זיו לנצ'נר הצטרף לסדנת בלנדינג של מזקקת 'מילק אנד האני'. מועצת סנהדרינק עדיין מחכה שיחזור למערכת כדי לדעת אם כבר אפשר להכתיר אותו כמאסטר בלנדר...

הבשורה של 'מילק אנד האני' – מזקקת הוויסקי הראשונה בישראל – כבר לא חדשה. הוויסקי הרשמי של המזקקה (לא כולל מהדורת הניסוי) מתנמנם עדיין בחביות ויבקע רק בשנה הבאה, אבל המזקקה חיה ובועטת ובעיקר מטפטפת עצמה לתודעה. בינתיים, חוץ מג'ין (מקסים), ניו מייק (סינגל מאלט בחיתוליו, אם תרצו...) וסינגל נערי מסדרת החביות, התחילו לרקוח ולמכור שם גם סדנאות שונות לקהל, ביניהן סדנת בלנדינג שהייתי מחלוצי משתתפיה.

סדנת בלנדינג - בליווי מצגת פשוטה וברורה למדנו את כל התורה כולה על רגל גלנקיירן אחת... (צילומים: יח"צ, דניאל בר און)
סדנת בלנדינג - בליווי מצגת פשוטה וברורה למדנו את כל התורה כולה על רגל גלנקיירן אחת... (צילומים: יח"צ, דניאל בר און)
בליווי מצגת פשוטה וברורה למדנו את כל התורה כולה על רגל גלנקיירן אחת... (צילומים: יח"צ, דניאל בר און)

בסוף דצמבר התקיימה במרכז המבקרים של המזקקה בדרום-תל אביב סדנה ראשונה לערבוב וויסקי – בלנדינג, בפי העם. הסקוטי. 15 משתתפים חלוציים נקבצו ובאו, שילמו 289 שקל לראש וצללו במבנה שולחן ח' לשלוש שעות כמעט של כיתת אמן עיונית ומעשית. המאסטרו בסדנת ה'בלנדינג' היה תומר גורן, המזקק הראשי של 'מילק אנד האני'.

סדנת בלנדינג
סדנת בלנדינג

כמה מילים על גורן וכמה מילים על הקהל בסדנת הבכורה. האיש הוא שילוב די נדיר של מקצוענות, ידענות, ענווה ורצון טוב. לא מאלה שיעופו על, או מעל, לקוחותיהם, גם כשאלה אינם בקיאים כלל. והקהל, עד כמה שאפשר להתרשם בלי להכיר באמת, היה אקלקטי מאוד, במגוון גילים, גברי ברובו ולא אחיד ברמת הידע. עם זאת, וחשוב הרבה יותר, הכיתה הפגינה עניין, סקרנות, שקדנות ונימוס שקשה למצוא בכל מסגרת השכלה אחרת. מפתיע, נעים ומקסים בכרטיס אחד.

השיעור היה בסיסי ויסודי. בליווי מצגת פשוטה וברורה לימד המורה מבית המדרש של 'מילק אנד האני' את כל התורה על רגל גלנקיירן אחת. זה התחיל בשלבי הטעימה של וויסקי: הצבע, הריח, הטעם, הארומה – ומשמעויותיהם, כולל עצות מועילות דוגמת "שלוק ראשון תמיד ייתן זפטה לחך. כדאי לבדוק ארומה אחרי לגימה שנייה" (בכל זאת, חוזק חבית).

סדנת בלנדינג
סדנת בלנדינג

ההמשך נגע בגלגל הריחות, בסוגי החביות השונים ובהשפעתם הרבה על המשקה, ובסוגי הוויסקי עצמם – סינגל מאלט, בלנדד ובלנדד מאלט. לקינוח החלק הראשון של הערב בוצעה טעימה עיוורת של שלושה מאלטים מוכרים ואיכותיים, כשהטועמים התבקשו לנחש את הגיל שלהם ואת אחוזי האלכוהול. נרשמה הצלחה חלקית.

