הבירולוג גדי דבירי הספיק לטעום במהלך הקריירה שלו כמה וכמה בירות מוזרות וחזר הביתה בשלום. אבל למרות שהבייבי שלו הם שמרים, גם לו יש איזה שהם קווים אדומים...

אומרים שכדי להגיע לקהל צרכנים כמה שיותר גדול צריך ללכת על המכנה המשותף הרחב ביותר, וכשמדובר בבירה רצוי להוציא לשוק כזו עם כמה שפחות טעמים מוזרים ומיוחדים. זו הסיבה שלא תראו בירות חריגות מבית היוצר של תאגידי הבירה הגדולים. משחקים כאלה יהיו, על פי רוב, נחלתם של המבשלות הקטנות. כיום, עם התפתחות שוק בירות הקראפט בעולם, צריכות המבשלות להמציא עצמן בכל פעם מחדש על-מנת להגיע לכותרות ולזכות באייטמים נחשקים. קל יותר לעשות זאת עם איזו בירה מוזרה, שתזכה לסיקור עיתונאי נרחב, מאשר עם איזו בירה יוצאת-דופן באיכותה. אבל איך שלא תסובבו את זה, כשמדובר בבירה - הכל עניין של שמרים.

שמרים - אזהרה!!! כתבה זו אינה מיועדת לבעלי קיבה חלשה. הקריאה עלולה לגרום לתופעות לוואי כגון סחרחורות, בחילות והקאות... (צילום: freeimages.com)
שמרים - אזהרה!!! כתבה זו אינה מיועדת לבעלי קיבה חלשה. הקריאה עלולה לגרום לתופעות לוואי כגון סחרחורות, בחילות והקאות... (צילום: freeimages.com)
אזהרה!!! הקריאה עלולה לגרום לתופעות לוואי כגון סחרחורות, בחילות והקאות... (צילום:  freeimages.com)

כידוע, השמרים הם אלו שעושים את הבירה, הם הופכים את הסוכר שבשעורה לאלכוהול וחומרי טעם וריח. זן השמרים והתנאים אותם יקבלו ישפיעו רבות על טעמה של הבירה, וזו בדיוק הסיבה לכך שמבשלות רבות שומרות על השמרים שלהן מכל משמר בכספות ובמעבדות ייעודיות. מספר מבשלות לקחו את העניין צעד אחד קדימה, ואולי אפילו כמה צעדים, וחיפשו מקור מיוחד ושונה לשמרים בהם ישתמשו להתססת הבירה.

תעתועי שחור הזקן

בחיפושם אחרי מקור מעניין לשמרים, עלה בקרב אנשי מבשלת Rogue האמריקאית הרעיון להשתמש בשמרים שנמצאים על זקנו של הברומאסטר שלהם. זקנו העבות של האדון עבר כבר מעל 18,000 בישולים ולכן לא מפתיע היה למצוא בזקן שמרים שהתאימו לבישול בירה. אישית, לא יצא לי לטעום את הבירה וגם לא נראה לי שאצליח להביא את עצמי לכך, אך עם זאת אני חייב לציין שהבירה הזאת הצליחה לזכות בשנת 2015 במדליית זהב בתחרות World Beer Championships. מעניין מה הרצל היה אומר על זה?

הפוסי של לוסי

או ליתר דיוק: The Order of Yoni. "דמיינו לעצמכם ניחוח אישה בבקבוק של בירה, בירה עם טעם של שמפנייה" - זהו הטיזר הפותח את קמפיין מימון ההמונים לבירה הנקראת Bottled Instinct המתוארת כ-First Vaginal Beer. אז מה לעזאזל הקטע? חברה פולנית בשם The Order of Yoni (חפשו במילון סנסקריטי את הפירוש למילה Yoni) יצאה בתחילת 2016 בקמפיין גיוס המונים של 150,000 אירו. לטענת היזמים הם הצליחו בעזרת טכנולוגיה עילית לבודד בקטריה מסוג לקטובציליוס מווגינה של דוגמנית צ'כית יפהפייה.

