לכבוד תערוכת BEERS שנפתחת ממש עוד כמה ימים, פגש יוסי בוזנח את דובי פיינטוך, בעלים בחברת י.ד עסקים, לשיחה על עסקים ותרבות בירה

את דובי אני מכיר שנים. הפעם הראשונה שדיברתי איתו הייתה לפני יותר מעשור כאשר לקחתי סיור לקוחות של יקבי רמת הגולן למזקקת הנסי המיובאת על ידי י.ד עסקים, אבל היום, לכבוד תערוכת הבירה,  דיברנו רק על בירה.

הבירה של היומיום. לוונבראו
הבירה של היומיום. לוונבראו
הבירה של היומיום. לוונבראו אז מי זו י.ד עסקים והאם אתה הד..? "י.ד עסקים הוקמה בתחילת שנות השמונים על ידי שלושה שותפים, לפני כשנתיים אחד מהם עזב ונקנה וכיום היא בשליטת דובי פיינטוך ודודו בבלי". אז אתם בעצם ד.ד עסקים עכשיו..? "כן.. והחברה דינאמית וחדשנית יותר מאי פעם, אני יכול להגיד שי.ד עסקים תמיד עם יד על הדופק ומנסה לזהות את הטרנד הבא ולהבין לאן נושבות רוחות האלכוהול. נכנסנו לתחום הבירה לפני כעשרים שנה. היינו חברת היבוא הראשונה שמיקדה את יבוא הבירה שלה בחביות ובמכירה בברים, הסתכלו עלינו אז כעל משוגעים - יש לזה עלויות רבות של תשתית ותפעול - אבל כיום אנחנו יבואן הבירה המוביל בישראל". ומה השתנה בעשרים השנים האלו? ההתחלה הייתה איטית, עם בירה בקס ומילר. לקח זמן לחדור את התנגדויות הברים, עד שלאט לאט הבינו שאנחנו מביאים משהו אחר, איכות גבוהה מאד בלי להיות יקרים יותר. כיום אנחנו מביאים בירה מכל העולם: ארדינגר הגרמנית, שהיא מבשלת בירת החיטה הגדולה בעולם, פרנסיסקנר, פילזנר אורקוול, שאני יכול להגיד שהיא הפילזנר המקורית ומודל החיקוי למאות בירות פילזנר בעולם, באס, האייל האנגלית המוכרת ביותר והסימן המסחרי הראשון באנגליה, פרוני נסטרו אזורו, לאגר עדינה שהיא הגאווה האיטלקית, אסטראה דאם, הקטלונית הגאה שנותנת חסות לברצלונה, אוהרא'ס, הסטאוט האירית הכי מיוחדת שיש ועוד רבות וטובות - לוונבראו, קוזל, מילר, קירין, ספאטן ועוד. מותגים חדשים יגיעו במהלך השנה הקרובה. אז כמה מותגי בירה אתם מוכרים היום? הרבה, יש לנו יותר מעשרים ברזי בירה, יש לנו לקוחות שמחזיקים יותר מעשרה ברזים שלנו. י.ד כיום היא כוח בירה משמעותי מאד ואנחנו רואים בבירה את כל היופי שיש בתעשיית האלכוהול, תרבות, גאווה לאומית, שתיה חברתית וחיבור נהדר לאוכל וקולינריה. איך מסתדרים עם פורטפוליו כזה רחב, הרי בירה בעלת תוקף מוגבל וצריך לתזמן הכל כל הזמן? יש לנו מערך מיחשוב ובקרה מתקדם, מערך השטח שלנו מעודכן כל הזמן במלאים ובתוקף שלהם, הלקוחות שלנו מתוזמנים בצורה אופטימלית ואנחנו רוקדים לפי הקצב שמכתיבה הבירה. איך זה שאנחנו לא מצליחים להגדיל את צריכת הבירה בארץ? לפני שנתיים זה