זו החל המותג לתמוך באירועי תרבות אלטרנטיביים, לתת חסות לאירועי פתיחה של גלריות קטנות ומוכרות פחות, ולחבר עצמו לעולם האומנותי הצעיר.
בירה מכבי - בקבוק חדש
בירה מכבי - בקבוק חדש
בשנים האחרונות החלה תחייה מחדש של מכבי בחיי הלילה של תל-אביב, השינוי התחיל במקומות מובילים של קהל ההיפסטרים שחיפש בירת "פועלים" עממית. מקומות כמו התדר, הטפלה, מכטרוניקס, כולי עלמא ודומיהם מזגו מחבית רק מכבי. בתוך שנתיים הכפילה וריבעה בירה מכבי את היקף המכירות בפאבים. הדרישה לברזי מכבי זלגה גם למקומות מזוהים פחות עם קהילת ההיפסטרים וכיום יש כבר כ-150 ברזי בירה מכבי המפוזרים בארץ, רובם מרוכזים בתל-אביב. אסטרטגיית השיווק העכשווית של מכבי היא להיות שונה, מיוחדת, אלטרנטיבית ופחות מיינסטרימית. ועל הבירה עצמה: לאחרונה נתקלתי בה ב'מיין בזאר' בשוק הפשפשים ביפו, צהרים תל-אביביים מהבילים ולא היה יותר טוב מזה להרוות את הצימאון ולמתן את החום. לאגר בהיר ופשוט בסגנון הפילזנר, מריר במידה וקל לשתייה. בקיצור בירה טובה. ולכל אלו שאוטוטו שולחים אצבעותיהם למקלדת ולהגיב בנוסח "שתן תעשייתי", או "בירה ללא טעם", קבלו משפט אחרון: בטעימה עיוורת שנכחתי בה, כשהתבקשו הטועמים לזהות את הבירה המוגשת להם, השיבו רובם, על בירה מכבי, כי זהו מותג בירת פילזנר צ'כית. אז בפעם הבאה שאתם עוברים ליד ברז מכבי, תעצמו את העיניים ותנו לבירה צ'אנס. יאללה מכבי!