לרגל יום העצמאות חוזר גדי דבירי אחורה בזמן ועושה כבוד לבירה העברית הראשונה. ובהחלט יש כבוד...

סיפור המעשה מתחיל בשנת 1934 במיזם משותף של משפחת רוטשילד, חברת פיק"א וחברה בנקאית מפריס בראשותו של צרפתי בשם גסטון דרייפוס, אשר הושפע מהרצאה של נשיאנו הראשון, חיים וויצמן והחליט להשקיע בארץ. תוצאת מיזם משותף זה היתה מבשלת בירה בשם "Palestine Brewery Ltd" או בשמה העברי "תעשיות בירה א"י בע"מ"...

בירה נשר גולדסטאר יוצרה בבקבוקים במיוחד עבור השק"ם וצה"ל. כן, כן, אז עוד היה מותר... (צילומים: יח"צ)
בירה נשר גולדסטאר יוצרה בבקבוקים במיוחד עבור השק"ם וצה"ל. כן, כן, אז עוד היה מותר... (צילומים: יח"צ)
בירה 'נשר גולדסטאר' יוצרה בבקבוקים במיוחד עבור השק"ם וצה"ל. כן, אז עוד היה מותר... (צילומים: יח"צ)

המבשלה הוקמה בראשון-לציון בסמוך ליקב שגם הוא היה בשליטת משפחת רוטשילד. ב-15 בינואר 1936 יצא לשוק המותג העיקרי אותו ייצרה המבשלה - "נשר", כן, כן, אותה בירה נשר המוכרת לכולנו עד היום - הבירה הישראלית הוותיקה ביותר הנמכרת בשוק הישראלי באופן רציף.כל המכונות ודודי הנחושת של המפעל נרכשו ממפעל יהודי בצ'כוסלובקיה, וכך גם הבקבוקים והלתת ששימש לייצור הבירה. כמות הייצור בשנותיו הראשונות של המפעל עמדה על 2 מיליון ליטר בירה בשנה. מחיר הבקבוק היה 30 מיל א"י כשמחיר זה כלל את מחיר הבקבוק – 5 מא"י ומס בגובה 7 מא"י לבקבוק – כ-40% ממחיר הבירה !!! (עיתון דאר היום 3.1.1936).

בירה נשר - תווית
בירה נשר - תווית
השוק העיקרי של מבשלת פלשתינה נשען על חיל המצב הבריטי בארץ ישראל ומתכון בירת הנשר שפותח במבשלה היה על-פי טעמם של החיילים – בירה בסגנון פילזן. ביום בו יצא החייל הבריטי האחרון את גבולות ארץ ישראל, צנחה צריכת הבירה בארץ, אז גם התקבלה ההחלטה להעביר את מפעל נשר מראשון-לציון, החלטה שמומשה רק בתחילת שנות השישים כאשר הייצור עבר למפעל הבירה בבת-ים. בשנת 1950 החלה המבשלה לייצר, תחת מותג נשר, בירה בשם גולדסטאר. גם כאן לא נגמר הרומן של הבירה עם הצבא ובירה נשר גולדסטאר יוצרה בבקבוקים במיוחד עבור השק"ם וצה"ל. כן, כן, אז עוד היה מותר. מאוחר יותר העבר ייצור בירה גולדסטאר למבשלה במגדל העמק והקשר עם נשר נותק.

בירה-נשר-לבנה-בקבוק-335x1024
בירה-נשר-לבנה-בקבוק-335x1024
מאז שיוצרה לראשונה שווקה בירה נשר בבקבוק זכוכית בנפח 480 מ"ל ואחוז האלכוהול שבה היה 3.8%. כבירה המיועדת להמונים, זכתה נשר בהמשך חייה גם לפטור ייחודי ממס - פטור שניתן לבירה בעלת 3.8% אחוזי אלכוהול המשווקת בבקבוק חוזר בנפח 480 מ"ל. בירה נשר היתה הבירה היחידה בשוק הישראלי שעמדה בקריטריון זה. במסגרת הרצון להוזיל את מחיר הבירה כמה שיותר, בנוסף על השימוש בלתת השעורה וכתחליף לאחוז מסוים ממנו, הוספו לבירה דורה (סורגום) וסוכר, אולם בשנים האחרונות שונה המתכון וכעת הוא מכיל אך ורק לתת שעורה ללא תחליפים, אך אחוז האלכוהול נותר בעינו.

זיכרונות הילדות שלי הם שולחן שבת ערוך לסעודה כשבקבוק בירה נשר ניצב המרכז השולחן. נשר היתה הבירה אותה שותים עם האוכל: קלה, בהירה, טעימה וזולה. עם הזמן ובעקבות התפתחות שוק הבירה מייצור מקומי וכניסת מותגי יבוא, נדחקה נשר הצידה ותקופה ארוכה ניתן היה להשיג את הבירה רק במקומות בודדים. עם זאת, בשנתיים האחרונות, עם עליית המיסוי על הבירה, מחיר בירה נשר, שכאמור הינה פטורה ממס, הפך את הבירה לאטרקטיבית ביותר לרכישה וכיום ניתן כבר למצוא אותה בקלות, במקומות רבים.

לרגל יום העצמאות נתנו את הנשר לטעימה עיוורת בקרב פאנל מעריכים והנה רשמיהם: בירה עם גוף טוב וסיומת חלשה, שטוחה מאוד בטעם, ככל הנראה עקב רמת האלכוהול הנמוכה. זוהי בעצם גולדסטאר, אך עם טעם חלש יותר ויחד עם מחירה הזול על המדף, הבירה מהווה עסקה טובה למדי.