בקטריה זו תשמש להתססת בירה שתאצור בתוכה את כל נשיותה של הדוגמנית. לטענתם, כספי המימון ישמשו גם לייצור של בירות נוספות כאשר מקור הבקטריות יהיה דוגמנית ג'ינג'ית ודוגמנית בלונדינית, או סלבריטאית כלשהי. מעניין לציין שהקמפיין הצליח לגייס רק 1% מהיעד. ואם אתם רוצים ללמוד קצת יותר על הבירה, אתם מוזמנים להיכנס לאתר האינטרנט של חברה: http://www.orderyoni.com. פתאום הקמפיין של גולדסטאר נראה שיא הפמיניזם.

בירה פליאו

בחיפושם אחר מקורות חדשים לשמרים יצרו אנשי Lost Rhino Brewing Company שיתוף פעולה עם Paleo Quest, גוף העוסק במחקר ימי. הבירה, אותה הם מציגים כשיתוף פעולה בין בירה למדע, הותססה בעזרת שמרים שנלקחו מ... מאובני עצמות לוויתן שנמצאו בווירג'יניה. המבשלה מדווחת כי השמרים הפראיים שנמצאו על העצמות יצרו בירה פירותית בעלת טעם ייחודי, אייל ענברי עם 5.5% אלכוהול. יאללה, איפה הטוקבקים של חסידי הטבעונות?

פארק היורה

הסיפור של הבירה הזו מתחיל לפני כ-45 מיליון שנה. דבורה פרהיסטורית מצאה עצמה שקועה בתוך שרף על גזע עץ. במהלך מיליוני שנים התאבן השרף ושמר את הדבורה שבפנים מפגעי מזג-האוויר, עד שנת 1995. באותה שנה התגלה מרבץ המאובנים על-ידי ביולוג שהצליח לחדור את השרף ולמצות מהדבורה הפרהיסטורית חומרים אורגניים שהיו רדומים כל אותה תקופה.

בין החומרים הצליח החוקר לבודד מספר שרשראות שמרים שדומים בהרכבם לשמרי הבירה בהם עושים שימוש כיום. ההמשך הנדרש היה לייצר בירה מאותם שמרים ואכן כך נעשה, כאשר הביולוג חבר למספר מבשלי בירה שייצרו בירה מאותם שמרים. למתעניינים, הבירה נמכרת במספר מקומות מצומצם על-ידי FOSSIL FUELS BREWING CO. מי אמר תאריך תפוגה?

בין צרעה לאשתאול

מבשלת Dogfish Head מארצות-הברית ידועה בניסיונות המוזרים שלה בבישול בירה. הם עבדו עם היסטוריונים וארכאולוגים על-מנת לפתח מתכונים בהשראת בירות עתיקות, בישלו בירה עם מרכיבים בהשראה גיאוגרפית ויצרו בירות מוזרות. בשנת 2013, במסגרת שיתוף פעולה עם מבשלת Birreria שהיא חלק מסניף ניו יורק של רשת חנויות מוצרי המזון האיטלקיים Eataly, חיפשו לייצר בירה בניחוח איטלקי.

רצונם של אנשי המבשלה לבשל בירה שתהיה 100% איטליה, הביא אותם לחפש בנרות זן שמרים שיהיה גם איטלקי וגם מיוחד. מחקר שהתפרסם באותו זמן טען כי ישנן צרעות באיטליה האוצרות בקיבתן במשך החורף שמרים שמקורם בקליפות הענבים. ולזה בדיוק אנשי Dogfish Head חיכו - למצות שמרים מקיבה של צרעה איטלקית. זה היה מספיק איטלקי ומספיק מוזר בשבילם. בעזרת שמרים אלה הם ייצרו סידרה של בירות במסגרת פרויקט שנקרא Birreria's Vespa Project. ועל זה נאמר: מלח מים, מלח מים.