שימו לב: מהיום, בכל פעם שתראו את הסמל הזה, תדעו שיש לכם עסק עם מקצוענים...

"סנהדרינק" גאים להציג את תו התקן הראשון למזיגת בירה בישראל: בכל שבוע יצא גדי דבירי, איש הבירה שלנו, לסיבוב ברים וידרג את הבירה שמוגשת בהם לפי פרמטרים קבועים. פאב שיעמוד בכללי האיכות, יזכה לתו שאומר בפשטות: כאן נותנים כבוד לבירה. כתבה ראשונה בסדרה: מה הופך מזיגה לטובה?  מעכשיו זה קורה:  פאב שיעמוד בכללי האיכות, יזכה לתו שאומר בפשטות: כאן נותנים כבוד לבירה! (צילומים: יח"צ) נכנסתם לפאב שאתם אוהבים, הזמנתם את הבירה החביבה עליכם, התרווחתם לכם על הכיסא ואז - במקרה הטוב תקבלו את הכוס שהזמנתם, תלגמו ממנה, תשחררו אנחת הנאה ותרגישו איך כל תלאות היום נשטפות מכם. במקרה הלא טוב, הבירה תגיע בכוס הלא מתאימה. אולי היא תהיה מלוכלכת, אולי תהיה חמה או קרה מדי, אולי לא יהיו לה מספיק גזים ואז תשחררו אנחת צער ותתבאסו. בכל מקרה, לא יד המקרה היתה כאן, גם זו לא ממש אשמתו של זה שבישל את הבירה או זה שהוביל אותה. האחריות המלאה על השתייה שלכם שמתחילה ונגמרת בצוות הפאב בו אתם נוהגים לשבת. צוות טוב, שמקפיד על הפרטים, גם הגדולים וגם הקטנים יבטיח לכם חווית שתייה טובה ויתמוך במאמץ שהשקיעו במבשלה לייצר עבורכם את המוצר הטוב ביותר. צוות פחות טוב לא יטרח לשים לב לפרטים ויגרום להרס של חווית השתייה. פאבים בארים ומסעדות משחקים תפקיד חשוב בשימור הטעם והארומה שנוצרו בבירה, על-ידי מבשלי הבירה. בירה טובה בכוס של הלקוח אינה דבר שקורה מעצמו, הבירה צריכה טיפול נכון בנקודת המזיגה, לפני המזיגה ואף אחריה. על-מנת לעזור לכם לזהות את המקומות הנכונים לשתות בהם בירה התחלנו את המיזם הזה שיעסוק בביקורת מקצועית על חווית הצריכה של הבירה בפאב. בכל פעם נבקר במקום אחר שמוזג בירה, ועל-פי פרמטרים קבועים נעריך את איכות המזיגה וההגשה של הבירה.  

כוס בירה + לוגו הערכת מזיגה
כוס בירה + לוגו הערכת מזיגה
אחסון החבית שרשרת המזיגה בפאב מתחילה באחסון חביות הבירה. על-מנת לשמור על הבירה במצב טוב עד המזיגה, רצוי שחבית הבירה תישמר במקום קריר ואחרי פתיחתה אף בקירור. מרגע שהבירה ממולאת בחבית מתחיל תהליך חמצון שפוגע בטעם. שמירה של חבית הבירה בטמפרטורה נמוכה ככל האפשר מעכבת את תהליך החמצון ושומרת על טעמה של הבירה.      
