מירה איתן עם כמה משקאות מעושנים שרצים אש ליד המנגל, אבל מסתדרים גם יופי לבד...

עם ישראל לא ממש שותה. מדכא. תראו איזה יופי תפקד צ'רצ'יל עם אלכוהול, כמה מרתק כתב המינגווי מתוך הברים בהם בילה, איזו השראה עוררה שירתה של ג'ניס ג'ופלין ואיזו יצירתיות גילה הצייר ג'קסון פולוק. בינינו, אז כנראה שבכל זאת יש בזה משהו...

אם אתם כבר בעניין של מדורות ועשן, אז לא ללכת כבר על הדבר האמיתי... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)
אם אתם כבר בעניין של מדורות ועשן, אז לא ללכת כבר על הדבר האמיתי... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)
אתם בעניין של מדורות ועשן, אז למה לא ללכת כבר על הדבר האמיתי... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)

כשמדברים על משקאות מעושנים, חושבים מיד על וויסקי, בייחוד זה מהאיים, אם כי יש גם כמה מותגים מעושנים שמזוקקים במקומות אחרים. אבל בהחלט יש עוד כמה משקאות מעושנים, ביניהם בירות מעושנות, ויינות מעושנים ואפילו מזקל. הנה כמה דוגמאות שיוכלו להתחרות לגמרי לא רע עם ריח עשן המדורות בל"ג בעומר.

וויסקי-לדיג-בקבוק-296x1024
וויסקי-לדיג-בקבוק-296x1024
לדאייג 10 שנים

השם של הסינגל מאלט הפחות מוכר הזה נגזר משם האזור בו יוצר, ובעצם הוגים אותו Led-chig. עכשיו נראה אתכם הוגים את זה כיאות. קשה עם השמות הסקוטיים האלה, אבל פירוש יפה תמיד יש להם. הפירוש של לדאייג מגאלית עתיקה הוא safe haven – גן-עדן בטוח. הוויסקי הזה מיוצר במזקקת טוברמורי שבאי מאל. במזקקה משתמשים בכמויות גדולות של כבול שמעניק למשקה ניחוחות כבוליים מעושנים ביותר, משולבים במליחות ים קלה ומתיקות עדינה. תוסיפו לזה טיפה פלפליות ואפילו רמזים לפירות יבשים, וניל וציפורן, והנה קיבלתם גן-עדן בטוח שיעלה לכם 210 שקלים.

וויסקי סמוק הד - בקבוק
וויסקי סמוק הד - בקבוק
סמוקהד

סמוקהד (Smokehead) הוא עוד סינגל מאלט, והפעם מהאי איילה, אם כי משום מה שם המזקקה שבה הוא מזוקק נשמר בסוד. יש הטוענים שמדובר בארדברג צעיר שיושן בחביות שרי ובורבון. הוויסקי הזה יהווה תחרות קשה לעשן המדורות: הוא בועט באף, כבולי, מעושן בכבדות - עד כדי כמעט אפר, וגם מתובל, ורק המתיקות הדבשית הקלה שלו וההדריות הנעימה מעדנות אותו במקצת. זה וויסקי בעל מרקם די כבד, שאפשר כמעט לאכול אותו בכפית. ואל תדאגו, הסיומת שוב משאירה אתכם עם המדורה באף ובפה. אין ספק שמדובר בוויסקי שמכוון לשוק אוהבי הוויסקי המעושן, ולא מיועד לבעלי לב חלש. עיצוב הבקבוק צעיר, מודרני והרפתקני והתמורה למחיר שווה לגמרי. 219 שקלים.

