מועצת סנהדרינק התארחה במזקקת Milk & Honey וחזרה הביתה בהרגשה שמה שהתחיל בזיקוק ארטיזנלי ביתי עוד עשוי להפתיע בגדול...

וויסקי בשבילי הוא משקה של חורף. גם אם אמלא את הכוס בהרבה קרח, עדיין הוויסקי מרגיש לי כבד מדי לימים החמים של הקיץ. אבל העורך הודיע שמועצת סנהדרינק הוזמנה להתארח במזקקה ישראלית שמבטיחה חלב ודבש בארץ המובטחת, אז מי אני שאתנגד? כבר מזמן סקרנה אותי השמועה על מזקקת Milk & Honey...

יישון וויסקי במקום חם כמו ישראל, מאפשר לוויסקי בגרות טובה בזמן קצר ונותן לו טעם וארומה ייחודיים... (צילומים: יח"צ)
יישון וויסקי במקום חם כמו ישראל, מאפשר לוויסקי בגרות טובה בזמן קצר ונותן לו טעם וארומה ייחודיים... (צילומים: יח"צ)
יישון וויסקי במקום חם מאפשר לו בגרות טובה וטעם וארומה ייחודיים... (צילומים: ליאור גולסאד, דור אברהמי)  

לפני כשלוש שנים הגיעה השמועה על כך שבישראל החלו כמה אנשים לייצר וויסקי. קטגוריית הוויסקי בעולם במגמת שינוי והתפתחות. אם פעם הוויסקי היה מגיע רק מסקוטלנד, אירלנד, ארצות-הברית וקנדה, הרי שהיום אנשים מחפשים אחר מזקקות חדשות ממקומות שונים ומיוחדים כמו ניו זילנד, יפן, טאיוואן והודו. רעיון מזקקת וויסקי בוטיק בישראל נשמע קצת מוזר בתחילה, אבל כנראה לא בלתי אפשרי.

מזקקת Milk & Honey הצעירה ממוקמת בגבול תל-אביב יפו, בסמוך לאצטדיון בלומפילד. הכל החל כשגל קלקשטיין, חובב וויסקי מושבע, התחיל לבדוק אפשרות לרכישת דוד קטן לייצור וויסקי ביתי לפני כשלוש שנים. במהלך הבדיקות הבין גל שאולי בכלל כדאי לו לרכוש דוד גדול יותר, כדי לייצר וויסקי בכמות גדולה יותר, ואולי אפילו מסחרית. בדרכו הוא פגש מספר אנשים שהיה להם אותו חלום בדיוק - לייצר וויסקי. מכרים משותפים הכירו לו את עמית דרור וסיימון פריד, ואת רועי ונעמה אגמון-ליכט, שמסתבר כי גם הם ניסו באותו זמן להקים מזקקת וויסקי, ומכיוון שנוצרה ביניהם כימיה והבנה משותפת על הקונספט של המזקקה, הם הבינו כי הם צריכים מממנים לפרויקט יקר כזה.

תומר גורן צילום יחצ
תומר גורן צילום יחצ
בנובמבר 2013 יצאה המזקקה בקמפיין מימון המונים (קמפיין אינדיגוגו), שעמד ביעדים וגם גייס למזקקה לא מעט אוהדים. למעשה, הקמפיין לא רק עבר את היעדים, אלא גם נמצא ברשימת 10 הקמפיינים הרווחיים בתחום האלכוהול בעולם. וכל זה קרה בישראל, או ליתר דיוק, במדינת תל-אביב. השלושה פנו לדר' ג'יימס סוואן, מאסטר דיסטילר סקוטי, שנחשב לאחד המומחים הגדולים בתחום, ובעל שם עולמי והתמחות מיוחדת בייצור וויסקי באקלים חם. סוואן אהב את הרעיון, ויותר מזה - עניין אותו האתגר של יישון וויסקי באקלים הישראלי - והגיע כיועץ לענייני זיקוק וויסקי לישראל. לדבריו: "יישון וויסקי במקום חם שבחלקו לח ובחלקו יבש כמו בישראל, מאפשר לוויסקי בגרות טובה בזמן קצר ונותן לו טעם וארומה ייחודיים".

