מוזיקת רוק ואלכוהול הם שילוב מנצח, כי אין כמו דיסטורשן קורע, או סולו גיטרה חשמלית שיעביר לך איזה רטט בריא לאורך חוט השדרה, רצוי עם איזה דרינק טוב ביד...

מוזיקת רוק ואלכוהול מלווים לא מעט שנים את חיי, וביחד הם מנתבים את דרכי ומגדירים את מי שאני. אני אוהב מוזיקת רוק מז'אנרים שונים, אפילו כבדים במיוחד, ממש כמו שאני אוהב משקאות אלכוהוליים מסוגים שונים, וגם אוהב לנסות ולגלות דברים חדשים בשני התחומים. לאורך השנים תמיד שמעתי ביקורות בנוסח: "איך אתה יכול לשמוע את הרעש הזה?!", או "איך אתה יכול לשתות את הספירט הזה?!". אבל מבחינתי, בשני המקרים מדובר בטעם נרכש שלעתים אולי קצת קשה "לעיכול", אבל מי שלא שם, לא יבין לעולם.

מוזיקת רוק ואלכוהול - מסתבר שרוב להקות הרוק לוקחות את המותג שלהן די ברצינות... (צילום: Brad Harrison. freeimages.com)
מוזיקת רוק ואלכוהול - מסתבר שרוב להקות הרוק לוקחות את המותג שלהן די ברצינות... (צילום: Brad Harrison. freeimages.com)
מסתבר שרוב להקות הרוק לוקחות את המותג שלהן די ברצינות... (צילום: Brad Harrison. freeimages.com)

סצנת הרוק תמיד היתה רוויה באלכוהול. התמונה של רוקיסטים בהופעות עם כוס או בקבוק משקה ביד כשראשם מקפץ תזזיתית לפי קצב המוזיקה, היא חלק בלתי נפרד מהעולם הזה. הלהקות עצמן גם ידועות ככאלה המנהלות אורח חיים פרוע שכולל אוקיינוסים של אלכוהול מאחורי הקלעים ולעתים קרובות גם על הבמה. אבל אם כבר אלכוהול, אז למה לא ללכת על כבר מותג רשמי ללהקה?

להקות רוק שונות היו מזוהות בעבר עם מותגי אלכוהול מפורסמים ואף לא אחת פרסמו מותג זה או אחר, לפעמים אפילו ללא רווח. בשנים האחרונות צצים לא מעט מותגי אלכוהול עם שמות של להקות רוק ומטאל, או שמות של שירים שלהן על הלייבל. מדובר בעיקר בבירה, אך בהחלט גם ביין, וויסקי, וודקה וגם טקילה. יותר ויותר להקות מוציאות בשיתוף עם מבשלות, יקבים ומזקקות מסביב לעולם, את המשקה הרשמי לקהל מעריציהן. הנה כמה דוגמאות למותגים שיצאו בשנים האחרונות, מהקל אל הכבד ביותר.

חורצים לשון

את ה-ROLLING STONES, להקת הרוק הנצחית מאנגליה, אין צורך להציג, אני מקווה. בשנה החולפת השיקו בחברת הטקילה המקסיקנית המפורסמת 'חוזה קוורבו' מהדורות מוגבלות של בקבוקי טקילה לאספנים, כאשר הלוגו המפורסם של הסטונס - הפה חורץ הלשון - מתנוסס על תוויות הבקבוקים. סדרת הרולינג סטונס של קוורבו מוקדשת לסבב ההופעות הצפון-אמריקאי של הלהקה שנערך בשנת 1972, סבב ששבר שיאים במכירות כרטיסים עם 48 הופעות סולדאאוט. הסבב הזה היה למסיבה הממושכת הגדולה של כל הזמנים בו התוודעו חברי הלהקה לראשונה לטקילה.