בהפסקה הוזמנו עתודאי הוויסקי לכיבוד קל (לחמים, גבינות, ירקות) ולסיור, "לא מוכרחים", ברחבי המזקקה. הכיתה התייצבה כאיש אחד, כמובן, ועברה את כל המסלול – טיפול במים, טחינה במגרסה, בישול ותסיסה במכלים, זיקוק בדודים, יישון בחביות – בהדרכתו של מנכ"ל 'מילק אנד האני', איתן עתיר.

סדנת בלנדינג
סדנת בלנדינג

החלק המעשי של האירוע התקיים תחת הסיסמה: "זיקוק זה מדע, ערבוב זו אמנות". בהתאם, הודגשו תפקידו העליון של האף בתהליך הערבוב והאפשרות המלבבת לטעות כדי להגיע למקומות מעניינים. מצוידים בעקרונות אלה ובהסברים על עבודתו של המזקק, יצאו פרחי הערבוב לדרכם הראשונה.

על השולחן, מול מקום הישיבה של כל משתתף/ת, אורגנה מעבדה קטנה, ובה משורות, משפך, אלכוהולמטר, כוסות טעימה, 6 דוגמיות וויסקי וקנקן מים. בקבוקון אישי ריק, שתכולתו 250 מ"ל, המתין כבר למערכה האחרונה ועליו תווית ממותגת 'מילק אנד האני'. שם הבלנדר וגובה אחוזי האלכוהול יירשמו על התווית עם השלמת היצירה.

על בסיס הניסיון המקצועי שנרכש בחלק א', ביצעו המתמחים טעימה מושכלת של הדוגמיות. היו אלה בייבי וויסקיס בני כמה חודשים שמקורם בחביות שונות (יין אדום, יין אדום במילוי שני, יין לבן, ברבן, חבית חדשה) ועוד אחד, בן לתת כבולי. ההמלצה היתה לנפות את הטעמים האהובים-פחות ולעבוד עם המועדפים. חלום של כל אחד מאתנו, כשחושבים על זה – לעבוד רק עם המועדפים. כאן כבר החלה תכל'ס מלאכת הבלנדינג, כשהניסיונות השונים מווסתים על-פי רשמי הטעימה, אותם התבקשו התלמידים לרשום לעצמם.

סדנת בלנדינג
סדנת בלנדינג

דילול קליל במים בכל ניסיון (בכל זאת, חוזק חבית), הרחה, טעימה, רשימה, מדידת אחוזים, פרצוף חושב – והלאה. מהצד זה נראה כמו שיעור יצירה לגדולים, שמצדם שקעו לגמרי באמנות והשקיעו באותה מידה. זה השלב שבו גם השתחררו קצת, אולי כי שתו קצת, התלהבו קצת, התבדחו קצת – אבל נשארו חניכים מצטיינים. המזקק הראשי תומר גורן עבר ביניהם, התעניין, נענה לבקשות טעימה וזרק פה ושם הצעה עדינה: "פה לטעמי כדאי יותר עץ", "לדעתי מתאים כאן עוד XB", וככה.

בסוף סדנת ה'בלנדינג', כשכל אחד מהמשתתפים ביקבק וחתם את עבודת הגמר שלו, הגיע זמן פיזור, אף שניתן היה להתרשם כי איש לא ממהר. תומר גורן שאל בשקט איך היה ומישהי ענתה לו ככה: "האמת, אני שונאת וויסקי. באתי כי לחבר שלי יש יום הולדת ורציתי שיהיה לו כיף. אבל זה היה מעולה, ורק עשה לי חשק לנסות". בסדנה כזו, נראה שאין מחמאה גדולה מזו.

 

מילק אנד האני. התחיה 16, תל -אביב. 03-6320491. הרשמה לסדנה בטלפון, בדף הפייסבוק  ובאתר המזקקה.