אל סוואן הצטרף תומר גורן, שהוא בעצם המזקק הראשי של המזקקה. תומר, שוויסקי עומד בראש מעייניו זה שנים רבות, השתלם במזקקות בסקוטלנד ומשלים בימים אלה את לימודיו לתואר מאסטר דיסטילר, זאת בנוסף לשנים של ניסיון בזיקוק ארטיזנלי ביתי. במארס 2015 הציגו חברי מזקקת Milk & Honey בתערוכת 'וויסקי לייב' את הייצור הראשון של ה'ניו מייק' (התזקיק השקוף שלאחר יישון יקבל גם את הארומות, הטעמים ואת צבע הוויסקי הבוגר) וקצרו תגובות נלהבות.

בימים אלה הגיעו הדודים הגדולים למזקקה, ותומר גורן התחיל לזקק את ה'ניו מייק' מהלתת שכבר חיכה בארץ. תומר מייצר במזקקה הצעירה וויסקי, שלמרות גילו הצעיר מרגיש איכותי, כשהוא משלב עולם ישן ועולם חדש. את הוויסקי מייצרים מתירוש שמבושל, מותסס ומזוקק באקלים החם של ישראל. כיום יש במזקקה שני דודים גדולים, דוד Wash Still, בנפח 9,000 ליטר. דוד עתיק במצב טוב ביותר, שנרכש ברומניה, וסביבו תעלומה גדולה. אנשי המזקקה וגם ג'ים סוואן וצוותו ניסו להתחקות אחר מקורו של הדוד, אך ללא הצלחה. הדוד השני הוא דוד Spirit Still, בנפח של 3,500 ליטר, שיוצר בגרמניה במיוחד עבור המזקקה, בעבודת יד, על-פי דרישותיו של דר' ג'ים סוואן. דוד שנחשב לאחד הטובים בעולם, ואפשר לעשות ממנו וויסקי איכותי ביותר.

ביקור במזקקת מילק אנד האני - אווירה
ביקור במזקקת מילק אנד האני - אווירה
הלתת של המזקקה מגיע אליה ביבוא אישי, לפי מתכון סודי שג'ים סוואן רשם עבור המזקקה. המים - שלהם השפעה גדולה מאוד על ייצור, איכות וטעם הוויסקי - הנם מי מקורות ישראליים, שעוברים תהליך של אוסמוזה הפוכה במעבדת המים ויוצאים לפי המתכון המפורט של דר' ג'ים סוואן כמים לבישול, מים שמשמשים לדילול לפני חבית או בקבוק, ומים לקירור הדוד. יישון הוויסקי נעשה במספר סוגי חביות: חביות אלון אמריקאי חדשות, חביות שהיו בשימוש יישון וויסקי במספר מזקקות בעולם, חביות ששימשו ליישון יין של יקבי בוטיק בארץ וחביות פורט. כל החביות כשרות וכנ"ל גם הוויסקי.

לאחר שלוש שנים של עבודה קשה, המזקקה כבר לא כל-כך קטנה ובהחלט מאוד מושקעת, עם ציוד ברמה הגבוהה ביותר, חביות יישון איכותיות וטכנולוגיית מים חדשנית. צפי הייצור הוא של 100,000 בקבוקים בשנה וכושר הייצור הוא של קרוב למיליון ליטרים בשנה. לאחר שתי טעימות חבית מעניינות ביותר, עברנו לטעום את המוצרים שכבר מבוקבקים:

מהדורת וויסקי לייב 2016

מהדורה מוגבלת של 100 בקבוקים, שנוצרה במיוחד לתערוכת 'וויסקי לייב'. בלנד של 5 חביות שונות בתקופות יישון שונות (בין 2-16 חודשים) בבקבוק 500 מ"ל, 46% אלכוהול. הוויסקי מיוצר כמטרה לימודית, כשהכוונה היא להוציא בכל תקופה חבית ולבדוק את ההבדלים בין החביות הוותיקות לחבית ישראלית חדשה.