וויסקי-בונהאבן - בקבוק
וויסקי-בונהאבן - בקבוק
בונהאבן 25

את הוויסקי הנפלא והמורכב הזה כנראה לא תיקחו אתכם למדורה. במהדורה מוגבלת מציג 'בונהאבן 25' לא פחות מעשרים וחמישה טעמים מרתקים, כבדים ואפלים שממשיכים לאורך זמן ממושך בחך. ניחוחות מורכבים של שרי, קרמל מתוק, עץ אלון ועור ורמזים לקינמון והל. ובפה? טעמים פירותיים נהדרים שמתפתחים לצימוקים ופרי מיובש עם מרקם קרמי מלא ועשיר, וסיומת מתקתקה, מעודנת ומתובלת בנעימות. והעישון... ממש קליל. אז אם הוא כל-כך טוב למה בעצם לא לקחת אתכם למדורה? המממ... המחיר: 1350 שקלים.

מזקל וידה - בקבוק
מזקל וידה - בקבוק
VIDA San Luis del Rio

ונעבור במעבר חד למקסיקו. והפעם לא לטקילה, אלא למזקל נהדר. וידה. את המזקל של Del Maguey Single Village יצר לראשונה בשנת 1995 אמן בעל שם עולמי ואיש בעל חזון בעולם המזקל, רון קופר. קופר הציג פה לראשונה מזקל 100% אורגני, ארטיזנלי ועשוי ביד בשיטות המסורתיות הקלאסיות הנהוגות בכפרים העתיקים במקסיקו. המזקל של 'דל מגאיי' מתחיל בקשר של דל מגאיי עם הזאפוטקים של וואחקה ובתהליכים העתיקים והאורגניים בהם משתמשים יצרני המזקל הכפריים במקסיקו. VIDA San Luis del Rio הוא מהדורת הדגל של דל מגאיי. זהו מזקל אורגני שהושק בשנת 2010, ודי מהר הגיע להיות המזקל המועדף על-ידי מיקסולוגים ואנשי קוקטיילים. מזקל עשיר, מתקתק ומעושן, שיסב לחובבי המזקל הנאה גדולה. מחיר: 235 שקלים.

אלכסנדר-בלאק-בקבוק
אלכסנדר-בלאק-בקבוק
בירות מעושנות

באמת שאי-אפשר ל"ג בעומר בלי בירה. אז יש כמה מעושנות, והבולטת ביותר מתוצרת חוץ, ולא בטוח אפילו שאפשר עדיין להשיג אותה בארץ, היא 'שלנקרלה', אבל יש לנו גם בירה מעושנת כחול-לבן. למבשלת אלכסנדר בירה עונתית קצת חורפית בשם 'בלאק' - אחת הבירות הכהות המשובחות שייצרו אי-פעם בארץ. בירה בסגנון פורטר עם טוויסט מיוחד משלה, בניחוחות וטעמים של שוקולד מריר, אספרסו חזק ועישון קליל. בירה שתלווה היטב את הבשר על האש. מחיר: כ-15 שקלים.

דלתון פומה בלאן 2014 - בקבוק
דלתון פומה בלאן 2014 - בקבוק
יינות מעושנים

יין מעושן? לא מיושן? נשמע מוזר, לא? מאזור פואי פומה, אחד המוכרים ביותר בעמק הלואר שבצרפת ובירת הסוביניון בלאן של צרפת, מפיקה יינות פריכים ויבשים, מינרליים ומעושנים, ומכאן שמם: פומה = מעושן. יין פואי פומה Young Vines של הנרי בורז'ואה הוא יין בעל ניחוחות רעננים ונקיים של הדרים, עשב, מינרלים ועישון קל, ובפה חמיצות טובה ומרעננת וסיומת ארוכה ונעימה. קלאסיקה במיטבה. אם אתם עושים גם דגים על האש, הרי לכם היין המתאים ביותר. מחיר: 120 שקלים. ואם תרצו מקבילה מעושנת מתוצרת כחול-לבן, תוכלו בהחלט ללכת על ה'פומה בלאן' של יקב דלתון, שמקבל את הרגשת העישון הקלה מהחבית בה היין מיושן על שמריו. רץ יופי עם דגים על המנגל, כבר אמרנו? אז תוסיפו גם כנפיים על הגריל. 47 שקלים בסך הכל. חג מעושן שמח!