באחת ממסיבות האפטר, לאחר הופעה בסן פרנסיסקו, ישבו מיק ג'אגר וחבריו בפאב מסעדה ה-'TRIDENT' שם הכיר להם הברמן המקומי קוקטייל טעים ופשוט להכנה שהתפרסם מאוחר יותר כ'טקילה סאנרייז' עם מנה של טקילה קוורבו, מיץ תפוזים ודש של גרנדין. חברי הלהקה התאהבו מיד בקוקטייל ובפשטות שלו וקנו בקבוק של קוורבו שילווה אותם להמשך סבב ההופעות שקיבל מאז את הכינוי "THE TEQUILA SUNRISE TOUR".

המהדורות המוגבלות של 'קוורבו רולינג סטונס' מגיעות בגרסת טקילה סילבר קלאסית, גרסת טרדיסיונאל מ-100% אגבה כחולה, וגרסה יוקרתית של ריזרבה דה לה פמיליה אקסטרה אנייחו שאת חלקן ניתן להשיג גם בחנויות האלכוהול בארץ. לרולינג סטונ'ס, אגב, יש גם יינות על שמם.

בציר טוב

להקת ההארד רוק האוסטרלית AC/DC נוסדה בשנות ה-70 על-ידי אנגוס יאנג, גיטריסט ממוצא סקוטי שתמיד נראה לבוש בתלבושת אחידה של בית-ספר. אלבומיה של הלהקה נמכרו בלמעלה מ-200 מיליון עותקים ואלבומה "BACK IN BLACK" שיצא בשנת 1980 הוא האלבום השני הנמכר ביותר בעולם (אחרי THRILLER של מייקל ג'קסון).

המוזיקה של הלהקה משתבחת עם הזמן כמו יין טוב וכמה סמלי להקשיב למוזיקה הזאת עם כוס יין של AC/DC. שיתוף פעולה בין הלהקה ליקב "WARBURN ESTATE" האוסטרלי הניב חמישה יינות שכל אחד מהם נקרא על שם שיר מפורסם של הלהקה ותמונתו של אנגוס יאנג בפוזיציות שונות מתנוססת על התווית. היינות הם: BACK IN BLACK – שיראז, HIGHWAY TO HELL – קברנה סוביניון, THUNDER STRUCK – שרדונה, HELL BELLS - סוביניון בלאן, ו-YOU SHOOK ME ALL NIGHT LONG – מוסקטו. אך AC/DC לא הסתפקו רק ביין והוציאו גם בירה הנושאת את לוגו הלהקה תחת שם אלבומם  "ROCK OR BUST" שיצא בשנת 2014. הבירה היא בירת פרמיום לאגר גרמנית בחוזק של 4.8% ממבשלת Karlsberg הגרמנית (להבדיל מ-Carlsberg הדנית).

ג'ק המרטש

בסוף 2015 הלך לעולמו אגדת הרוק איאן 'למי' קילמיסטר, האיש שמאחורי להקת המטאל האנגלית MOTORHEAD - להקה פורצת דרך אשר החל משנות ה-70 השפיעה על שורשי הז'אנר ותרמה לתדמיתו הקשוחה של הרוקיסט. 'למי' היה ידוע באורח חייו הרווים בסקס, סמים והרבה מאוד אלכוהול. חברו הטוב ביותר היה 'ג'ק דניאלס' ומספרים כי 'למי' היה מפרק לפחות בקבוק אחד של ג'ק ביום.

לכן, לגמרי לא מפתיע שגם MOTORHEAD של 'למי' תתהדר במותג אלכוהול משלה. הם גם לקחו את זה צעד נוסף קדימה, עם כמעט חנות אלכוהול שלמה תחת שם הלהקה ויחד עם מורשת ארוכת שנים של מוזיקה בועטת, השאיר אחריו 'למי' גם מבחר של משקאות הנושאים את רוחו. היינות, שיראז אדום ושיראז רוזה, מיוצרים בדרום-אוסטרליה והבקבוקים נושאים תווית המתהדרת בפניו של Snaggletooth - הקמע בעל הניבים של MOTORHEAD.