מילק אנד האני- מהדורה מוגבלת חבית 004- סינגל מאלט צעיר- צילום ליאור גולסאד
מילק אנד האני- מהדורה מוגבלת חבית 004- סינגל מאלט צעיר- צילום ליאור גולסאד
חבית 004

מהדורה בת 500 בקבוקים של סינגל מאלט צעיר שיושן 8 חודשים בחבית יין אדום. 53% אלכוהול. צבע נחושת יפה וגוף מלא, וויסקי נגיש ועדין, וכבר מאוזן ומרמז על מורכבות עתידית. ריחות מאלט משולבים בדבשיות מתקתקה עם רמזים לפורט מאחת החביות. בפה מאלטיות, פלפל שחור, שוקולד מריר, פרחוניות, ועוגת פירות יבשים. בקבוק 500 מ"ל.

מחיר: 190 ₪

מילק אנד האני- ניו מייק- צילום ליאור גולסאד (2)
מילק אנד האני- ניו מייק- צילום ליאור גולסאד (2)
ניו מייק סינגל מאלט

תזקיק דגנים לא מיושן שמהווה את הבסיס לוויסקי ומבוקבק בחוזק 50% אלכוהול. 'ניו מייק' הוא התזקיק השקוף שהוא בסיס הוויסקי, שאחרי שלוש שנות יישון בחביות הופך לוויסקי. מזוקק מ-100% לתת שעורה בריטית. תזקיק עדין, מתקתק וחלק, ריחות לתת, פירות אדומים ומרשמלו, וטעמים עשבוניים עם ליים רענן ומעט שמנוניות של גוף יפה. הסיומת מעט שוקולדית. את התזקיק הזה כדאי לשתות עם קצת מים שפותחים ומעצימים את טעמיו או בקוקטיילים, כמו שעשו חבורת 'דאבל סטנדרט'. בקבוק 500 מ"ל.

מחיר: 150 ₪

22
22
ג'ין לבנטיני

ג'ין מצוין בחוזק 46% אלכוהול. מזוקק מ-100% לתת שעורה, ועובר זיקוק כפול, ובו תבלינים ים-תיכוניים כאורגנו, זעתר, בבונג, קינמון, פלפל שחור, לואיזה ולימון, שנבחרו על-ידי המזקק בדוכני שוק לוינסקי. ג'ין מפוצץ בריחות וטעמים עדינים של ערער, לימון ותבלינים ים-תיכוניים. גוף שומני נעים וחלק וסיומת לימונית. תענוג אמיתי לחובבי הג'ין. בקבוק 500 מ"ל.

מחיר: 179 ₪

בשנת 2019 תצא מהדורת וויסקי סינגל מאלט צעיר ראשונה, 3 שנים לאחר הזיקוק הראשון. וויסקי בסגנון סקוטי מסורתי, לא מעושן מדי, אך בטעמים עשירים, בטעמי פירות וצבע מלא. בהמשך יהיו מוצרים נוספים במהדורות מוגבלות. יש למה לצפות! המחיר ינוע בין 150-250 ₪ עבור המהדורות הבסיסיות.

בימים אלה פתחה המזקקה את שעריה לציבור. מרכז מבקרים מקסים נפתח, שמטרתו לחשוף את הציבור לתרבות והיסטורית הוויסקי. המרכז מציע סיורים הכוללים טעימות מודרכות של תוצרי המזקקה ומוצרים שבתהליך עבודה, וחנות לממכר תוצרי המזקקה, ובהם מהדורות אספנים מיוחדות הנמכרות בחנות בלבד, לצד ספרים על אלכוהול ועל וויסקי, כוסות טעימה ועוד. הסיור, שאורכו בין שעה לשעה וחצי, כולל ביקור במזקקה עצמה והסבר על כל התהליך, כולל הנקודות שמייחדות את מזקקת 'מילק אנד האני' ואת הסיפור שלהם, כמזקקה ישראלית. בסופו יש כמובן טעימות מתוצרת המזקקה. הסיורים מתקיימים בימי שלישי בשעות 11:00 ו-16:00 ובימי חמישי בשעות 11:00 ו-18:00. העלות: 50 ₪ לאדם.

מזקקת Honey & Milk. התחיה 16, תל-אביב. 03-6320491