נראה היה מאד מבטיח. יש לזה מספר גורמים. בשנת 2012 הייתה מגמת עליה, ממש פריחה, גם של מבשלות מקומיות וגם של היבוא, אז מה עשתה מדינת ישראל? הכפילה את המס על הבירה ושמה ברקס לכל התעשייה היפה הזו. הייתה נפילה מאד גדולה ולקח זמן רב להתאושש. איך שזה נגמר, הגיעה רפורמת האלכוהול, היא נתנה אמנם רוח גבית למותגי האלכוהול האיכותיים שלנו - קוניאק הנסי, טקילה פטרון, וודקה בלוודיר, וויסקי, בעיקר מאלט ובברבן ממשפחת ג'ים בים - אבל לבירה זה לא עשה טוב. עליית המיסוי גרמה לקהל לזוז לכיוון האלכוהול המעניין ולזנוח מעט את בירה. גם מפה זמן ההתאוששות לא היה קצר. גורם נוסף שמאד השפיע הוא מבשלות האיכות הקטנות כגון בזלת הגולן. אלה הגיעו והציעו בירה במחירם די גבוהים, מה שהביא לשתיה פחותה של בירה איכותית יותר. זיהינו את הפוטנציאל ובתחילת 2014 רכשנו שליש ממבשלת בזלת הגולן, בשותפות עם היזם חיים אוחיון ויקב רמת הגולן. בכדי להעלות את צריכת הבירה, צריך להתמקד בה כמוצר תרבות, שמלווה אוכל ובעל אחוז אלכוהול נמוך, בירה אחת אינה עוברת את סף האלכוהול לנהיגה, אך מוסיפה רבות לחויית הארוחה. מה שעוד יעזור הם אירועי בירה ותערוכות, כאלה שישתפו את הקהל הרחב ויתנו לו להרגיש שייך ויחברו את הבירה לחוייה חברתית. כשהמסר המרכזי הוא - בירה מיועדת להנאה ולא להשתכרות. מה עשתה המלחמה לבירה בקיץ האחרון וכמה נפגעה הצריכה מהיעלמות התיירים? הייתה פגיעה והיא מובנת מאד, בחלק מהמקומות אי אפשר היה לנהל חיים נורמליים ובשאר הארץ תחושת השיתוף, ומצב הרוח הלאומי הנמוך, הביאו אנשים להימנע מלשתות ולצאת לבלות. הדאגה לחיילינו ולאזרחי הדרום הייתה מרכז ההתעסקות באותה תקופה ובצדק. לגבי תיירים, אני מכוון אל הקהל הישראלי, אותו אני רוצה, אליו אני פונה, ועליו אני בונה לטווח הארוך. כשהוא שותה פילזנר אורקוול ומתלהב ממנה, הוא לא יחפש משהו אחר. התיירים בעוד שבוע לא כאן והם לא שותים בירה בגלל מותג זה או אחר. ואיזו בירה אתה הכי אוהב אצלכם? כולן היו בנותי... ובכל זאת? תלוי בנסיבות - סתם ככה אני אוהב לוונבראו, עם פיצה בא לי פרוני, ואם תיתן לי חתיכת בשר ואני הולך על ארדינגר. ומה תאחל לנו ולכם לשנה החדשה? הרבה שמחה, שקט ושנתעסק בחדוות הבירה ולא בעוגמת המלחמה.  BEERS 2014 – תערוכת הבירה של ישראל – הינה האירוע השנתי המרכזי של ענף הבירה שמרכז אליו את מבשלות הבוטיק הישראליות, יבואני הבירה ומותגי פרימיום מכל העולם. התערוכה תתקיים במתחם התחנה, 11-9 בספטמבר, בין השעות 23:00-18:00.(הנחה לגולשי "סנהדרינק", למימוש - הדפיסו את הקופון שבתחתית הכתבה והציגו אותו בקופה).
discount
discount