ממזרים עם כבוד

הבירות של MOTORHEAD, שלוש במספר, מיוצרות כל אחת במבשלה אחרת: BASTARDS הנקראת על שם האלבום ה-11 של הלהקה משנת 1993, היא בירת לאגר בהירה, 4.7% אלכוהול, המיוצרת על-ידי מבשלת Kronleins השוודית שייצרה גם את הבירה של קיס; MOTORHEAD IMPERIAL PALE LAGER המיוצרת במהדורה מוגבלת על-ידי מבשלת Nils Oscar משוודיה בחוזק של 6.2% אלכוהול; והבירה השלישית היא האמריקן פייל אייל ROAD CREW BEER 5.0% שמאחוריה יש גם סיפור - בתחילת דרכו, היה 'למי' חבר בצוות הבמה של הגיטריסט האגדי ג'ימי הנדריקס. כאשר הקים 'למי' את MOTORHEAD, הוא כתב שיר על החיים בדרכים ועל האנשים שמאחורי הקלעים. הבירה הזאת, המיוצרת במבשלת Camerons שבאנגליה, נקראת על שם אותו השיר.

חזותית, MOTORHEAD WHISKY אמנם נראה כמו בקבוק של בורבון, אך מדובר בסינגל מאלט שוודי המזוקק במזקקת Mackmyra המעוטרת בפרסים. הוויסקי הזה מיושן כחמש שנים בחביות עץ אלון אמריקאי וחלקו עובר פיניש של שישה חודשים בחביות שרי אלורוסו. אך MOTORHEAD, כמו אופנוען כל קשוח בדרכים, ממש לא עוצרים פה ולאחרונה הם השיקו גם וודקה על שמם. MOTORHEAD VODKA מיוצרת בשוודיה במזקקת Malmkoping מחיטה ומים מקומיים ומבוקבקת בבקבוק שחור יפהפה הנושא את סמלה של הלהקה. לכבוד חגיגות 40 שנה ללהקה, יוצרה גם מהדורה מוגבלת של הוודקה המוצגת על-ידי מיקי די- המתופף של MOTORHEAD.

בתולה באוזן

בשנה שעברה הגשמתי חלום של שנים, כאשר טסתי לראות באצטדיון האולימפי של מינכן, הופעה של הלהקה שגרמה לי להתאהב במטאל - IRON MAIDN. להקת ההבי-מטאל מאנגליה היא המובילה של הגל החדש של מטאל בריטי שהתחיל בסוף שנות ה-70 שהצליחה להגיע לתודעה גם מחוץ לסצנה הכבדה. זה קרה הרבה בזכות "Eddie The Head" - הקמע שלהם והסמל האייקוני שלהם, הזומבי אשר מתנוסס על כל אלבום ומרץ' של הלהקה.

IRON MAIDN ידועים בהופעות המושקעות שלהם עם תפאורות מתחלפות ובובות אדי ענקיות, וגם היום הם מסרבים להזדקן. אחד הרגעים בהופעה הוא השיר "THE TROOPER" המספר על הסתערות קשה בזמן מלחמת קרים בו סבלו האנגלים אבדות כבדות. בשיר זה עולה הסולן על הבמה עם מדי חייל אדומים מאותה התקופה ומנופף בדגל בריטניה, כאשר מאחוריו הציור שהופיע על עטיפת הסינגל של אדי באותם מדים, אוחז ביד אחת דגל בריטי קרוע ובידו השנייה חרב מדממת.

הציור הזה, שכל מעריץ מכיר, הוטבע על תווית הבקבוק של הבירה הנקראת על שמו של השיר הזה. TROOPER PREMIUM BRITISH BEER היא בירת אייל אנגלי בחוזק של 4.7% אלכוהול שנוצרה בשילוב כוחות בין מבשלת Robinsons מסטוקפורט האנגלית וחברי הלהקה.