כוס בירה + לוגו הערכת מזיגה
כוס בירה + לוגו הערכת מזיגה
מערכת המזיגה
תחנה שנייה בשרשרת המזיגה היא מערכת המזיגה. המערכת בנויה מברז מזיגה, צנרת המובילה את הבירה ממקום אחסון החבית לברז, מערכת קירור שדואגת לשמור את הבירה קרה במהלך כל דרכה מהחבית אל הברז, וגז, לרוב פחמן דו-חמצני, שתפקידו לדחוף את הבירה מהחבית לכיוון הברז ולשמור על רמת הגיזוז בה הגיעה הבירה מהמבשלה. שמירה על מערכת מזיגה מתוחזקת ונקייה היא המפתח למזיגת בירה איכותית. מערכת מזיגה שאינה מתוחזקת כראוי תהרוס את הבירה הנמזגת דרכה. ישנם שלושה פרמטרים חשובים בתחזוקה של מערכת מזיגה: ניקיון, טמפרטורה ולחץ גז. ניקיון: צנרת וברז שאינם נקיים משמשים מצע פורה להתרבות חיידקים ומשקעים לא רצויים המשפיעים על טעמה של הבירה וגורמים לקלקולה. יש לנקות את כל מערכת המזיגה לפחות פעם בשבועיים בחומרים הממיסים את המשקעים ובחומרים המחטאים את המערכת. טמפרטורה: חבית בירה שנפתחת מאיצה את תהליך החמצון. על-מנת להאט את התהליך ולהאריך את חיי הבירה רצוי לשמור את החבית בקירור. צנרת מערכת המזיגה מלאה בבירה, לפיכך חשוב לשמור על הבירה שבצנרת תחת קירור. צנרת שלא מקוררת בצורה מספיקה תגרום להקצפת יתר של הבירה במזיגה ולקלקול הבירה. לחץ גז: לחץ גז גבוה מדי יגרום לגיזוז יתר של הבירה בחבית, ואילו לחץ נמוך מדי במערכת יגרום לבריחת גזים מהבירה ולמזיגה של בירה שטוחה. הפרשי לחצים לא רצויים יגרמו גם להקצפת יתר.     הכוס התחנה השלישית בשרשרת המזיגה היא הכוס. למרות שרבים נוטים להמעיט בחשיבותה, לכוס תפקיד מרכזי בהצגת המוצר ללקוח ובמיתוג הבירה. ישנן צורות רבות לכוסות ואף נפחים שונים. סגנונות שונים של בירה ייטעמו אחרת בצורות שונות של כוסות ולכן בחרה כל מבשלה בכוס מסוימת בה תוגש הבירה שלה. כוס שתחמיא להיבטים אותם רצתה המבשלה להדגיש, וכמובן - תישא את לוגו המבשלה בגאווה. בנוסף לצורת הכוס ולנפחה המתאים, קיימת חשיבות רבה לניקיון הכוס ולטמפרטורה שלה בזמן ההגשה. שאריות שומן בכוס ידכאו את ראש הקצף של הבירה ויעלימו אות. כוס חמה או קרה מדי תגרום להקצפת יתר. גם שאריות חומרי ניקוי בכוס ישפיעו על טעמה של הבירה.     צורת ההגשה ולבסוף, ולא פחות חשוב, ההגשה והאווירה. כמה זמן עבר מהמזיגה ועד שהוגשה לכם כוס הבירה? האם זרקו לכם את הכוס על השולחן או הניחו אותה על תחתית? האם היתה זו סתם תחתית או התחתית הייעודית לסוג בירה אותה הזמנתם? וכן, גם מה שמסביב לבירה: האם הצוות היה בקיא במגוון בירות הנמזגות והפגין מקצועיות? האם קיבלתם משהו ללוות אתו את הבירה? והאם יכולתם להזמין מהתפריט משהו מתאים שישמש ליווי מתאים לבירה? כל הפרמטרים האלו משפיעים על חווית השתייה והבילוי שלכם בפאב ועל פיהם נמדוד ונעריך מקומות שונים המוזגים בירה מחבית. אני מקווה שמדד זה יעזור להעלות את איכות המזיגה, המקצועיות של המקומות וישפר את חווית השתייה ויגרום לכם להנאה מושלמת מכוס הבירה שלכם.   * החל מהשבוע הבא תביא סנהדרינק ממצאים ראשונים מהשטח...