טעימת הברנדי של המותג 'קווינט' הפכה את טל חוטינר לבחור נוסטלגי, והוא נזכר בגעגוע בימים בהם הכל זרם לאט, וחבר היה חבר...

נסו לדמיין לעצמכם את הסיטואציה הבאה: תקופת המשטר הבולשביקי האפל בברית-המועצות, במולדובה שולטת המפלגה, ביקור של בכירי המשטר מגיע לעיר טיראספול ואל שולחן מנהיגי המפלגה מגיעות 8 דוגמיות שונות בכדי לבחון את הברנדי המקומי, טעימה בחשש גדול ובשקט מוחלט עד שהמנהיג הגדול, החבר ניקיטה חרושצ'וב, שם ידו על כוסית ברנדי מסוימת וצועק "סופריז", כלומר - הפתעה. אז איך יכול להיות שברנדי ממולדובה יהיה כל-כך טוב? תרשו להכיר לכם את 'קווינט' (Kvint divin) - הברנדי מטיראספול.

קווינט - הקומוניסטים בנו במיוחד פסי רכבת שהגיעו לתוך המזקקה, רק כדי שחרושצ'וב לא יהיה צמא... (צילום: יח"צ)
קווינט - הקומוניסטים בנו במיוחד פסי רכבת שהגיעו לתוך המזקקה, רק כדי שחרושצ'וב לא יהיה צמא... (צילום: יח"צ)
הקומוניסטים בנו במיוחד פסי רכבת שהגיעו לתוך המזקקה, רק כדי שחרושצ'וב לא יהיה צמא... (צילום: יח"צ)

היקב והמזקקה בעיר טיראספול הוקמו לפני כ-120 שנה ומיד החלו לייצר יין וכמובן גם וודקה. רק מאוחר יותר החלו להתמחות בברנדי בסגנון מסורתי צרפתי. מזקקת קווינט נשלטה על-ידי מונופול ממשלתי - כמעט כמו בכל מדינות מזרח-אירופה בעבר - ורק בשנת 2006 עברה המזקקה לידיים פרטיות.

מזקקת קווינט
מזקקת קווינט

במהלך שנות קיומה עברה מזקקת קווינט תהפוכות רבות, אך לכל אורך ההיסטוריה שלה הפסיקה את הייצור רק פעמיים: פעם אחת, עקב מאבקים ומלחמות פנימיות במדינה; ובפעם השנייה, כאשר השלטון הקומוניסטי החליט להחיל בשנת 1986 את חוק היובש. כתוצאה מכך נסגר המפעל, מצב שהביא לכך שהמנהלים והעובדים היו צריכים להגן בגופם על הכרמים והחביות ועל כל דבר שהציבור הצמא היה יכול לצרוך כדרינק.

מזקקת קווינט מייצרת כיום ברנדי תחת שמו המולדובי DIVIN תחת המותג קווינט, בעיקר מזנים צרפתיים קלאסיים לאזור קוניאק, עם כ-20% זנים מקומיים בעלי שמות מוזרים. כל אלו גדלים בכרמים של היקב והמזקקה בהיקף של כ-2000 הקטר. לאחר התסיסה עובר הנוזל זיקוק קלאסי באלמביק נחושת צרפתי מסורתי בנפח של כ-1300 ליטר (יש הרבה כאלו...), ומיושן בחביות עץ אלון צרפתיות מסוג לימוזין בנות 18 שנה לפחות. למזקקה ישנן יש כ-25000 חביות כאלו ובסך-הכל מבקבקים ב'קווינט' 20,000,000 בקבוקי ברנדי בכל שנה.

וזה מה שטעמתי כאן

קווינט וי אס או פי 5 שנים
קווינט וי אס או פי 5 שנים
קווינט אקס או 10 שנים
קווינט אקס או 10 שנים
KVINT VSOP 5: ברנדי עדין ופרחוני מאוד, בלי המתיקות המכבידה המאפיינת את חלק מהברנדים ממזרח-אירופה. יש פה ניחוחות פרחוניים יחד עם שזיפים יבשים ברקע, ועץ שתומך במבנה. ברנדי רך ומאוזן. מחיר: 69 ₪.

KVINT XO 10: הפתעה (!). הברנדי הזה הוא הבחירה של חרושצ'וב והכיתוב 'סופריז' מופיע על-גבי התווית הקדמית. טעמי וניל עם דובדבן משומר, שוקולד מריר ואגוזיות מעניינת. ברנדי עמוק וטוב, בעל מתיקות נמוכה.

KVINT XO 14: ברנדי מצוין וכבד יותר עם ניחוחות כהים יותר של שקד מר, שוקולד מריר ושקדים קלויים, עם איזון פרי של משמש צהוב ובישום מאוד מעניין. פשוט ברנדי מצוין ודי מגניב.

אגב, מסתבר שהקומוניסטים בנו במיוחד פסי רכבת שהגיעו עד לתוך המזקקה כדי שהרכבות שלהם יוכלו להיכנס פנימה ולהעמיס את הברנדי הנהדר רק כדי שחרושצ'וב לא יהיה צמא (...). מסתבר שפעם היה משתלם להיות קומראד...