סופר טרופר

ברוס דיקנסון, סולנה של מיידן - איש אשכולות חובב היסטוריה מושבע שאף הנחה תכניות היסטוריה בטלוויזיה, שהוא גם טייס אשר מטיס את הבואינג 747 הפרטי של הלהקה – הוא גם יצרן בירה אשר נטל חלק פעיל ביותר בתהליך הייצור של הבירה. מכל משקאות המטאל המוכרים לי, הבירה הזאת היא היחידה שטעמתי עד כה, וגם זה בזכות חבר טוב שעשה לי ג'סטה והביא לי בקבוק מלונדון. לטעמי הבירה הזאת מאוד מוצלחת ובעלת מרירות מדויקת.

IRON MAIDN היו מחלוצי הסצנה והשפיעו על להקות רבות שבאו אחריהם. גם היום הם עושים את אותו הדבר, אך בעולם האלכוהול, בכך שהיו ללהקה שהתחילה את הטרנד של השנים האחרונות. בעקבות ההצלחה של TROOPER BEER התקנאו ב-IRON MAIDN להקות מטאל נוספות והוציאו אף הן בירות משלהן. אגב, אם מישהו מגיע ללונדון בקרוב ורוצה לטעום TROOPER מהחבית, ניתן למצוא אותה בלא מעט ברזים המפוזרים בפאבים ברחבי העיר. אגב, בשנה שעברה השיקו חברי הלהקה את TROOPER RED 'N' BLACK, פורטר כהה, 6.8% אלכוהול, הנקרא על שם שיר מאלבומם האחרון "THE BOOK OF SOULS", בו הם הוכיחו, לדעת רבים, שלמרות השנים שעברו הזמן רק עשה אתם טוב.

עיבוד שבבי

אמרתם מטאל ואלכוהול, אמרתם METALLICA. להקת המטאל האמריקאית שהצליחה להביא את המטאל למיינסטרים, היא כיום אחת מלהקות הרוק המצליחות ביותר, אך בתחילת דרכה, אי-שם בשנות ה-80, היא היתה מחלוצות הטראש מטאל האמריקאי. באותה תקופה כחברי הלהקה עוד היו צעירים פוחזים והושפעו מלהקות כמו איירון מיידן ומוטורהד, הם היו כל-כך ידועים בהרגלי השתייה המופרזים עד כדי שזכו לכינוי "אלכוהוליקה". אגב, לחברי הלהקה יש גם חלק לא מבוטל בהחדרה לתודעה של 'ייגרמייסטר' כאשר נצפו חוגגים ומצטלמים עם בקבוק של המשקה.

אז שדווקא ל"אלכוהוליקה" לא תהיה בירה משלה? נו, באמת. בשנת 2015 השיקה מטליקה, בהפקתה של חברת LABATT, את בירת "BUDWEISER METALICA". מדובר בבירה שיוצרה במהדורה מוגבלת לרגל חנוכת אולם הופעות חדש בקוויבק סיטי שם הופיעה הלהקה וחבריה חילקו לקהל המעריצים פחיות בירה חתומות.

אפור מטאלי

בשלוש השנים האחרונות הצטרפו לא מעט להקות מטאל נוספות לרשימה המכובדת, ביניהן להקות הטראש האמריקאיות MEGADETH שהוציאה לאחרונה בירה בסגנון אייל בלגי על שם אחד הלהיטים שלהם בשם "A TOUT LE MONDE", ולהקת SLAYER שהוציאה בירת רד אייל בעלת השם השטני SLAYER 666. עוד חברו לטרנד הזה להקות רוק כמו האינדסטריאל-מטאל הגרמנית RAMMSTEIN המשווקת לאחרונה וודקה וטקילה הנושאות את הלוגו של הלהקה, ואפילו להקות מטאל קיצוניות ושנויות במחלוקת כמו BEHEMOTH ו-CANNIBAL CORPS שנכנעו לטרנד הסוחף הזה.

אז עכשיו בטח תגידו שזה אחלה גימיק שיווקי, אבל גם אם כן, נראה כי להקות רוק רבות דווקא לוקחות את המותג שלהן די ברצינות, מפני שלטענתן מה שחשוב להן זה ששמן יתנוסס על משקה איכותי שגם הם, כשתיינים מקצועיים, היו שמחים לשתות.